Jump to content

Lansări de nave la Damen


dcp100168
 Share

Recommended Posts

"Uzina plutitoare" ce pune feribotul în mișcare. Navă construită la Galați pentru Canada

Al patrulea feribot Island Class construit în SN Damen Galați, dintr-o serie de șase, și-a început în aceste zile călătoria transatlantică spre îndepărtatele insule din Columbia Britanică, acolo unde se va integra în flota BC Ferries, cel mai mare operator de feriboturi din Canada. Înainte de a pleca în călătoria peste mări și țări, am avut ocazia să urcăm la bordul "Island 4" (numele provizoriu al navei), pentru a realiza un reportaj în exclusivitate pentru "Viața liberă".

Chiar dacă încă se ascunde privirii în spatele imenselor macarale portuare, liniile elegante ale navei încep să se întrevadă. Forța aproape brutală degajată de prezența macaralelor contrastează cu formele arcuite ale navei. Oglindită la cheu în apele Dunării, cu cele două rampe de îmbarcare -debarcare, dispuse simetric față de puntea de comandă, "Island 4" pare o imensă lebădă albă cu aripile larg deschise. Nu vă lăsați însă înșelați de aparențe!
Dincolo de forma elegantă a navei, feribotul ascunde o forță incredibilă - o veritabilă uzină plutitoare, în care puterea generatoarelor, a sistemelor de propulsie, stabilizare sau de stocare a energiei se îmbină cu o întreagă rețea de echipamente sofisticate care "vorbesc" între ele, măsoară, verifică și pun în mișcare toate aceste angrenaje fantastice.
"E unul dintre cele mai importante proiecte pe care le-am avut în ultimii ani. Din partea Damen, în jur de 1.300 de navaliști s-au implicat în acest proiect, în diversele stadii de fabricație - de la debitarea tablelor și construcția bloc-secțiilor până la montajul acestora și formarea întregului corp al navei. Dar au fost și două, trei sute de angajați ai colaboratorilor noștri, pe partea electrică, de vopsitorie, tâmplărie și chiar derularea probelor", ne explică George Benescu, manager de proiect în cadrul SN Damen Galați.

Facilități tehnice

Desigur, "toate drumurile" duc la Timonerie, puntea de comandă ce domină întreaga navă, acolo unde căpitanul și echipajul său țin în frâu acest uriaș ce poate "înghiți" vreo 3-400 de pasageri și vreo 50 de mașini într-o singură... cursă!
Din fericire, "uriașii" ce vor stăpâni insulele Canadei sunt unii prietenoși. Nu numai că pasagerii beneficiază la bord de tot confortul, dar "uriașii" sunt prietenoși și cu... mediul, cu viața marină, fiind astfel concepuți încât să nu lase în urma lor noxe sau să tulbure viețuitoarele cu vibrațiile motoarelor. Aceasta a fost o cerință expresă a beneficiarului, BC Ferries, o companie care a luat foarte în serios ideea de transport naval modern, ecologic.
"Punctul forte al feriboturilor din clasa Island construite de Damen Galați este că sunt nave hibrid diesel-electric, cu un grad redus de consum și poluare. Mai exact, nava poate funcționa în trei moduri diferite: primul, bazat pe propulsia clasică, de tip diesel-electrică, dar în niște parametri tehnici mult îmbunătățiți; al doilea, un sistem hibrid - propulsie diesel-electrică ajutată de baterii; iar al treilea - propulsie electrică în totalitate. În prezent, nava poate funcționa cam 20 minute doar pe propulsie electrică, cam cât durează o cursă între insulele din British Columbia", ne explică George Benescu.
Ca principiu de funcționare, un set de generatoare diesel-electrice produce curent electric, energia fiind transmisă atât unui motor electric ce acționează propulsoarele ce pun nava în mișcare, cât și unui set de baterii electrice reîncărcabile de mare capacitate. Un sistem automatizat gestionează puterea navei, o distribuie în funcție de necesități și oferă varianta cea mai potrivită a modului de funcționare. La acestea se mai adaugă, însă, un întreg "labirint" de echipamente de măsură și control, panouri electrice de tot felul, instalații de furnizare a utilităților la bordul navei, de amortizare a vibrațiilor, sisteme de siguranță ce se declanșează în caz de urgență etc.
"Emisiile de noxe produse de acest vapor sunt reduse. În modul de funcționare electric, ele sunt chiar zero, iar în modul hibrid sunt reduse față de o navă clasică. Nava este echipată inclusiv cu un sistem de curățare noxe, pentru momentele în care navighează pe propulsie hibridă sau propulsie diesel-electrică, sistem care filtrează și reduce conținutul de sulf și alte elemente nocive din noxe", a precizat reprezentatul Damen.
Dar feriboturile ar putea deveni și mai "verzi" ca mod de operare, în viitorul nu foarte îndepărtat. Asta pentru că, odată ce tehnologia de încărcare electrică va fi instalată la terminalele BC Ferries, noile feriboturi vor putea opera doar pe bază de energie electrică, obţinută din surse regenerabile!

Pasager la bord

Din punctul de vedere al "simplului pasager", când urci la bordul unui feribot Island Class ai impresia, în primul moment, că te afli... pe o arenă plutitoare cât două terenuri de tenis! Spațiul ce ți se deschide în față e imens! Totul trasat, marcat, flancat în părțile laterale de scările ce duc spre spațiile destinate strict publicului. Imensul spațiu interior este, în fapt, rezervat autovehiculelor, înălțimea navei fiind suficient de mare pentru a lua la bord chiar și camioane de mare capacitate.
Spațiile destinate pasagerilor impresionează prin varietatea lor, dar și prin facilitățile puse la dispoziție. Dacă dorești, poți rămâne pe punte, la o masă, să servești o cafea în timp ce călătorești între insule, iar dacă vremea nu este foarte generoasă, nu-i nimic. Călătorii au la dispoziție un "Solarium", în fapt un amplu spațiu protejat cu ecrane transparente, dotat inclusiv cu sisteme de încălzire pentru vremea rece, toate numai bune pentru admirat peisajul. Aceste zone vor fi, cu siguranță, puncte de atracție pentru turiști, dar pe navă există și un salon de pasageri, cu băncuțe dotate cu pupitre de lucru, prize și încărcătoare pentru telefoane sau calculator, mai practice și mai pragmatice, poate, pentru localnicii care, eventual, fac naveta la locul de muncă.
"Nava are o clasificare Confort Class, inclusiv cu un nivel redus de zgomote provenite de la spațiile tehnice. Dar există, desigur, și o serie de facilități pentru persoanele cu dizabilități. De exemplu, pentru persoanele cu dizabilități auditive, există un sistem de transmisie prin cască a mesajelor transmise pe parcursul călătoriei de comandant sau de personalul de la bord", ne-a explicat George Benescu.

Pe puntea de comandă

Dincolo de toate, locul care exercită cea mai mare atracție este puntea de comandă și timoneria, care domină întreaga navă, oferind o privire de ansamblu nu numai asupra punților, ci și a întregii zone limitrofe, în toate direcțiile.
Posturile de comandă tronează în mijlocul pupitrelor cu instrumentele de navigație ale navei. Avansul tehnologic și-a spus cuvântul. Nu veți mai regăsi clasica timonă, ca în filmele cu pirați, iar pe locul comandantului te vei simți mai degrabă ca în... Star Trek!
Din toate părțile ești asaltat de panourile de comandă. Într-o parte ai sistemele de propulsie, în alta sistemele de comunicații radio cu autoritățile sau cu celelalte nave, nu lipsesc nici radarele plasate strategic sau hărțile electronice pentru stabilirea traseului, iar o zonă specială este rezervată sistemelor de intervenție în caz de urgență și pentru monitorizarea și comunicarea cu compartimentele din interiorul navei.
Alte seturi de instrumente flanchează partea superioară a punții de comandă - cu ecrane pe care sunt indicate poziția și turația propulsoarelor, harta electronică, ecrane cu indicații de navigație - viteză, adâncime, direcția vântului.
Iar dacă toate acestea nu erau de ajuns, nava este prevăzută cu... două posturi de comandă, cu aceleași funcții.
"Foarte important, nava se poate manevra identic în ambele direcții de mers. Printr-o simplă apăsare de buton se transferă comanda și se poate naviga în direcția opusă. Nava este simetrică prova-pupa, ceea ce-i conferă un plus de flexibilitate și manevrabilitate", ne explică managerul de proiect George Benescu.
Un test important al acestor echipamente deja a început. Echipajul BC Ferries ce va deservi "Island 4" a ajuns la Galați pentru a lua nava în primire, iar în prezent forța și rezistența feribotului este pusă la încercare în primul, dar și cel mai lung voiaj pe care îl va face, respectiv călătoria transatlantică până în Columbia Britanică, pe coasta de vest a Canadei. E un voiaj care va dura aproximativ 60 de zile, unul care a fost deja parcurs de trei dintre navele-soră construite la Galați. Încă două mai sunt acum în șantierul naval, în curs de pregătire pentru prima călătorie spre îndepărtatele insule din Columbia Britanică. Se pare, însă, că nu vor fi și ultimele pe ruta dintre Canada și șantierul naval din Galați.

Contracte între Damen și BC Ferries

BC Ferries este principalul operator de linii de feribot din America de Nord. Compania dispune de o flotă de peste 35 de nave, însă planurile sunt de revitalizare a acesteia, prin achiziția de noi nave, cu tehnologie superioară în materie de protecție a mediului.

Într-o primă fază, BC Ferries a comandat SN Damen Galați două feriboturi, în 2017, în baza unui contract de aproape 87 milioane de dolari canadieni (aproximativ 57 milioane de euro), acestea fiind livrate în 2019. Navele au fost botezate "Island Discovery" și "Island Aurora" şi au intrat în serviciu în iunie 2020.
Actualul lot de patru feriboturi destinate BC Ferries sunt parte a unui contract în valoare de 200 milioane de dolari canadieni (aproximativ 137 milioane de euro). Prima navă a părăsit șantierul naval Damen Galați în cursul lunii mai. "Island 4" este a doua navă din lotul de patru din ultima comandă, aflată, la rândul ei, în drum spre Canada. Aceste două nave vor furniza servicii de transport pe ruta Campbell River - Insula Quadra, începând din 2022.

Navigație cu sisteme independente

Feriboturile din a doua serie construite pentru BC Ferries de Șantierul Naval Damen Galați au o lungime de 81 de metri, o lățime de 17 metri, pot transporta 47 de autovehicule și peste 300 de pasageri.
Pe partea de navigație, nava poate fi deservită de un echipaj format din doar șase persoane. Acest lucru este posibil grație unui ridicat grad de automatizare. Nava este cu o clasificare de funcționare a mașinii independente, ceea ce înseamnă că nu necesită supraveghere în permanență. Alarmele și parametrii de funcționare sunt transmiși în punctele de comandă și control, iar dacă este necesară intervenția unui membru al echipei tehnice, sistemul alertează persoana respectivă.
Navele vor avea rolul de a asigura atât curse regulate pentru locuitorii din diverse insule, cât și croaziere pentru turiști. Navele sunt concepute pentru a fi exploatate în navigația costieră, la o distanță de până la 24 de mile marine de țărm.

Experiență în construcția de feriboturi

Cursele de feribot sunt vitale pentru micile comunități din insulele canadiene, dar sunt și un element important în promovarea turismului local. În afară de proiectele pentru BC Ferries, menite să asigure legătura dintre insulele din Columbia Britanică, Șantierul Naval Damen a construit, în 2015, și două nave de tip Ropax Ferry - "MV Veteran" şi "MV Legionnaire", menite să asigure legătura cu insulele de pe coasta de est a Canadei. Aceste nave au fost comandate de autoritățile din provincia Newfoundland si Labrador.

Pregătiri pentru probe pe mare

Următoarele două feriboturi destinate BC Ferries sunt în prezent în probe de cheu, în stadiu avansat de execuție și urmează să plece în probe de mare în perioada următoare. Probele tehnice vor fi executate în Marea Negră. La sfârșitul verii, și aceste nave vor fi gata de livrare, termenul oficial de finalizare fiind septembrie 2021. Aceste nave ar urma să asigure, în Columbia Britanică, legătura între portul Nanaimo şi Insula Gabriola.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Din 400 de nave construite la Galați, doar 17 au fost pentru România

Industria navală trebuie considerată o industrie de interes strategic, mai ales într-un stat ca România aflat la Marea Neagră şi la Dunăre, în care transportul, dar şi apărarea litoralului reprezintă elemente foarte importante, a declarat Gheorghe Savu, director la Damen Naval România, în cadrul unui eveniment media organizat de Ziarul Financiar.

„În cei zece ani de activitate la şantierul din Galaţi am produs peste 400 de nave, dintre acestea peste 30 sunt nave militare moderne şi complexe, toate proiectate şi produse la Galaţi. De ce alte state din NATO şi UE au încredere în şantierul din Galaţi pentru a obţine aceste nave, iar statul român nu reuşeşte să facă acest lucru? Am produs în total doar 17 nave pentru statul român de când există Damen, nu sunt nave complexe, de mare amploare, cea mai importantă fiind nava de patrulare Ştefan cel Mare de la Poliţia de Frontieră“, a declarat Gheorghe Savu pentru zf.ro.

La Șantierul Damen Galaţi s-au produs 17 nave în 2021, iar în prezent se află în curs de realizare, după cum v-am informat în paginile ziarului ”Viața liberă”, o nouă navă pentru Forțele Navale Regale Olandeze, de tip Combat Support Ship (CSS) - ”Den Helder”, a doua cea mai mare navă militară construită vreodată în România. Ca dimensiuni, nava este devansată doar de nava de tip Joint Support Ship (JSS) "Karel Doorman", construită tot la Galați, pentru Forțele Navale Olandeze.

Principala provocare cu care se confruntă în prezent industria navală este scăderea numărului de comenzi, fenomen care a apărut în 2018 și care s-a agravat pe fondul crizei declanșate de pandemia Covid-19. În aceste condiții, inclusiv Șantierul Naval Damen Galați și-a scăzut numărul de angajați. Astfel, dacă în 2020 SN Damen avea 2.200 de angajați, în prezent mai are doar 1.500 de angajați. De asemenea, o altă provocare la adresa șantierelor navale este creșterea costurilor la materiale.

În același timp, reprezentanții Damen și-au exprimat speranța că, odată cu repornirea motoarelor economiei, industria navală va reveni pe un trend ascendent. În plus, adaptarea la noile provocări tehnologice sau de piață sunt condiții pentru păstrarea continuității producției. „Pentru următorii ani încercăm să asigurăm securitatea producţiei, cel mai important lucru. Trebuie să investeşti în tehnologie şi capacităţi de cercetare-dezvoltare-proiectare. Institutul de Proiectări, cel mai mare pe care îl are Damen în portofoliu, este într-un amplu proces de dezvoltare, în România există ingineri capabili, vrem să avem la Galaţi un vârf de lance în domeniul cercetării-proiectării“, a mai arătat Gheorghe Savu, director la Damen Naval România.

Grupul Damen deține 30 de şantiere în întreaga lume, dar 30 la sută din capacitatea de producţie este în România, la SN Damen Galați și SN Damen Mangalia.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Damen Galaţi construieşte noi nave de luptă pentru Pakistan

Constructorul naval olandez Damen a dat mai multe detalii despre navele pe care le construieşte pentru Marina pakistaneză, care sunt derivate din designul OPV 2600 al companiei. Prima dintre cele două nave, care este o comandă ulterioară la navele de patrulare din clasa Yarmook pe care Pakistanul le deține deja, a fost lansată pe 15 iulie la şantierul naval Damen din Galaţi, România.

Marina pakistaneză nu a dezvăluit mai multe detalii despre contractul pe care l-a semnat cu Damen pentru aceste nave. Marina pakistaneză operează în prezent o flotă de două nave de patrulare din clasa Yarmook, care au fost comandate în februarie și, respectiv, noiembrie 2020. Navele, PNS Yarmook și PNS Tabuk, au fost, de asemenea, construite de Șantierele Navale Damen la unitatea sa din Galați. Clasa Yarmook deplasează aproximativ 2.300 de tone, cu o lungime totală de 91 de metri și un pescaj de patru metri. Poate găzdui un echipaj de 138 de militari și un elicopter mediu pe puntea de zbor.

Ca răspuns la întrebările site-ului Janes, un reprezentant Damen a confirmat că noile nave care vor fi construite vor avea dimensiuni mai mari comparativ cu clasa Yarmook, o lungime totală de 98 de metri și un pescaj de 4 metri. O astfel de navă va deplasa aproximativ 2.600 de tone și poate găzdui 60 de membri ai echipajului, cu spații suplimentare pentru alți 36 de militari. Nava va avea o autonomie standard de aproximativ 6.000 de mile.

Cele două corvete a cărei construcție a fost finalizată  au un grad ridicat de adaptabilitate, capabilă să desfăşoare o mare varietate de operaţiuni ȋntr-un mediu maritim complex. Nava dispune de facilităţi de lansare a unui elicopter şi a unui UAV (Unmanned Aerial Vehicle - vehicul aerian fără pilot) şi poate lansa simultan două bărci pneumatice tip RHIB (rigid-hull inflatable boat). La Șantierul Damen de la Galați, compania a construit până în prezent 30 de nave militare pentru 13 forțe navale din întreaga lume.

adevarul.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nave de luptă construite la Galați pentru Forțele Navale Pakistaneze

În Șantierul Naval Damen Galați a avut loc miercuri, 12 octombrie, o dublă ceremonie ce a marcat momente-cheie în realizarea a două nave de luptă destinate Marinei Militare Pakistaneze. E vorba de punerea chilei, respectiv, tăierea primei bucăți de oțel, la cele două nave. Acestea au la bază cea mai nouă platformă de tip Offshore Patrol Vessel - OPV 2600, proiectată și realizată de navaliștii din cadrul Grupului Damen.

Comenzile pentru aceste nave vin după ce, în 2020, Șantierul Naval Damen Galați a încheiat cu succes livrarea altor două nave militare destinate flotei pakistaneze. E vorba de corvetele PNS Yarmook și PNS Tabuk, nave cu un grad ridicat de adaptabilitate, capabile să desfășoare misiuni dintre cele mai dificile. Navele pot fi deservite inclusiv de un elicopter sau un UAV (Unmanned Aerial Vehicle - vehicul aerian fără pilot) și pot lansa, de asemenea, bărci pneumatice de tip RHIB (rigid-hull inflatable boat) pentru misiuni speciale.
Noile nave OPV 2600 sunt o variantă upgradată a navelor din clasa Yarmook, atât ca dimensiuni, cât și ca echipamente. Chiar dacă la ceremonia de miercuri nu au fost comunicate foarte multe elemente privind viitoarele capabilități ale navelor, presa internațională a relatat că navele vor fi dotate inclusiv cu lansatoare de rachete și tehnică destinată războiului electronic.

Un amiral cu aparatul de sudură

Lucrările la prima navă de tip OPV 2600 au demarat în cursul lunii iulie, iar miercuri a fost marcată ceremonia de ”punere a chilei”, un obicei moștenit de la vechii corăbieri. Acesta este momentul în care, în tradiția navaliștilor, nava ”prinde viață”. Ceremonia constă în plasarea unei monede sau unei plăcuțe comemorative sub chila navei, gest considerat aducător de noroc și prosperitate pentru nava care va înfrunta mările.
În cazul de față, ceremonia a fost oficiată de Excelența Sa Amiralul Muhammad Amjad Khan Niazi, Șeful serviciului Naval Pakistanez, în prezența unei largi asistențe formate din reprezentanți ai constructorilor și marinei pakistaneze, ai unor oficiali din cadrul corpului diplomatic sau instituții ale statului român.
Uniforma militară a fost dublată de echipamentul de protecție și aparatul de sudură, înaltul oaspete din cadrul Marinei Pakistaneze reușind să se achite cu succes de sarcina de a suda de chila navei plăcuța comemorativă dedicată acestui moment.
De asemenea, tot sub comanda sa, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor și la a doua navă de tip OPV 2600, dintr-o placă de oțel fiind tăiată prima componentă a viitoarei nave.

Relație de încredere

”Este o mare onoare să fim aici, la aceste ceremonii. După succesul de care s-au bucurat primele două nave realizate de Damen pentru marina pakistaneză, s-a decis comandarea a încă două nave OPV, de această dată ceva mai mari. Este o dovadă a deplinei încrederi pe care Marina Pakistaneză le are în capacitatea SN Damen de a proiecta și construi astfel de nave, la cele mai înalte standarde. Aceste două nave, cu noile lor capabilități de luptă vor aduce un plus flotei pakistaneze. În ziua de azi, există o varietate de amenințări la adresa securității, inclusiv de natură neconvențională, precum terorismul maritim, traficul de droguri sau de arme etc., ceea ce ridică mizele de securitate. Pakistanul își va continua rolul de a menține un mediu sigur, prin susținerea legilor internaționale, în aria noastră de responsabilitate”, a declarat Excelența Sa Amiralul Muhammad Amjad Khan Niazi.
La rândul ei, Annelies Damen, membru în Supervizory Board Damen Group, a ținut să salute colaborarea pe care Grupul Damen o are cu Forțele Navale Pakistaneze.
”Damen și marina pakistaneză are o relație strânsă, bazată pe încredere, în construcția de nave, ce se întinde pe aproape patru decenii. Suntem foarte mândri că Damen a devenit unul dintre partenerii de încredere ai marinei pakistaneze, furnizând diferite platforme, incluzând aici primele nave OPV din clasa Yarmook, livrate în 2020. Și parteneriatul nostru, iată, continuă prin construirea generației următoare de nave OPV. Și sunt convinsă că vor primi, de asemenea, o înaltă recunoaștere ca nave de luptă, ce vor îngloba experiența noastră de constructori de nave, dar și cele mai înalte cerințe ce derivă din experiența și specificul misiunilor îndeplinite de marina pakistaneză”, a declarat Annelies Damen, ca reprezentantă a Grupului Damen.
Cele două nave de tip OPV 2600 vor fi livrate Marinei Pakistaneze în cursul anului 2024.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.