Jump to content

Francmasoneria românească s-a născut la Galaţi?


Recommended Posts

Posted

Aventurile francmasoneriei pe pamanturile romanesti

* Acad. prof. dr. Dan Berindei s-a aplecat in ultima vreme asupra fenomenului mult controversat al francmasoneriei romane * Cartea sa "Romanii si Francmasoneria" va fi lansata la Targul "Gaudeamus"

Profesorul Dan Berindei este autorul a peste 600 de lucrari stiintifice si 60 de carti (intre care cunoscutele "Revolutia Romana din 1821", ,,Diplo­matia romaneasca moderna" si "Romanii si Europa in pe­rioada premoderna si mo­der­na"). Este presedinte de onoa­re al Sectiei de Stiinte Istorice si Arheologie a Aca­demiei Romane, vicepre­se­dinte al Academiei Romane si membru al Consiliului Stiin­tific al Institutului Revolutiei Romane.

- Stimate domnule academician, in noua dvs carte "Romanii si Francmasoneria" considerati ca aceasta reprezinta un subiect supus controverselor si discutiilor. Va rog sa explicati cititorilor ZIUA mai pe larg acest fenomen al aparitiei masoneriei pe pamanturile romanesti.

- Ca istoric, am fost si sunt interesat de activitatea francma­soneriei, deoarece, fara indoiala, francmasoneria moderna reprezinta, de trei veacuri, o componenta a existentei umanitatii. Nu se poate ca ea sa nu fie avuta in vedere, atunci cand se studiaza fenomenele devenirii la nivelul unei tari si, de asemenea, dat fiind caracterul ei universal, la cel al omenirii. Uneori silintele de a descifra trecutul franc­masoneriei se dovedesc complicate. Istoricul trebuie sa depaseasca tot felul de obstacole: o informatie documentara destul de deficitara si nu rareori materiale de informatie manipulate, intr-un sens sau in altul sau prin "diabolizare" din partea adversarilor ori prin acreditarea unor "legende" chiar de catre francmasoni, care manifesta tendinta de asumare uneori "fortata" a unor evenimente sau a unor personalitati. Oricum, activitatea francmasoneriei in trecut este una dintre "cheile" istoriei universale si, de asemenea, a istoriei nationale.

- Se pare ca primele "chei" au functionat un secol inainte de activitatile pasoptistilor, revolutionarilor din 1848.

- "Societatile de fata si secrete, scria Ion Eliade Radulescu, unul dintre fondatorii unor societati secrete din cel de-al treilea deceniu al secolului al XIX-lea, dateaza de mult in tara noastra, deodata cu inceputul impilarii, caci, dupa cum s-a zis, unde este impilare, acolo este si protestatie, unde este atac, acolo si masura spre a se apara". Lucrarea "Echilibru intre antitese", in care se gaseste aceasta apreciere, a fost scrisa de Eliade in anii 1859-1869 si este importanta pentru intelegerea istoriei societatilor secrete in Tarile Romane din secolul al XIX-lea, societati care au avut un rol important in procesul de formare a Romaniei moderne. Este importanta insa si pentru "aluziile" facute la perioada anterioara.

Din pacate, documentele referitoare la activitatea societatilor secrete in masura in care ele au existat, dupa cum am semnalat, s-au pastrat intr-un numar extrem de restrans. Intr-o brosura publicata in 1930 la Bucuresti si reeditata in 1935 Vasile Daschevici a furnizat o serie de date privind inceputurile francmasoneriei in Moldova si Tara Romaneasca, dintre care insa numai unele pot fi retinute ca reflectand o realitate istorica certa. Astfel, asertiunea referitoare la crearea primelor loji in Moldova de catre un italian, Carra in 1734 la Galati si in 1735 la Iasi, in timpul domnitorului fanariot Constantin Mavrocordat, nu rezista criticii istorice. Carra a aparut mult mai tarziu in Moldova, la datele mentionate de Daschevici el nici cel putin nu era nascut! Dar aceasta nu inseamna ca nu a fost amestecat in actiuni francmasonice, atunci cand efectiv s-a gasit in Moldova!

Tot Daschevici, care a folosit, neindoielnic, pentru scrierea lucrarii sale, izvoare francmasonice, inca existente la data intocmirii ei, a dat si o lista de persoane, in total 20 de nume, incepand cu domnitorul Constantin Mavrocordat, care ar fi facut parte sau ar fi acordat protectia lor masoneriei, in perioada 1734-1821. In afara lui Constantin Mavrocordat, mai apar in lista inca doi domnitori fanarioti, Mihai I. Sutu si Alexandru C. Moruzi, precum si beizadeaua Dimitrie Moruzi. In aceeasi lista figureaza si un numar de mari boieri moldoveni: Vasile Bals, Iordache Cantacuzino, Sandu si Petrachi Sturdza, Neculae si Iordachi Roset-Roznovanu, Raducanu Rosetti, mai apar un Carra (ca Toma Carra, paharnic!) si constructorul Giuseppe Bayardi, apoi vestitul vistier Stavarache, Gheorghe Cuza si Ionica Tautul! In dreptul fiecaruia este indicata si o data din perioada 1735-1820, dar trebuie remarcat ca, mai ales in privinta primilor zece titulari ai listei, datele cronologice indicate nu par a reflecta certe realitati. In schimb, implicarea personajelor pare a fi sigura!

- Istoricul "Francmasoneriei Universale", Gérard Serbanesco, sustine ca "pana in 1821" activitatea masonica in Principatele dunarene "a fost inexistenta".

- Este o asertiune de care nu trebuie tinut seama, deoarece realitatile documentare o infirma. In realitate, astfel de activitati au avut loc efectiv in Principate, dupa cum si in Transilvania acestea s-au desfasurat inainte de 1821. Fara indoiala, trebuie tinut insa seama de faptul ca aceasta activitate francmasonica nu se incadra decat partial, mai ales prin caracterul secret si prin asumarea unor ritualuri, francmasoneriei moderne care luase fiinta in Anglia la inceputul secolului al XVIII-lea.

- Cand pot fi datate inceputurile francmasoneriei romanesti?

- Par a fi din timpul lui Constantin Mavrocordat, in 1748. Atunci, din ordinul sultanului, s-au adoptat masuri represive pentru a se pune capat unor reuniuni francmasonice la Istanbul, la care participau nu numai diplomati si greci din capitala imperiului, dar si unii dregatori musulmani. Datorita avertis­mentelor primite din partea ambasadorului englez (el insusi, probabil, francmason si care aflase intentiile autoritatilor otomane), francmasonii s-au putut feri, dar Jean-Baptiste-Marie Ragon - fondatorul lojei - a fost expulzat, iar misiunile diplomatice straine din Istanbul au fost prevenite sa nu mai introduca in Imperiul Otoman "secte" de felul francmasoneriei. De altfel, si papa Benedict al XIV-lea intervenise pe langa regele Ludovic al XV-lea pentru a determina pe sultan (date fiind bunele relatii franco-otomane) la masuri represive. Daca inca in deceniul al patrulea din secolul al XVIII, la Smirna si Alep, existau loji si daca activitatea lojei sau lojilor din Istanbul devenise "stanjenitoare", determinand, spre sfarsitul deceniului urmator, interventia represiva otomana, este intrutotul verosimil ca o tentativa de organizare francmasonica sa fi avut loc si in Principatele Romane, "teren de joc", in acea vreme, al grecilor din Fanar, evident implicati in astfel de activitati. Este semnificativ, in ceea ce il priveste pe Constantin Mavrocordat, ca acest mic "despot luminat" a publicat in "Mercure de France" asa-numita Constitutie, ceea ce se poate explica si prin legaturi masonice.

Doua medalii si descrierea lor, comunicate Comisiei arheologice ruse in toamna anului 1840 atesta, fara putinta de tagada, existenta, in 1772, in Moldova a unei loje militare ruse, tara fiind in acel moment sub ocupatia armatelor tarinei Ecaterina a II-a. Lista membrilor acesteia - care mi s-a comunicat de catre regretatul cercetator german Heinz Ischreyt - indica doar prezenta catorva zeci de ofiteri rusi si nu a vreunui moldovean, dar inscriptii figurand pe medaliile amintite mai inainte dezvaluie prezenta autohtonilor, ca si indiciile unei ideologii corespunzatoare lor: "Strabunii au prorocit Moldovei zile fericite sau noroc" si "Nu ma tem de cel puternic, nu dispretuiesc pe cel umil". Asa ca aceasta "nuova loggia militare di marte stabilitŕ dai Francmassoni nella cittŕ di Iassi il XXIX april l'anno MDCCLXCXII" - cu inscriptii in latina si italiana, intr-o tara ce reprezenta romanitatea orientala - urma sa sprijine un proces de eliberare aflat inca la inceputurile sale, dar care va creste impetuos pana la realizarea scopurilor sale in veacurile urmatoare.

- Atunci faptul ca Jean-Louis Carra este intemeietorul francmasoneriei romane este o legenda care nu se confirma.

- Carra nu a putut fi amestecat in intemeierea francmasoneriei in Moldova in vremea lui Constantin Mavrocordat, el fiind nascut in 1743. In schimb, el s-a implicat in activitatea acesteia, in deceniul opt al secolului al XVIII-lea, cand il gasim la Iasi pe acest publicist si agitator politic, ce va sfarsi ghilotinat, ca girondin, in 1793, dupa ce se facuse cunoscut, in 1789, prin pamfletul sau liberal "L'orateur des États généraux". Angajat preceptor al copiilor domnitorului Grigore Al. Ghica - cel care va plati cu viata refuzul sau de a accepta fara proteste cedarea catre Austria habsburgica a Bucovinei, Carra a fost implicat, fara indoiala, in activitatea "societatii franc­masonice" organizate de fostul ofiter francez Le Doulx, baron de Sainte Croix - angajat si el preceptor la Iasi, societate ai carei membri au depus juramantul tacerii (Schweigen­gelobniss), asa cum ne informeaza, peste cateva decenii, Andreas Wolf. Nefiind pe placul dom­nitorului, loja a fost dizolvata, in octombrie l777, in urma unei descinderi nocturne, iar Le Doulx expulzat.

- In cartea dvs. subliniati faptul ca dobandirea unui nou statut international de catre Romania, in urma proclamarii independentei si a recunoasterii acesteia prin hotararile Congresului de la Berlin, a avut urmari si pe plan francmasonic.

- Inca din 1875 se formase un comitet mixt al lojilor din Bucuresti aflate sub diferite obediente. In martie 1879 s-a constituit apoi Marele Orient al Romaniei. In septembrie 1880, avea sa se constituie Marea Loja Nationala a Romaniei, initial aflata in obedienta Marelui Orient al Italiei si avand ca mare maestru pe Constantin Moroiu. Din 1881 tot lui Moroiu i s-a datorat alcatuirea Consiliului Ritului Scotian Antic si Acceptat din Romania. In decembrie acelasi an, s-a constituit si un sanctuar al Ritului Primitiv de Memphis, in 1882 Supremul Capitul al Arcului Regal si in 1883 Suprema Loja si Templu a Ritului Swedenborgian. Varietatea si numarul acestor organisme masonice este semnificativa, demonstrand locul pe care ajunsese sa-l ocupe francmasoneria in Romania. Totodata, Marea Loja a Romaniei s-a bucurat de recunoasteri internationale si si-a exercitat puterea de sine statatoare, fiind recunoscuta de Puterile masonice; au avut loc, de asemenea, schimburi de garanti de amicitie.

Fara indoiala, constituirea unei Mari Loji Romanesti n-a insemnat insa ca alte Puteri masonice sa nu continue sa-si manifeste si ele prezenta in spatiul romanesc. Este destul sa amintim Marele Orient al Frantei, ca si cel al Italiei, ca si Marea Loja Simbolica din Ungaria in Transilvania; se mai adaugau si loji in obedienta B'nei B'rith. In 1883, Marea Loja a Romaniei cuprindea 12 loji, alte 18 fiind in continuare in obedienta Marelui Orient al Frantei, celui al Italiei sau celui Lusitan Unit din Lisabona. Evidentiind importanta pe care ajunsese s-o aiba francmasoneria, pot fi mentionati, in aceeasi perioada, prim-ministri care au fost francmasoni: Ion si Dimitrie Bratianu, Theodor Rosetti, George Gr. Cantacuzino, Dimitrie Sturdza, Petre P.Carp si Titu Maiorescu.

- Sustineti ca franc­masoneria a continuat sa aiba un loc specific in procesul de dezvoltare a Romaniei moderne pana la sfarsitul Primului Razboi Mondial si ca istoria francmasoneriei romane este deseori abordata de pe pozitii nestiintifice, uneori de pe pozitii partizane, alteori, dimpotriva, de ostilitate.

- Momentul in cauza se refera la procesul de desavarsire a statului modern roman si, mai ales, la recunoasterea internationala a ceea ce s-a numit Romania Mare, adica la tara avand hotarele inauntrul carora erau cuprinse toate provinciile locuite de romani. Revenim in acest sens la anii de inceput ai celui de-al treilea deceniu al secolului XX, mai exact la anul 1922, in Paris, unde activa un atelier masonic foarte important. Loja numara o suta de membri si, printre acestia, nu mai putin de 11 jurnalisti si publicisti. De altfel, in acel moment - 1922 - loja cuprindea opt romani si, evident, in primul rand pe Vaida-Voevod, care "provocase" adeziunea celorlalti conationali ai sai.

- Va referiti la adeziunea la francmasonerie a grupului de membri ai Delegatiei romane la Conferinta de Pace...

- Exact. Adeziunea a fost initiata de Vaida-Voevod, in vara lui 1919, cu acordul lui Ionel Bratianu si cu stiinta lui Iuliu Maniu. Ea a avut ca temei, neindoielnic, necesitatea de a dobandi sprijin pentru cauza nationala din partea franc­masoneriei internationale si, in special, franceze; de altfel, alegerea unei loji cu o "com­pozitie" atat de legata de mass-media este si ea semnificativa!

In perioada interbelica, francmasoneria a fost si ea confruntata in Romania cu problemele carora trebuia sa li se faca fata. Tara avea o noua infatisare. Suprafata ei se dublase, numarul locuitorilor, de asemenea. Dar, in afara de aceasta, avusese loc un proces de unificare a unor teritorii cu proveniente administrativ-politice diferite, Basarabia din imperiul Rusiei tariste, iar Transilvania, Banatul si Bucovina din Austro-Ungaria.

- Nu mult dupa desavarsirea statala a Romaniei, franc­ma­soneria a avut zile grele.

- Francmasoneria a trait si ea acest impact. Pusa "in adormire" in Vechiul Regat, la intrarea tarii in razboi, ea a fost redesteptata, dar s-a vazut confruntata cu mari probleme. Pe ansamblul noului stat exista o varietate de organisme masonice, iar pe de alta parte erau in curs amintitele transformari social-politice esentiale. Din pacate, franc­masoneria nu s-a dovedit in stare sa faca fata problemei fundamentale, cea a realizarii unei unificari statornice. In perioada interbelica, au proliferat lojile si marile loji, dar ele n-au putut realiza unitatea lor. Cele mai importante au fost Marea Loja Nationala din Romania si Marele Orient al Romaniei, la care s-a adaugat Marea Loja Simbolica de Rit Ioanit, cu sediul la Brasov, care a strans la un loc lojile care fusesera in obedienta Marei Loji Simbolice din Ungaria. Abia in 1930 s-a realizat unificarea masoneriei din Transilvania cu cea din Vechiul Regat. De asemenea, unificarea din 1934 sub formula Francmasoneria Romana Unita, infaptuita sub conducerea lui Mihail Sadoveanu, n-a dus la unitatea atat de necesara, ea cuprinzand doar o parte a lojilor Marei Loji si cele ale Marelui Orient. Existenta pe mai departe a unor loji sub obediente straine nu s-a dovedit benefica. S-au adaugat si conflicte interne si ele daunatoare. Dar, pe de alta parte, numarul insemnat de personalitati, mai ales politice, care au apartinut in epoca lojilor din Romania evidentiaza rolul fara indoiala important pe care francmasoneria l-a avut in aceasta etapa istorica.

- Regimul comunist a fost mai crunt, represiunile comuniste impotriva maestrilor masoni au fost teribile.

- Voi spune asa: odata cu izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial, precedata de instaurarea regimurilor totalitare intr-o parte a Europei, francma­soneria avea sa intre intr-o perioada in care situatia ei a devenit precara, ba chiar a ajuns sa fie supusa, ca o buna parte a societatii, unor dure repre­siuni. Dupa iluzia revenirii la situatia antebelica din anii 1944-1947, cand s-au depus straduinte pentru desfasurarea unei activitati masonice redes­teptate, s-a intrat in lungile decenii ale dictaturii totalitar comuniste, cand francmasoneria a fost exclusa din viata societatii romanesti si multi francmasoni au fost supusi persecutiilor si detentiei. Redesteptarea nu va putea avea loc decat dupa 22 decembrie 1989.

- Starneste un imens interes faptul ca un istoric de talia d-voastra a cercetat fenomenul mason si da publicitatii o carte despre inceputurile masoneriei la romani. Veti continua cercetarea?

- Sper sa continui, daca Dumnezeu ma va tine sanatos. Istoria francmasoneriei romanesti este deosebit de complexa. Izvoarele privind aceasta problema sunt risipite, disparate. Studiul istoriei francmasoneriei este inca la inceputurile sale, continuarea cercetarilor, intemeiate insa numai pe izvoare, va contribui, neindoielnic, la cunoasterea mai profunda a istoriei romanilor in perioada moderna si contem­porana. Oricum, ceea ce este evident este ca ea a detinut un loc important in procesele istorice si continua sa-l aiba in formele noi de dupa 1989.

http://www.ziua.net/display.php?data=20 ... ord=Galati

  • 1 year later...
Posted

130 de ani de masonerie

Astăzi, masoneria română serbează 130 de ani de existenţă. Mai exact 130 de ani de la Înfiinţarea Marii Loji Naţionale din România sub conducerea Primului Mare Maestru Constantin Moroiu. Asta pentru că - strict documentar şi nu conform tradiţiei - de existenţa acestei Confrerii pe teritoriul Ţărilor Române putem vorbi din 1734. Atunci, Anton Maria del Chiaro, secretar al domnitorului Ţării Româneşti, Constantin Brâncoveanu, iar ulterior secretarul lui Constantin Mavrocordat, domnitorul Moldovei, a înfiinţat o lojă masonică la Galaţi, urmată apoi de o alta la Iaşi. Nu ştiu dacă 130 de ani este mult sau puţin. Ştiu doar că numai exprimarea acestui cuvânt masonerie sau francmasonerie trezeşte sentimente diverse: admiraţie sau, dimpotrivă, o ură teribilă. Niciodată masoneria nu a rămas indiferentă marelui public, iar pe seama ei s-au spus vrute şi nevrute.

În DEX, francmasoneria este definită drept: „Asociaţie secretă răspândită în diverse ţări, ai cărei membri, organizaţi în loji, sunt adepţii principiului fraternităţii şi se recunosc între ei prin semne şi embleme” şi „Curent religios şi filosofic care se caracterizează prin ritualuri mistice şi prin îmbinarea lor cu principiile etico-morale şi politice”.

În România, istoria masoneriei este inevitabil legată de relaţia cu Biserica, relaţiile celor două fiind sinuoase. Masoneria a avut parte în timp atât de sprijinul Bisericii Ortodoxe, cât şi de afurisirenea ei de către aceeaşi Biserică. Loja creată de Mavrocordat a fost condusă de mitropolitul Leon Gheuca. În anul 1787, o altă faţă bisericească, şi anume arhimandritul Gherasim, de la Mitropolia Moldovei, traducea din franceză un manuscris deosebit de important pentru istoria francmasoneriei, „Taina francmasonilor“, scris de abatele Gabriel Perau în 1742. Masoneria a fost cultivată de pleiada de călugări şi de ierarhi aplecaţi spre cultură. Loja Moldova avea, la vremea aceea, mai mulţi membri din cler decât laici. Patriarhul Miron Cristea, episcopul Melchisedec Ştefănescu, Filaret Scriban, Dionisie Lupu, Atanasie Stoianescu, Irineu Mihălcescu, autor al unor răsunătoare studii antimasonice, au fost membrii „Ocultei”.

În schimb, adversarii masoneriei nu uită să amintească Temeiul nr. 785/1937, al Sfântului Sinod din 11 martie 1937, prin care francmasoneria era condamnată. Atunci s-a hotărât că „Biserica le va refuza la moarte slujba înmormântării, în caz că până atunci nu se căiesc. De asemenea, le va refuza prezenţa ca membri în corporaţiile bisericeşti”. O decizie ciudată, caducă, din moment ce din 1937 şi până În prezent nu a existat vreun caz în care unui mason să i se interzică slujba de înmormântare! Şi în present, în România, părerile sunt împărţite. Unii consideră masoneria o organizaţie care lucrează pentru binele omenirii, alţii o hulesc. Numai la citirea numelor celor care au aparţinut masoneriei, unii precum Ion Antonescu au renunţat să mai critice această Frăţie. Alţii cred în scenarii apocaliptice, în acea „hidră iudeo-masonică”, o fac vinovată de toate relele din lume, vorbesc de planurile diabolice de a cuceri lumea sau alte baliverne. În funcţie de părerea şi educaţia dumneavoastră, le puteţi spune „La mulţi ani!” sau să-i blestemaţi!

http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/883956/BICHIR-130-de-ani-de-masonerie-/

  • 3 years later...
Posted

Prima lojă masonică din România a luat fiinţă la Galaţi, în 1733

La Biblioteca Judeţeană „V. A. Urechia” s-a desfăşurat, vineri, conferinţa publică ”Repere gălăţene în istoria masoneriei româneşti şi universale”, organizată de Marea Lojă Naţională a României - Loja de Ritualistică Comparată şi Cercetări Masonice, Centrul Regional de Studii Francmasonice Paris-Bucureşti, instituţia gazdă şi Serviciu Judeţean al Arhivelor Naţionale ale României. M:.M:. dr. Viorel Dănacu a declarat: „La Galaţi a luat fiinţă prima lojă masonică din România, la 1733, de aceea, Galaţiul trebuie să redevină pentru francmasoneria română lampadoforul, locul unde nu s-a stins niciodată lumina. La anul, în toamnă, aici va avea loc Conferinţa Masonică Danubiană”. 
Letiţia Buruiană a vorbit despre recentul parteneriat prin care oaspetele de la Bucureşti a propus reprezentanţilor Bibliotecii „să adunăm informaţii, documente, care să probeze activitatea masonică în Galaţi şi care să ateste posibila apartenenţă a lui V. A. Urechia la masonerie”.  Dr. Adrian Pohrib, director al Serviciului Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale, a vorbit  despre activitatea Lojei Discipolii lui Pitagora din Galaţi şi a apreciat deschiderea manifestată de conducerea Arhivelor Naţionale care, din 2012, a pus la dispoziţia cercetătorilor fondul de arhivă Francmasoneria Română care cuprinde documente datate în perioada 1921 – 1935.  
Tot ieri, s-a deschis expoziţia „Mărturii documentare ale istoriei masoneriei româneşti” (ce va putea fi vizitată doar până duminică), a fost lansată revista „Cuvânt Masonic”, editată de Centrul Regional de Studii Francmasonice Paris-Bucureşti şi a fost donată colecţia acestei reviste bibliotecii gălăţene. M:.M:. dr. Viorel Dănacu a declarat: „Mă înclin în faţa doamnei Valentina Oneţ, care a scos în evidenţă lucruri extraordinare legate de V. A.Urechia. Cu siguranţă, acesta a fost iniţiat, pentru că a fost înconjurat de marii cărturari ai vremii”.

viata-libera.ro

  • 9 months later...
Posted
Lojile masonice din Galaţi şi liderii lor
304 Demnitatea Danubiana - Mircea Istrate
312 Del Chiaro - Doru Tatar
265 Steaua Dunării - Sergiu Porumboiu

277 Costache Conachi (Tecuci) - Oliwer Dragan

Posted

Intai de toate, masoneria a lovit in dogma crestina, iar in subsidiar, in toate celelalte religii ale lumii. In primul rand, prin 'adoptia' celor neadaptati intr-o societate bazata (cel putin ideologic) pe adevar si demnitate, inlocuind aceste valori cu obscuritatea, fatarnicia si iresponsabilitatea comuna ("libertatea, demnitatea si fraternitatea"). Astfel, am ajuns in situatia in care niste gunoaie dpdv moral si social ajung sa ia decizii capitale si dezastruase (in mod indirect, desigur) pentru societate, fara a putea raspunde intr-un fel pentru ele, ba mai mult, fara a se sti de unde au plecat aceste decizii. In al doilea rand, acest cancer numit masonerie a cautat sa impuna, de la inceput, propriul sistem socio-religios, distrugand din interior toate institutiile laice, laolalta cu cele bisericesti, prin asa-zisa unificare a lor. Practic, odata cu trecerea timpului, toate bazele sociale, culturale si mai ales religioase ale omenirii ajung sa fie inlocuite cu acest concept diabolic, ierarhizat, menit sa transforme totul in ceea ce reprezinta el de fapt, prin sugestie, captatie si forta, in dauna adevaratei libertati spirituale.

Posted

Am inteles. Dogma crestina, care - nu-i asa? - stie care "adevarul" si  pe care, la o adica, l-a bagat pe gatul unor zeci de milioane de oameni, se teme. La fel si alte religii care la fel, stiu adevarul... Sa vorbesti de obscurantism in momentul in care te referi la o organizatia la care au aderat benevol mii de minti luminate mi se pare cam...

Posted

Pai.. spre deosebire de alte religii la care altii treceau cu bata sau pentru avantaje economice, crestinismul s-a constituit (si la el s-a facut trecerea) benevol, din constiinta oamenilor, pentru un anumit model: Hristos. Fiecare va gasi Adevarul acolo unde considera de cuviinta, iar, din punctul meu de vedere, in ortodoxie trebuie cautat. Daca in cateva sute de ani, pana astazi, masoneria a reusit performanta de a transforma toate religiile intr-un talmes-balmes si chiar a intors intreaga ordine spirituala a lumii cu fundul in sus, e altceva. Ca haosul si mizeria a devenit o generalitate a societatii, nu inseamna ca asta e normalul.

Revenind la dogma crestina, ea nu se teme, pentru ca Biserica poate continua sa existe si fara Patriarhul Daniel ori alti trepadusi ca el si fara miile de minti luminate care au schimbat macazul si care nu prezinta vreo garantie sau incredere de mai bine, in conditiile in care istoria se fabrica numai din tipar (si mai nou din televiziune) de sute de ani incoace. Ea (Biserica) va exista, ca si la inceput, chiar si pentru 100, 50, 10 sau o singura persoana. Cei care se tem si simt nevoia de control pentru a inlocui slabiciunea morala sunt intocmai oamenii inselati de acest concept diabolic, indiferent ca vorbim de pleava, indiferent ca vorbim de conducatori. De aceea am ajuns sa avem nevoie de sute de mii de randuri de legi scrise, pe care oricum nu le respecta nimeni, de aia avem parte de neajunsurile si tulburarile sociale, fizice si psihice de acum si tot din cauza asta am ajuns sa ne confruntam cu situatii aberante in care jaful si gunoaiele au fost legiferate si lingaii sunt promovati, in care singura forma de control a populatiei asupra conducatorilor este imaginara (datorita controlului psihologic si tehnologic), in care toate institutiile statului ar trebui sa se controleze intre ele si, cu toate astea, se supun unei puteri paralele care le dirijeaza din umbra.

Posted

E chiar amuzant... Cand alde Cortez si Pizzaro s-au "plimbat" prin America Centrala sau de Sud religia (sa-i spunem crestina) s-a facut cunoscuta cu duhul blandetii, nu? Prin Africa - la fel. Prin Europa - la un moment dat (sute de ani) au fumegat rugurile pentru cei care nu impartaseau "Crede si nu cerceta!" sau cei care (vezi Reforma) gandeau altfel decat ceea ce era regulamentar... Vezi Franta cu secta catarilor, vezi husitii, protestantii etc. Asta e dogma crestina pe care o aperi? Nu ma refer la religia musulmana - dar si acolo religia este cea cea care guverneaza si astazi, in unele parti. Nu o apreciez pozitiv sau negativ, dar nici nu cred ca e - in vremea noastra - masura absoluta. In fine, fiecare cu parerile lui.

 

PS Chia nu inteleg de ce amintesti de Daniel... Bine nu ai amintit de Casio!

Posted

Pai el e primul care mi-a venit in minte. Cat despre raspandirea crestinismului (aici ma refer strict la ortodoxie si NU la catolicism - primul vinovat de ascensiunea fenomenului masonic -, ori la reformisti si adeptii celorlalte sute de secte aparute de-a lungul mileniului al doilea, care nici nu pot fi numiti astfel, ptr ca sunt la fel de crestini pe cat sunt alde Victor Ponta sau Marian Vanghelie de doctori in drept), spre deosebire de musulmani sau evrei, care, atat cat au putut, au incercat sa-si impuna cu orice chip propriile confesiuni si ideologii expansioniste, acesta chiar a avut o ascensiune bazata pe Duhul blandetii, daca vrei sa-l denumesti asa :) Ca papistasii si reformistii sau mormonii au facut din Adevarul absolut o forma de manipulare e pentru ca majoritatea oamenilor nu a inteles adevarata dogma crestina, ci au incurcat-o cu propria lor bunastare. De aceea a si fost foarte usor pentru masonerie sa se infiltreze si sa se plieze pe sistemul european ideologic foarte permisiv (catolic sau reformat), iar intre evrei a fost si mai usor, pentru ca, asemeni tiganilor, acestia au avut la baza propriile lor institutii si organe de decizie, la fel de ascunse altor neamuri ca si masoneria. Practic, aceasta (francmasoneria) n-a facut altceva decat sa readuca idealul omenirii la omul vechi, hidos, pe care crestinismul incerca sa-l urce si sa-l schimbe. 

Parerea mea..

Posted

Daca te referi la "dogma" crestina, te referi, prietene, la toti. Nu alegi doar ce-ti place si arunci restul la gunoi. Daca ajungi sa proclami crestinismul de rit ortodox "cea mai tare si cea mai sfanta" pici fix in acelasi pacat care il are orice religie care crede ca ea este buricul lumii. Dovada ca nu e asa sunt toate "optiunile" de credinta ale locuitorilor planetei. La urma urmei, nu te obliga nimeni sa devii mason, e o alegere. Asta facand o paralela ca atunci cand ai doua-trei luni "devii" crestin (ortodox) ca asa e regula pe aici. Chiar asa, te-a intrebat cineva cand ai fost botezat daca vrei sau nu sa fii (botezat)? Optiunea parintilor devine lege pentru copii?

 

PS Cate dovezi de "smerenie" si de "ortodoxie" vrei sa-ti postez din istoria romana? Atat bisericeasca dar mai ales laica?

Posted

Ba, imi pare rau. Tocmai asta diferentiaza dogma crestina de restul: Dumnezeu exista indiferent de ceea ce vrea omul, chiar si cel care considera ca e parte a respective invataturi de necontestat. Aici e deosebirea: ca esti ortodox cand te chinui sa fii perfect, nu cand iei camata mai putina (la evrei) sau cand omori 200 de necredinciosi (la musulmani), ori cand convertesti 3 fraieri/zi la mormoni - problema se reduce la sine, la un ideal de perfectiune, nu la simpla incercare in mod declarativ. Ortodoxul nu te indeamna sa vii la el, spunandu-ti ca celalalt e rau, ci te indeamna pe tine sa-ti dai seama ca nu esti bun, incercand sa te faca constient ca problema e la tine, nu la celalalt, spre deosebire de toate celelalte ideologii. De asta a si prins atat de rapid intr-un timp atat de scurt: ptr ca natura umana se recunoaste in pacat. In plus, NU religia sufera de pacate si necredinta, ci omul! Ptr ca omul face alegerile si cade-n perfidie.

Iar pana la urma, asta e marea problema. Ca omul face alegerile si le face prost - poate tocmai de aia am fost botezat fara sa vreau si nu-mi pare rau. Te simti dezavantajat de taina botezului la varsta asta? Stai linistit, daca nu crezi in ea, ai toate sansele sa nu-ti fie de niciun folos, deci n-ai pierdut nimic. N-ai cum sa-mi dai dovezi de smerenie si ortodoxie, pentru ca nu le vezi asa cum le vad eu :)

Am putea discuta pana la anul pe acest gen de subiect, fiindca nu ne putem convinge niciunul de parerea celuilalt - e vorba de credinta si de trairea fiecaruia. Insa, revenind la problema masoneriei, putem incepe prin a pune pe tava izvoarele istorice si ideile pe baza carora a luat fiinta acest fenomen. Acolo nu e mare branza in a vedea dezideratele care au condus societatea, odata cu fenomenul in sine, pana astazi. Iar regresul pe toate planurile mi se pare evident.

Posted

 

Ca omul face alegerile si le face prost - poate tocmai de aia am fost botezat fara sa vreau si nu-mi pare rau.

 

Tare parerea asta. Deci omul face alegerile prost, dar faptul ca cineva a ales pentru tine e OK.

 

Dar nu despre asta era vorba. Nu te sileste nimeni sa devii mason, e vorba de alegerea personala, in deplina cunostinta de cauza. Ai facut o afirmatie ("Concept diabolic" ??!!) si nu ai sustinut-o cu nimic.

Despre smerenie si ortodoxie la romani: am pus niste ghilimele.

Posted (edited)

Tare parerea asta. Deci omul face alegerile prost, dar faptul ca cineva a ales pentru tine e OK.

 

Cred ca e de prisos sa mai pun vreo 3 paranteze dupa fiecare afirmatie, in care sa spun ca <asta se intampla in general> sau ca <rareori se intampla cealalta>: e clar faptul ca acea concluzie pusa de tine e trasa de par. Da, e ok ca cineva a ales pentru mine, iar dupa parerea mea, a ales bine, dar asta nu se intampla ptr fiecare. Iar, de dragul argumentarii, te intreb: cum ai putea sa faci altfel la varsta aia? E ca in situatia in care ii dai copilului posibilitatea de aconsuma bomboane de ciocolata sau ceai de pelin. Normal ca va dori dulciuri si joaca de dimineata pana seara la tinerete, cum mai tarziu isi va dori sa frece menta si sa se distreze sau sa nu faca nimic toata viata, cu toate ca altu` va muri de foame sau de boala langa el, cu toate ca altul se va speti muncind pentru el, cu toate ca altul va incerca sa-i arate ca nu e bine ce face, etc.

Tocmai de asta (si din 10 alte motive enumerate mai sus - nu stiu cum le vezi tu ca fiind nimic :-))) spun ca a intors pe dos toata gandirea rationala acest concept diabolic: omului (cu o natura si asa nestatornica) a ajuns sa i se para normal sa vrea, dar sa nu puna umarul la munca; a ajuns sa i se para normal sa fure, ptr ca furtul s-a transformat in sport international (prin intermediul bancilor, iar mai apoi, prin educatia proasta data de media si a modalitatilor indirecte de spalat creiere); a ajuns sa i se para normal sa se destrabaleze, sa omoare, sa nu mai aiba pic de respect pentru tot ce-l inconjoara, etc. E de ajuns sa te uiti la modul in care se taraste societatea asta, sau sa faci o comparatie intre oameni si animale, sa vezi care-i diferenta in diverse situatii. E de ajuns sa intrebi un copil ce vrea sa faca cand o sa fie mare, dupa ce ii dai, in primii 10 ani din viata (in presa si pe fondul unei lipse de educatie in scoli ori acasa, intr-o societate in care nu-ti mai ajunge salariul decat pentru a trai de azi pe maine) de ales intre Gigi Becali, Irinel Columbeanu, Bianca Dragusanu sau Florin Salam, Nutu Camataru sau mai stiu eu ce alte gunoaie.

Edited by riaji
Posted

Acum m-am luminat (se poate intrepreta si masonic, nu? :d )

Deci pentru ca Salam, Dragusanu si Becali au ajuns modele pentru unii in ziua de astazi sunt vinovati (printre multi, multi altii) urmatorii:

Vasile Alecsandri, Nicolae Maiorescu,  Dumitru si frate-su Ion Bratianu, Dimitrie Cantemir, Ion Gh. Duca, Carol Davila, Traian Vuia, Nicolae Titulescu, Nicolae Balcescu, aproape toti Golesti, Aurel Persu si altii. Io propun chiar sa-i scoatem din cartile de istorie, din manuale, din cultura romanesca si sa ramanem doar cu inchinatul la icoane si pupatul moastelor, cu taratul in genunchi prin jurul bisericilor si restul. Doar dupa aceea, foarte crestineste (si eventual ortodox), dupa vreo doua vedre de tzuica, purcedem la crapatul capetelor amantelor, vecinilor, copiilor, la violatul babelor si alte asemenea plezanterii.

In sfarsit am inteles unde a fost - atata amar de ani - problema cu neamul asta si cu evolatia speciei umane, in general.

Posted (edited)

Ceva de genul, doar ca mai putin dramatizat. Problema nu era de ce pot face personajele ilustre ale omenirii prin intermediul masoneriei, ci de ceea ce poate face masoneria din aceste personaje ilustre sau cum poate ea crea, din lingai si dobitoci, falsi conducatori. Nu am insinuat ca toti ar fi fost o apa si un pamant, dar daca tot ai enumerat acolo, cu Maiorescu, Bratienii, IG Duca, Davilla sau Titulecu sunt intru totul de acord - gunoaie care nu-si merita locul in natia romana. Problema nu se rezolva scotandu-i din cartile de istorie, ci exemplificand unde ajungem pe drumul respectiv, pentru ca directia e clara. Parerea mea.

Edited by riaji
Posted

E veche povestea. Apropo, prietenul asta al tau (frantuzul) a fost un foarte bun colaborator al nazistilor in Franta ocupata. A luat si 20 de ani de parnaie dupa razboi. Asa ca "raspopitii" astia, colorati apoi in brun-nazist chiar mi se par o sursa buna de informatie. Si mai ales credibila.

 

PS In afacerea Stravinski nu s-au pus in circulatie bancnote false. Oricum, nu a fost singura afacere oneroasa a vremii. Pot sa-ti dau exemple si mai crancene in care nu a fost implicata masoneria.

Posted (edited)

Bine, lasand, atunci, subiectul si inca vreo 50 de astfel de exemple la o parte, te intreb: care mai sunt sursele credibile de informare, dupa parerea ta?

Edited by riaji
Posted

Ideea era sa nu iei de bun tot ce gasesti pe net sau spusele/cartile unor indivizi sa le zicem dubiosi. Oricum, si mai bine ar fi ca fiecare sa gandeasca folosindu-si propria inteligenta.

Posted (edited)

Intocmai: nu iei de bun orice. Dar te intreb mai intreb odata: de unde ne informam? Si in plus, nu ti se pare macar plauzibila ideea? Adica.. ok. Mananca rahat 1, 2, 3, dar zeci, sute de oameni, din diferite tari? Nici nu e un subiect din care sa poti trage concluzii palpabile, pe care sa le auzi peste tot la coltul strazii (cu tot cu peisajul nostru dezolant de Galati, in care fiecare mascarici ajunge sa poarte halat in p**a goala pentru 'lojile' lu` Baila sau Moisescu), dar e greu sa rasufle informatia de-acolo - e lesne de inteles de ce. Iar internetul a ramas (deocamdata) cam singura sursa pe care inca nu o pot controla in totalitate (lasand la o parte marturiile prin viu grai, iar de-acolo se mai pot adauga surse). Ca si internetul il pot intoxica, e altceva. Ca pot lansa jumatati de adevar cu jumatati de minciuna, iar e adevarat. Dar tu pe ce te bazezi cand sustii ca eu gresesc? C-a citit in ziar? C-ai vazut la televizor sau ai citit o carte? Care e diferenta, in secolul in care toata pleava care ajunge la parnaie sau la produs e promovata in a-si scrie biografia si sa apara in ziare si pe micile ecrane? Ce alte tehnici de manipulare trebuie sa mai insir? :-))

Si-atunci cum tragi concluziile? Uitandu-te la ce se petrece in jur. Iar ceea ce observ ca se petrece, nu se explica altfel. Nu e logic posibil ca un sistem si o societate intreaga sa mearga din rau in mai rau, de la o generatie la alta, decat printr-un rau concertat si concentrat. Parerea mea e ca trebuie sa fii naiv ori interesat sa mai crezi altfel, mai ales ca nu vorbim despre un pericol descoperit de 2-3-5 ani, e o decadenta continua de peste 150 de ani, iar directia e clara! 

Edited by riaji
  • 5 years later...
Posted

Marea Lojă Națională din România, 140 de ani de la înființare

Francmasoneria este o societate fraternală a cărei origine coboară până la leagănul umanităţii. Ea îşi îndreaptă eforturile spre perfectibilitatea omului considerând că prin iubire poţi deveni mai bun, mai luminat, mai drept, mai tolerant şi deci mai folositor societăţii.

Francmasoneria română are o istorie îndelungată, începuturile ei fiind apropiate de înfiinţarea primei Mari Loji din Londra și Westminster (24 iunie 1717). În anul 1732, la Galați era fondată Loggia di Galazzi, având ca Maestru Venerabil pe prințul Scarlat Ghica. În 1735 se înființa la Iaşi o altă Lojă, Maestru Venerabil fiind prințul Constantin Mavrocordat. Loji masonice erau fondate în întreg spațiul românesc, mai bine cunoscute fiind lojile St. Andreas zu den drei Seeblättern din Sibiu (1767) și Zu den drei Säulen din Brașov (1749). O lungă perioadă de timp, mari personalități ale istoriei României au fost inițiate în masonerie nu doar în țară ci și în Obediențe din străinătate, între acestea numărându-se I.C. Brătianu, C.A. Rosetti, Nicolae Bălcescu, I.T. Ulic, Traian Moșoiu, Octavian Goga, Alexandru Vaida Voevod, Traian Vuia și mulți alții.

Dobândirea independenței de stat a României în războiul din 1877-1878, a impulsionat acțiunile în plan masonic pentru fondarea unei mari Obediențe suverane, întrucât în țară funcționa un mare număr de loji, aflate sub Obediențele Marelui Orient al Franței, Marelui Orient Lusitan sau Marelui Orient al Italiei. O primă încercare se făcuse la 1 iunie 1859, I. C. Brătianu fiind considerat Mare Maestru al „Marii Loji Steaua Dunării”, iar pentru 1861 Ion Heliade Rădulescu.

Un pas important a fost făcut la 7 mai 1879, când Anton Costiescu (1840- 1889), ofițer al armatei române, artilerist de elită și Maestru Venerabil al Lojii Înțelepții din Heliopolis până în iunie 1874. La 1 mai 1879, împreună cu Basile-Constantin Livianu, promulgase „Constituția Masonică Română”, pentru a constitui Marele Orient al României ca „Putere Suverană naţională şi independentă”, cu Th. Rosetti ca Mare Maestru. Marele Orient a funcționat între 7 mai 1879 și 15 decembrie 1880.

Fondarea oficială a Marii Loji Naționale din România a avut loc la 8 septembrie 1880. Constantin Moroiu  (1837-1918), ofițer în gradul de căpitan, participant la participat la Războiul pentru Independența României și un foarte activ filatelist, a fost ales Mare Maestru. Constantin Moroiu a fost inițiat în Loja Înțelepții din Heliopolis la 9/21 iunie 1874. La 8 septembrie 1880, constituie Marea Lojă Națională din România, cu aportul Fraților din Lojile Steaua Dunării, Ilfovul și Capitulul Steaua Dunării. În 1881 fonda Supremul Consiliu de Rit Antic Primitiv de Memphis și Supremul Consiliu pentru România, iar la 22 noiembrie 1882, Marele Capitol Royal Arch. Între 1884 și 1886, Moroiu cercetează documente privitoare la originea Francmasoneriei din România, în arhivele italiene la Florența, Neapole și Veneția. Stabilește legături cu Supremele Consilii din Europa, este Garant de amiciție pentru multe Mari Loji și Supreme Consilii, Mare Maestru de Onoare al Supremului Mare Consiliu din mai multe țări din Europa și America. În 1904 participă la Congresul Masonic din Bruxelles. Până în 1911, Constantin Moroiu este Mare Maestru și Suveran Mare Comandor, apoi împarte în două secțiuni Marea Lojă, rămânând „Suveran Pontif”.

Constantin Moroiu a urmărit păstrarea suveranității și unității masoneriei române, drept care a fost adoptată o singură Constituție pentru întregul Ordin Masonic, care îngloba Marea Lojă și riturile cu atelierele de perfecție din subordinea lor. Redactarea Constituției (320 de articole) a fost finalizată la 5/17 noiembrie 1880, fiind publicată la București în 1881. Încă de la art. 1, Marea Lojă Națională  își afirma statutul său de masonerie deistă și regulară, proclamând ca principiu de bază „existența Divinității, nemurirea sufletului și solidaritatea omenirei”. Era respectată libertatea de conștiință, ca „un drept propriu al fiecărui om; ea nu exclude pe nimeni pentru credințele sale religioase”, iar deviza era cea a Masoneriei regulare universale: „Libertate, Egalitate, Fraternitate”.

Coloana vertebrală a Ordinului Masonic Român era Marea Lojă Națională din România. Toate atelierele masonice ale Ordinului Masonic Român, atât cele albastre cât și cele ale gradelor înalte, erau „legate între ele prin o autoritate centrală” denumită Marea Lojă Națională Română. În Constituție se consemna că „Masoneria cuprinde ateliere de diferite grade sub denumirea de Loji, Capitule și Consilii. Există pe lângă acestea o putere masonică centrală, un atelier superior cu denumirea de Marea Lojă Națională, Suprem Consiliu al Masoneriei Române care singură are dreptul de a face inițieri la ultimele grade ale Francmasoneriei”.

Totodată, se preciza că M.L.N.R. se punea „sub scutul și protecția Guvernului român și a legilor țării”. Marea Lojă Națională reprezenta întreg Ordinul în fața autorităților profane. Niciun atelier, în niciun caz și sub niciun pretext nu se putea adresa direct autorităților civile, fără aprobarea Marii Loji. Plasarea M.L.N.R. „sub scutul și protecția Guvernului român” își are originea și explicația în chiar împrejurările în care a fost fondată, cu concursul primului ministru Ion C. Brătianu și a ministrului de interne C. A. Rosetti, francmasoni.

Constituția prevedea că M.L.N.R., ca unică putere masonică regulară avea ca arie de jurisdicție întreg teritoriul Vechiului Regat al României. În ierarhia M.L.N.R. exista un cumul de demnități, Marele Maestru fiind în același timp și Suveran Mare Comandor, iar Marea Lojă dirija „afacerile tuturor riturilor”. În 1906, cu prilejul aniversării a 40 de ani de domnie a regelui Carol I, pentru contribuția adusă la susținerea mișcării pentru unitate națională, M.L.N.R. a obținut „Medalia de Aur în persoana Ill. Fr. Constantin Moroiu, căci Marea Lojă nu se declarase Persoană Juridică și Morală”.

Obligată să intre în adormire la 1937, apoi în 1948, Marea Lojă Națională din România reaprinde Luminile la Conventul din 24 ianuarie 1993, ținut în sala Oglinzilor, la Casa Vernescu, având ca Mare Maestru pe Prea Respectabilul Frate Nicu Filip, urmat de Prea Respectabilii Frați Adrian Dohotaru, Sever Frențiu, Vladimir Boantă, Gheorghe Comănescu, Ovidiu Chirovici, iar din anul 2010, pe Prea Respectabilul Frate Radu N. Bălănescu, recunoscut și respectat în masoneria mondială, unde a deținut funcția de Președinte al Conferinței Mondiale a Marilor Loji Regulare, ulterior acordându-i-se titlul de Președinte de onoare ad vitam al acesteia.

comunicatedepresa.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.