dcp100168 Posted May 10, 2020 Author Posted May 10, 2020 ”Aeroportul” de la Galaţi împlineşte astăzi un an Aeroportul de la Galaţi împlineşte astăzi, 11 mai 2020, un an. Un an de când s-a aflat pe buzele PSD, mai precis ale liderului de la acea vreme, Liviu Dragnea, care a spus de la tribuna mitigului electoral care a paralizat Galaţiul în acea zi: "De ce nu s-ar putea face un aeroport în această zonă, care să deservească Galaţiul, Brăila şi Vrancea, pentru că este o zonă care a început să se dezvolte mult şi nu mai trebuie să fie înfrânată". Pe 19 mai, amplasamentul viitorului aeroport era dezvăluit de preşedintele Consiliului Judeţean, Costel Fotea, ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, şi numeroasei delegaţii conduse de eurodeputatul PSD Dan Nica: un teren de 150 de hectare, la răscrucea comunelor Braniştea, Smârdan şi Schela. Pe 30 septembrie 2019, consilierii judeţeni au aprobat demararea procedurilor pentru realizarea studiilor de prefezabilitate şi fundamentare necesare pentru aeroport. La acel moment, potrivit preşedintelui Fotea, un parteneriat public-privat părea a fi o soluţie sustenabilă de realizare a aeroportului, dar rămâneau deschise ca potenţiale surse de finanţare şi Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii sau fondurile europene. De atunci s-a lăsat, însă, liniştea... viata-libera.ro
dcp100168 Posted May 23, 2021 Author Posted May 23, 2021 Pod peste Dunăre vom avea, aeroport ce ne mai trebuie? După ce, în 2020, în calitate de premier, a vizitat șantierul podului peste Dunăre ce va lega Galațiul și Brăila de malul din Tulcea, liderul PNL Ludovic Orban s-a întors sâmbătă, 22 mai, de această dată în calitate de președinte al Camerei Deputaților, pentru a discuta cu constructorii despre evoluția celui mai important proiect de infrastructură derulat în România în ultimele trei decenii. (...) Pe de altă parte, dacă podul suspendat peste Dunăre va duce la îndeplinierea dorinței locuitorilor din Galați și Brăila de a avea o legătură directă cu Tulcea, Ludovic Orban pare a fi uitat de promsiunile din noiembrie 2020, din campania electorală, când, în urma discuțiilor cu colegii liberali gălățeni, discuții prezentate pe larg în presă, se părea că PNL sprijină realizarea unui aeroport regional Galați – Brăila. ”Nu pot să vă dau detalii... E o decizie strategică ce trebuie luată de autoritățile locale, împreună cu Ministerul Transporturilor. Pe de altă parte, odată cu acest pod, este posibil ca aeroportul din Tulcea să fie practic foarte important, pentru că, dacă ajungi să faci mai puțin de o oră pînă la aeroport, aproape că nu are rost să dezvolți o infrastructură aeroportuară suplimentară. Sigur, trebuie analizat... În general, eu am fost prudent în afirmații, pentru că a costrui un aeroport reprezintă o investiție importantă care trebuie să fie luată pe baza unor studii de fezabilitate, a unor studii de trafic, inclusiv a unor analize a unor multor factori, decizia trebuie analizată cu mare atenție de Ministerul Transporturilor”, a declarat Ludovic Orban. În fine, vorba cuiva, ”hai să terminăm întâi podul”! Și poate că, până în 2023 – nu doar în promisiuni electorale – ideea unui aeroport regional va căpăta mai multă consistență. Nu de alta, dar concenatrarea urbană Galați – Brăila este cea mai mare după București. viata-libera.ro
dcp100168 Posted August 9, 2021 Author Posted August 9, 2021 Ministrul Transporturilor pasează în local construcția aeroportului din Galați Încă la nivel de banc, aeroportul din Galați are toate șansele să rămână mult timp în același stadiu, din moment ce interesul suscitat la nivel național tinde către zero. O dovadă o reprezintă reacția lui Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor, ce spune că acest tip de investiție nu e prins în masterplanul 2016 – 2030 și sfătuiește autoritățile locale să caute finanțare, dacă chiar au chef de treabă. Totul a început cu o interpelare de AUR, făcută de Lilian Scripnic, deputat de Galați din partea Alianței pentru Unirea Românilor. Acesta a adresat câteva întrebări legitime ministrului și a primit un răspuns din vârful tastaturii ministeriale abia după trei luni. Concret, Scripnic a cerut includerea aeroportului pe lista prioritară a obiectivelor de investiții în infrastructura de transport și să ia în calcul folosirea fondurilor europene nerambursabile. „Ne găsim în perioada de stabilire a priorităților și de pregătire a mecanismelor prin care România va accesa fonduri europene în următorii șapte ani. Actualul Guvern PNL – USR – PLUS – UDMR vrea sau nu să construiască un nou aeroport la Galați cu bani europeni?”, a transmis Scripnic. După trei luni (s-a mai zis, dar îmi place să repet), ministrul a transmis că se face o Drulă aeroport cu bani europeni la Galați: „Viziunea strategică a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii este dată de master planul general de transport al României, instrument strategic de planificare a intervențiilor majore pentru perioada 2016 – 2030. Oportunitatea finanțării unui aeroport în regiunea Galați – Brăila nu este identificată în orizontul de timp luat în considerare”, anunță Drulă însuși. Pentru a nu i se reproșa că nu oferă și soluții, a mai transmis că „finanțarea construirii acestuia poate fi efectuată din bugetele autorităților locale”. antidotul.ro
dcp100168 Posted November 23, 2021 Author Posted November 23, 2021 Programul de guvernare: aeroport în zona Brăila-Galați Noul program de guvernare vine cu câteva obiective în plus față de programul realizat de PNL anul trecut, în colaborare cu cei de la USR-PLUS. Astfel, este inclus și un studiu de oportunitate privind dezvoltarea în cooperare cu autoritățile locale a unui aeroport în zona Brăila-Galați și dezvoltarea capacităților cargo prin construirea de terminale cargo în proximitatea aeroporturilor regionale (de ex. Timișoara, Cluj-Napoca, Oradea, Iași, Bacău, Craiova ș.a.), se arată în document. economica.net
dcp100168 Posted November 24, 2021 Author Posted November 24, 2021 Aeroport în zona Brăila-Galați, în programul de guvernare „Studiu de oportunitate privind dezvoltarea în cooperare cu autoritățile locale a unui aeroport în zona Brăila-Galați” este prevăzut în Programul de guvernare al coaliţiei PNL-PSD-UDMR, pentru perioada 2021-2024, depus, marţi, 23 noiembrie 2021, la Parlamentul României. Informația a fost făcută publică de profit.ro, fiind preluată și comentată de presa națională. "Abordarea în sectorul aviaţiei va porni de la faptul că este unul dintre cele mai afectate de criza generată de răspândirea noului coronavirus, prin reducerea semnificativă, la nivel european, a traficului aerian comparativ cu perioada anterioară crizei sanitare", se arată în document la capitolul dedicat Transportului Aerian. Între cele cinci principale obiective „pe termen scurt și mediu pentru perioada 2021-2024 aferente sectorului aerian”, aeroportul dorit pentru zona Brăila-Galați este ultimul pe listă, primul fiind „eficientizarea companiei TAROM prin selectarea unui management performant şi implementarea planului de restructurare elaborat pentru perioada 2021–2025”. Povestea unui aeroport în zona noastră nu este câtuși de puțin nouă. În mai 2019, în campania electorală a alegerilor europarlamentare, în cadrul unui desant ministerial, a fost vizitat amplasamentul pentru un aeroport în județul Galați, în zona Braniștea. Au fost realizate studii de oportunitate și de trafic pentru un aeroport, dar povestea s-a încheiat așa cum a început, în aer. Rămâne de văzut ce se va întâmpla acum. viata-libera.ro
dcp100168 Posted December 6, 2021 Author Posted December 6, 2021 "Este nevoie de un aeroport în zona Galați - Brăila", susţine ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu Prim-vicepremierul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a declarat că "îi este clar" că există necesitatea construirii unui aeroport în zona Galați - Brăila, dar că trebuie "să discutăm și celelalte etape, ce țin de sursele de finanțare, autorizări, de toate lucrurile care duc la final acest proiect". Prim-vicepremierul Sorin Grindeanu s-a aflat sâmbătă, 4 decembrie, la Galați, pentru a se întâlni cu reprezentanții instituțiilor aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, pentru a analiza stadiul proiectelor de investiții derulate de acestea. Prezenți la întâlnire au fost și ministrul Economiei, Florin Spătaru, europarlamentarul Dan Nica, președintele CJ Galați, Costel Fotea, și primarul Ionuț Pucheanu. Cu ocazia acestei întâlniri a fost abordată și ideea construirii unui aeroport în județul Galați, proiect integrat inclusiv în strategiile de dezvoltare realizate de autoritățile locale și județene. La nivelul CJ Galați au fost, de altfel, realizate o serii de studii ce susțin construirea unui aeroport în regiune, fiind chiar identificată o posibilă locație a acestuia, în proximitatea comunelor Braniștea, Smârdan și Schela. În apropierea acestui amplasament - situat la 18 km de Galați și 20 km de Brăila - va trece și centura mare a Galațiului. În legătură cu acest proiect, ministrul Transporturilor, prim-vicepremierul Sorin Grindeanu, a declarat: "Domnul președinte al CJ Galați, Costel Fotea, mi-a expus proiectul. E clar că vorbim de cea mai mare aglomerare urbană după București. Mă refer aici la zona Galați - Brăila. Dar puteam să fiu superministru astăzi și să am toate instituțiile statului la dispoziție, nu puteam să dau un răspuns pe loc, care să fie corect. Am înțeles tot ce s-a ridicat, ca studiu, și tot ce a spus dl președinte și eu vă asigur că din partea autorităților de la București, pe un proiect care stă în picioare, care va avea toți indicatorii de trafic - poate vorbim de aeroport cargo, în primă fază - dacă lucrurile vor sta în picioare, tot ceea ce ține de București, de autorizații și așa mai departe, noi nu avem o problemă. Doar că nu este o discuție pe care să o închidem astăzi. Este o discuție pe care trebuie să o reluăm și cu specialiști în aviație și cu cei care gestionează lucrurile din acest punct de vedere. Dar vreau să fiu clar: a doua aglomerare urbană din România, respectiv Galați - Brăila, are nevoie și de o dezvoltare de acest tip. Dar vreau să discutăm și celelalte etape, ce țin de sursele de finanțare, autorizări, de toate lucrurile care duc la final acest proiect. Vreau să avem toate aceste discuții!". Construirea unui aeroport în regiune este o mai veche dorință atât la Galați, cât și la Brăila. Prim-vicepremierul Sorin Grindeanu a precizat că și autoritățile din Brăila i-au vorbit despre potențialul de realizare a unui aeroport regional la Ianca. Care ar fi soluția cea mai potrivită, rămâne de văzut. Cert este că, deși au trecut mulți ani de când se tot discută de un aeroport în zona Galați . Brăila, mai ales în perioadele electorale, Ministerul Transporturilor nu a făcut foarte mulți pași concreți în această direcție. Poate de acum înainte.... viata-libera.ro
dcp100168 Posted February 22, 2022 Author Posted February 22, 2022 Colaborare cu Brăila pentru realizarea unui aeroport regional. Consiliul Județean Galați și Consiliul Județean Brăila vor încheia un protocol de colaborare pentru realizarea unui aeroport regional. Protocolul va fi supus aprobării consilierilor județeni în cadrul ședinței Consiliului Județean Galați de săptămâna viitoare. “Vom lucra împreună cu colegii de la Brăila pentru ca proiectul aeroportului să devină realitate. Este fără doar și poate una dintre cele mai așteptate investiții, care ar ajuta mult la dezvoltarea întregii regiuni. Știu că se vorbește de mulți ani de acest proiect, însă, acum, pentru prima oară se fac pași concreți pentru a realiza acest vis al celor care trăiesc în zona Galați - Brăila și nu numai, în condițiile în care de acest aeroport ar putea beneficia și cei din Vrancea sau localitățile de frontieră din Republica Moldova. În bugetul de anul acesta am prevăzut bani pentru realizarea primelor expertize și analize, precum și a mai multor documente tehnice, de care avem mare nevoie pentru a obține împreună, prin intermediul Asociației de Dezvoltare Comunitară pentru Infrastructura de Transport, fonduri nerambursabile pentru construirea acestui aeroport. Acum avem și un avantaj foarte mare, și anume faptul că acest obiectiv de investiții a fost inclus în Master Planul General de Transport al României. În plus, nu mai suntem singuri în acest demers, ci împreună cu partenerii de la Brăila. De altfel, cred că este primul proiect major, cel puțin din ultimii ani, în care, fără niciun fel de orgoliu, chiar și dincolo de hârtii și proceduri, cele două județe își dau mâna pentru a realiza o investiție atât de importantă”, a declarat Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați. Documentația tehnico-economică a acestui obiectiv de investiții, precum și toate documentele premergătoare execuției acestuia vor fi realizate pe baza acestui protocol de colaborare, în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructura de Transport de interes strategic în zona de Est și Sud, din care fac parte consiliile județene din Galați, Brăila, Călărași și Ialomița. Consiliul Județean Galați
dcp100168 Posted March 7, 2022 Author Posted March 7, 2022 Protocol semnat pentru aeroportul internațional Luni, 7 martie, președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea a semnat, alături de omologul brăilean, Francisk Chiriac protocolul pentru construirea unui aeroport internațional în zonă. ”Vom demara procedurile pentru realizarea studiului de fezabilitate și a tuturor expertizelor tehnice necesare – de vânt, de precipitații, număr de ore de ceață, număr de ore de soare, structura solului și altele, iar în paralel vom face demersurile necesare pentru finanțarea acestei investiții extrem de importantă pentru dezvoltarea regiunii noastre”, a precizat Costel Fotea. Reamintim faptul că acest obiectiv de investiții este inclus în Master Planul General de Transport al României. viata-libera.ro
dcp100168 Posted April 14, 2022 Author Posted April 14, 2022 Noi promisiuni ale liderilor PSD despre aeroportul de la Galaţi Aeroportul de la Galaţi împlineşte luna viitoare trei ani. Trei ani de când amplasamentul lui a fost dezvăluit de preşedintele Consiliului Judeţean, Costel Fotea, ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, şi numeroasei delegaţii conduse de eurodeputatul PSD Dan Nica: un teren de 150 de hectare, la răscrucea comunelor Braniştea, Smârdan şi Schela. Se întâmpla pe 19 mai 2019, în campania electorală a alegerilor europarlamentare. Pentru că ultima informaţie despre acest proiect datează din martie, când Consiliile Judeţene Galați și Brăila au încheiat un protocol de colaborare pentru realizarea unui aeroport regional, am fost curioşi să aflăm care este stadiul actual. Informaţiile proaspete despre aeroport ne-au fost oferite, la solicitarea noastră, în cadrul unei conferinţe de presă, de europarlamentarul PSD Dan Nica şi preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, social-democratul Costel Fotea. "Suntem destul de avansaţi pe ceea ce înseamnă conceptul acestui aeroport. Imediat ce vom primi aviz favorabil - sper eu - de la Autoritatea Aeronautică, vom demara toate procedurile pentru proiectare şi ne vom orienta spre zona de finanţare. Că va fi o zonă de finanţare publică, că va fi un parteneriat, că vor fi investitori, discuţiile sunt avansate pe toate cele trei surse de finanţare de care v-am spus", a declarat Costel Fotea, preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi. Europarlamentarul Dan Nica s-a arătat impresionat de reprezentarea 3D, parte a studiului care se realizează. "În prima săptămână a lunii mai, vom merge la Autoritatea Aeronautică pentru a lua aprobare pe studiul făcut. Studiu care nu înseamnă neapărat doar clădirea - mie mi s-a părut foarte frumoasă, ci şi o mulțime de condiții obligatorii pentru amplasarea unui aeroport. După data de 4 mai, o să vă anunțăm care este decizia. Nu vă ascund că sunt şi investitori privaţi care au spus că sunt interesaţi să se implice", a declarat Dan Nica. Potrivit liderului politic, lungimea pistei va fi suficientă pentru a satisface nevoile acestei zone Galaţi - Brăila. "Costul estimat este în jur de 100 de milioane de euro pentru această etapă. Nu ne-am dus cu costuri foarte mari ca să putem să demarăm, să avem pista, un terminal de pasageri şi unul de cargo, modulare, astfel încât să poată să fie extinse. Dacă traficul de pasageri va ajunge la un milion pe an să poată fi făcute şi alte terminale. Construcţia este gândită pentru putea să fie extinsă similar şi pentru partea de cargo. Îmi place să mergem pe o procedură care să fie extrem de accelerată. Asta înseamnă ca proiectarea şi execuţia să înceapă, dacă ar fi posibil, în cursul acestui an. Aceasta ar fi o ţintă foarte ambiţioasă, care va depinde şi de modul în care toţi cei interesaţi se vor implica în construcţia acestui aeroport”, a mai spus Dan Nica. Potrivit lui Costel Fotea, în acest moment, documentaţiile sunt făcute pentru acelaşi amplasament, iar cel mai important obiectiv este pista, "pentru că toată lumea întreabă ce tipuri de avion va suporta. Va fi o pistă la nivelul celei existente la ora actuală la aeroportul din Bucureşti, şi pentru avioane mari şi pentru cele mici". viata-libera.ro
dcp100168 Posted May 9, 2022 Author Posted May 9, 2022 Autoritatea Aeronautică Civilă Română şi-a dat acordul pentru pista Aeroportului Galaţi-Brăila Preşedintele CJ Brăila, Francisk-Iulian Chiriac, a anunţat pe pagina sa de pe o reţea de socializare că proiectul a primit acordul Autorităţii Aeronautice Civile Române. ”Avem sprijinul Autorităţii Aeronautice Civile Române pentru dezvoltarea obiectivului regional AEROPORT GALAŢI – BRĂILA. Am mai făcut câţiva paşi importanţi spre o dezvoltare socio-economică fără precedent a regiunii din care facem parte, astfel că, împreună cu colegul meu, Costel Fotea, preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, am mers la Autoritatea Aeronautică Română pentru a prezenta Raportul privind stabilirea criteriilor de definire a proiectului pentru Aeroportul Regional Galaţi – Brăila. A.A.C.R ne-a dat răspunsul, astfel că va acorda tot sprijinul pentru construirea aeroportului. Totodată, din raportul prezentat, autoritatea a precizat că lungimea şi lăţimea alese pentru viitoarea pistă de decolare/aterizare, sunt conforme cu cerinţele de proiectare impuse de lege. Proiectul se va realiza prin Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru infrastructura de transport de interes strategic, în zona de Est şi Sud – judeţele Galaţi, Brăila, Călăraşi şi Ialomiţa, cea mai mare asociaţie din ţară care are ca obiectiv dezvoltarea infrastructurii de transport”, a anunţat preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, Francisk Iulian Chiriac. monitoruldegalati.ro Luni, 9 mai, președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, a anunțat, pe pagina de socializare, faptul că specialiștii de la București au făcut deja expertize privind condițiile de vânt și precipitații, numărul de ore de ceață, numărul de ore de soare, sau structura solului. Totodată, a fost primit un răspuns favorabil și de la Autoritatea Aeronautică Civilă din România, cu privire la proiectul aeroportului internațional din zona Galați- Brăila. ”Lucrăm împreună cu ai noștri colegi de la Consiliul Județean Brăila, cu care avem încheiat un parteneriat serios în această privință, iar toate aceste proceduri se derulează prin intermediul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport, din care mai fac parte și consiliile județene de la Ialomița și Călărași”, a adăugat Costel Fotea. Reamintim faptul că aeroportul de la Galați este inclus în Master Planul General de Transport al României. viata-libera.ro Viitorul aeroport de la Galaţi este inclus în Master Planul General de Transport al României. Obiectivul va fi amplasat în apropiere de localitatea Braniştea, investiţia urmând a se ridica la circa 200 milioane de euro. bursa.ro
dcp100168 Posted May 12, 2022 Author Posted May 12, 2022 Plan Urbanistic Zonal pentru Aeroportul Regional Galați-Brăila, cu bani din PNRR. Galațiul, Șendreniul, Braniștea și Schela își dau mâna cu județul Aleșii locali din municipiul Galați și din comunele Șendreni, Braniștea și Schela se pregătesc să-și dea mâna cu Consiliul Județean, pentru elaborarea Planului Urbanistic Zonal necesar Aeroportului Regional Galați - Brăila și obiectivelor complementare aferente conexiunilor rutiere ale acestuia. Un proiect de hotărâre în acest sens a ajuns deja în dezbaterea consilierilor locali și va fi supus aprobării în ședința extraordinară de luni, 16 mai 2022. Pentru realizarea documentației autoritățile vor să obțină finanțare în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență. „Se aprobă participarea în cadrul proiectului «Elaborarea Planului Urbanistic Zonal pentru Aeroportul Regional Galați - Brăila și obiectivele complementare aferente conexiunilor rutiere ale acestuia pe teritoriul UAT (unităților administrativ teritoriale) Șendreni, Braniștea, Schela și Galați», în vederea finanțării acestuia în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență”. Asta prevede un proiect de hotărâre care va fi supus votului aleșilor la ședința de luni, 16 mai 2022. Concret, între consiliile locale ale celor patru unități administrative se va încheia un acord de parteneriat cu Consiliul Județean Galați pentru realizarea acestui deziderat. Pe lângă participare, unitățile administrative își asumă cheltuielile legate de proiect și nota de fundamentare a investiției. Investiția constă în elaborarea „Planul Urbanistic Zonal pentru Aeroportul Regional Galați - Brăila și obiectivele complementare aferente conexiunilor rutiere ale acestuia pe teritoriul comunelor Șendreni, Braniștea, Schela și municipiul Galați”. „Întrucât în prezent, la nivelul Consiliului Județean Galați au fost demarate o serie de proiecte în domeniul transporturilor, cum ar fi construirea unui aeroport, varianta ocolitoare a municipiului Galați, modernizări și reabilitări de drumuri județene este necesară și oportună elaborarea documentației de amenajarea teritoriului - Planul Urbanistic Zonal pentru Aeroportul Regional Galați - Brăila și obiectivele complementare aferente conexiunilor rutiere ale acestuia pe teritoriul UAT comunele Șendreni, Braniștea, Schela și UAT Municipiul Galați. Valoarea intervențiilor (în lei): 456.925 lei (TVA inclus), din care 383.970 lei, fără TVA reprezintă cheltuieli eligibile asigurate din Planul Național de Redresare și Reziliență și la care se adaugă TVA aferent cheltuielilor eligibile în valoare de 72.954 lei, cheltuieli asigurate din bugetul de stat”, se arată în documente. Sumele reprezentând cheltuieli neeligibile ce pot apărea pe durata implementării proiectului se vor asigura din bugetul Județului Galați. Acesta va asigura toate resursele financiare necesare implementării proiectului în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale. Reamintim, viitorul aeroport ar urma să fie construit pe un teren de 150 de hectare, situat la răscrucea comunelor Braniştea, Smârdan şi Schela. Amplasamentul a fost dezvăluit pe 19 mai 2019, de către preşedintele Consiliului Judeţean, Costel Fotea, care i-a argumentat ministrului Trasporturilor la acea vreme, Răzvan Cuc, necesitatea şi oportunitatea unei asemenea investiţii. viata-libera.ro
dcp100168 Posted May 17, 2022 Author Posted May 17, 2022 Parteneriat pentru un aeroport regional Reuniți luni dimineață în ședință extraordinară, aleșii locali au votat pentru încheierea unui parteneriat între municipiul Galați, Consiliul Județean și comunele Șendreni, Braniștea şi Schela, în vederea elaborării Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru Aeroportul Regional Galați - Brăila și obiectivele complementare aferente conexiunilor rutiere ale acestuia. Așa cum ați putut afla din "Viața liberă", pentru realizarea documentației autoritățile vor să obțină finanțare în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Primarul Ionuț Pucheanu a fost împuternicit să semneze documentele aferente depunerii și implementării proiectului. Valoarea intervențiilor: 456.925 de lei (TVA inclus), din care 383.970 de lei (fără TVA) reprezintă cheltuieli eligibile asigurate din PNRR, la care se adaugă TVA aferent cheltuielilor eligibile în valoare de 72.954 de lei, asigurate din bugetul de stat", se arată în documente. Sumele reprezentând cheltuieli neeligibile ce pot apărea pe durata implementării proiectului se vor asigura din bugetul județului Galați. viata-libera.ro
dcp100168 Posted May 26, 2022 Author Posted May 26, 2022 Stoica (Autoritatea Aeronautică): Vom intra iar în parteneriat pentru construcţia unui aeroport Galaţi-Brăila Autoritatea Aeronautică din România a avut discuţii anul acesta cu reprezentanţii consiliilor judeţene din Galaţi şi Brăila şi va intra în parteneriat pentru construcţia unui aeroport regional în zona respectivă, a declarat, joi, directorul general, Nicolae Stoica. Aceasta, după ce anterior AAR a încheiat un protocol de colaborare cu Consiliul Judeţean Braşov şi ROMATSA, pentru finalizarea aeroportului din Braşov şi certificarea lui. "Şi noi am fost o instituţie lovită de contextul pandemiei. În 2020 am încheiat anul financiar cu o pierdere de 16 milioane de lei. Am fost forţaţi să luăm măsuri. Am mers pe un buget aprobat cu o pierdere de 14,8 milioane de lei şi cu măsuri active. Am înţeles că, pentru a ne putea reveni, trebuie să ne modernizăm. Am luat măsuri de modernizare. Am înţeles totuşi că prin aceste măsuri voi avea duşmani, schimbând radical direcţia autorităţii. Mi-am asumat. Ne-am digitalizat 90% dintre procese. Singurele documente ale Autorităţii care se mai semnează prin semnătură olografă sunt cele care ţin de resursa umană", a spus Stoica, la Conferinţa Anuală şi Adunarea Generală a Asociaţiei Aeroporturilor din România. De asemenea, instituţia a fost supusă unei reorganizări şi au fost eliminate posturile ineficiente, care doar generau costuri. "Ne-am reorganizat. Am eliminat posturi care erau ineficiente şi doar generau costuri. Ne-am întors faţa către industrie. Am înţeles că noi, ca să ne dezvoltăm, trebuie să ajutăm industria, partenerii din aviaţie să se dezvolte. Am semnat un protocol de colaborare cu Consiliul Judeţean Braşov şi ROMATSA pentru finalizarea aeroportului Braşov şi certificarea lui. În acest protocol noi ne desfăşurăm funcţia de supervizare, participăm la şedinţe grupuri de lucru tocmai pentru a scurta timpul. Este în avantajul nostru. Cu cât mai repede se finalizează aeroportul cu atât mai repede vom avea venituri suplimentare. Toate aceste măsuri au făcut ca, în anul 2021, deşi cu venituri reduse, Autoritatea să finalizeze anul cu profit, fără ca niciun angajat al autorităţii să meargă în şomaj", a explicat şeful Autorităţii. Nicolae Stoica a precizat că în cursul acestui an a avut discuţii cu consiliile judeţene din Galaţi şi Brăila pentru construcţia a încă două aeroporturi în zonă. "Anul acesta am avut discuţii cu alte două consilii judeţene şi vom intra iar în parteneriat pentru construcţia unui aeroport Galaţi-Brăila", a subliniat el. Totodată, din septembrie, România va avea un reprezentant în Consiliul ICAO. "La alegerile din septembrie, vom avea un reprezentant în Consiliul ICAO. Încă nu este desemnat, domnul vicepremier, ministru al Transporturilor o va face, cred eu, cât de curând, pentru că alegerile sunt în septembrie. Avem o şansă enormă şi de reprezentare în plan internaţional. Trebuie să ne mişcăm. Dvs încercaţi să vă dezvoltaţi, noi vă suntem alături, participăm la orice întâlnire în ceea ce priveşte finalizarea proiectelor dvs. Este şi în interesul Autorităţii să le finalizaţi cât mai repede", a susţinut Stoica. Organizaţia Internaţională de Aviaţie Civilă (ICAO) este finanţată şi condusă de 193 de guverne naţionale pentru a sprijini diplomaţia şi cooperarea acestora în transportul aerian, în calitate de state semnatare ale Convenţiei de la Chicago (1944). agerpres.ro Autoritatea Aeronautică se implică în construcţia aeroportului Galaţi - Brăila Autoritatea Aeronautică din România (AAR) va intra în parteneriat cu consiliile judeţene din Galaţi şi Brăila pentru construcţia unui aeroport regional în zona respectivă, a declarat directorul general, Nicolae Stoica, joi, la Conferinţa Anuală şi Adunarea Generală a Asociaţiei Aeroporturilor din România. "Am avut discuţii cu două consilii judeţene şi vom intra în parteneriat pentru construcţia unui aeroport Galaţi - Brăila", a subliniat Stoica. Anterior, AAR a încheiat un protocol de colaborare pentru finalizarea aeroportului din Braşov. "Am semnat un protocol de colaborare cu Consiliul Judeţean Braşov şi ROMATSA pentru finalizarea aeroportului Braşov şi certificarea lui. În acest protocol, noi ne desfăşurăm funcţia de supervizare, participăm la şedinţele grupurilor de lucru, pentru a scurta timpul. Este şi în avantajul nostru. Cu cât mai repede se finalizează aeroportul, cu atât mai repede vom avea venituri suplimentare", a explicat şeful AAR. viata-libera.ro
dcp100168 Posted June 11, 2022 Author Posted June 11, 2022 Primul aeroport cu activitate principală cargo din România: va fi lansată licitaţia pentru studiul de fezabilitate Autorităţile anunţă că peste câteva zile va fi lansată licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate al aeroportului de la Galaţi. Acesta va fi singurul aeroport din România care va avea activitate principală de cargo. Aeroportul se va construi în zona Braniştea şi va transporta, în special, marfă. De aceea, proiectul reprezintă o premieră naţională şi este promovat în Europa de autorităţile şi politicienii din Galaţi şi Brăila. „Împreună cu Mihai Tudose am luat decizia de a crea un parteneriat pentru Dunărea de Jos. Vrem să arătăm că merităm, că suntem o zonă care are nevoie de investiţii şi că nu putem fi trataţi ca o regiune de mâna a doua pentru că nu suntem, şi vom arăta tuturor şi ce putem face şi cum va arăta această regiune în următorii câţiva ani”, a declarat europarlamentarul Dan Nica, la Strasbourg. Eurodeputatul Mihai Tudose a explicat că proiectul aeroportului este strâns legat de alte investiţii importante care urmează să se facă în zonă. „Drumul Mare de Centură al Galaţiului este important şi pentru Brăila pentru că generează puncte de trafic şi pentru toate celelalte drumuri. Vrem să intrăm într-o zonă de competitivitate în zona industrială. Când vom avea podul funcţional, portul intermodal gata, toate chestiile acestea generează oportunitatea aeroportului”, a explicat Mihai Tudose. Recent, Consiliul Judeţean Galaţi şi Consiliul Judeţean Brăila au încheiat un protocol de colaborare pentru realizarea unui aeroport regional în judeţul Galaţi. Studiul de pre-fezabilitate al aeroportului a fost prezentat în luna mai de către preşedinţii consiliilor judeţene din Galaţi şi Brăila experţilor de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română. În bugetul de anul acesta al Consiliului Judeţean Galaţi au fost prevăzuţi bani pentru realizarea primelor expertize şi analize, precum şi a mai multor documente tehnice. Ulterior, prin intermediul Asociaţiei de Dezvoltare Comunitară pentru Infrastructura de Transport, vor fi accesate fonduri nerambursabile pentru construirea aeroportului. „Acum avem şi un avantaj foarte mare, şi anume faptul că acest obiectiv de investiţii a fost inclus în Master Planul General de Transport al României. (...) Cred că este primul proiect major, cel puţin din ultimii ani, în care, fără niciun fel de orgoliu, chiar şi dincolo de hârtii şi proceduri, cele două judeţe îşi dau mâna pentru a realiza o investiţie atât de importantă”, a anunţat Costel Fotea. Aeroportul din judeţul Galaţi va deservi zona de sud-est a României şi cea de sud a Republicii Moldova şi va avea o importantă componentă de business prin realizarea unui mare terminal cargo. adevarul.ro
dcp100168 Posted June 24, 2022 Author Posted June 24, 2022 Pași importanți pentru realizarea aeroportului Galați-Brăila Astăzi au fost demarate procedurile de achiziție publică pentru întocmirea tuturor expertizelor tehnice, analizelor și studiilor, inclusiv a studiului de fezabilitate, necesare pentru construirea unui aeroport internațional la Galați. „Această investiție va ajuta foarte mult la dezvoltarea întregii regiuni. Mai mult, de aeroport vor beneficia cei care locuiesc în zona Galați-Brăila, Vrancea și în localitățile de frontieră din Republica Moldova. Aeroportul va avea dublă funcțiune, de călători și de transport mărfuri (cargo). De asemenea, se dorește construirea unei piste de 4000 de metri, pe care să poată ateriza orice tip de aeronavă. Ca acest proiect să devină realitate, Consiliul Județean Galați lucrează împreună cu Consiliul Județean Brăila în urma parteneriatului asumat în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură de Transport de Interes Strategic în zona de Est și Sud”, a declarat Costel Fotea, președintele CJ Galați. Consiliul Județean Galați
dcp100168 Posted July 8, 2022 Author Posted July 8, 2022 32 de milioane lei, pentru documentațiile Aeroportului Regional Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură de Transport de Interes Strategic în zona de Sud-Est și Sud (județele Galați, Brăila, Călărași și Ialomița) a lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP/SICAP) solicitarea de servicii privind Planul de Investiții/Master Plan și Studiul de Fezabilitate necesare pentru obiectivul de investiție Aeroport Regional Galați-Brăila, la valoarea de 32,1 milioane lei, exclusiv TVA. Criteriul pentru desemnarea ofertantului câștigător este ”cel mai bun raport calitate-preț”, în cadrul căruia componenta financiară are o pondere de doar 50 la sută. Celelalte criterii luate în calcul au în vedere componente tehnice, precum ”manager de proiect/planificator aeroportuar”, ”inginer structură”, ”arhitect aerogări/terminal”, ”specialist economia transporturilor” și ”expert de mediu”. Licitația deschisă are ca termen-limită de depunere a ofertelor în SEAP data de 16 august. viata-libera.ro
dcp100168 Posted August 30, 2022 Author Posted August 30, 2022 (Marți, 23 august 2022) Două oferte pentru documentația aeroportului Galați - Brăila Doar două oferte au fost depuse în cadrul licitației pentru documentațiile necesare aeroportului regional Galați – Brăila. Este vorba despre Popaescu & Co – ofertant unic - și despre Asocierea Aduro Impex - Tecno Engineering 2C - We Project Engineering SRL, fiecare având numeroși subcontractanți și terți subcontractanți. Așa cum ați putut afla din ziarul „Viața liberă”, procedura a fost lansată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură de Transport de Interes Strategic în zona de Sud-Est și Sud, formată din județele Galați, Brăila, Călărași și Ialomița. Valoarea estimată a contractului se ridică la 32.100.000 de lei fără TVA, iar criteriul de atribuire este „cel mai bun raport calitate – preț”. Licitația vizează servicii privind planul de investiții/master plan şi studiul de fezabilitate, necesare pentru obiectivul de investiție realizarea aeroportului regional Galați - Brăila, precum și pentru pregătirea studiilor asociate acestei faze de proiectare aferente viitorului obiectiv de investiții. Misiunea câștigătorului cuprinde: realizarea studiului de fezabilitate, inclusiv pentru studiul de obstacolare, studiul arheologic, studiile de teren și de mediu sau diverse expertize și soluții tehnice privind funcțiunile aeroportului. „Urmează acum o perioadă de evaluare și analiză a ofertelor, după care, dacă toate condițiile impuse vor fi îndeplinite, vom avea o firmă care, în mai puțin de un an, trebuie să ne spună cum va arata aeroportul de la Galați, inclusiv cu terminal cargo pentru transportul mărfurilor. Pentru această investiție, care este prinsă în Master Planul General de Transport al României, avem și sprijinul specialiștilor de la Autoritatea Aeronautică Civilă din România”, afirmă, într-o postare pe pagina sa publică de Facebook, președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea. Rămâne de văzut dacă procedura se va finaliza cu succes și cât de repede va fi anunțat un câștigător. viata-libera.ro
dcp100168 Posted December 6, 2022 Author Posted December 6, 2022 17 firme s-au asociat pentru proiectarea Aeroportului Galați-Brăila Marți, 6 decembrie, au fost finalizate procedurile de desemnare a unei asocieri de firme pentru efectuarea studiului de fezabilitate al Aeroportului Internațional Galați-Brăila. "A fost încheiată procedura de licitație pentru Planul de investiții/ Master Plan și Studiul de Fezabilitate (SF), necesare pentru Aeroportul Internațional Galați-Brăila, precum și pentru pregătirea studiilor asociate fazei de proiectare SF. Pentru toate aceste expertize va lucra o asociere de 17 firme, inclusiv Universitatea "Dunărea de Jos" din Galați", a declarat Costel Fotea, președintele Consiliului Județean (CJ) Galați. Vor fi efectuate studii topografice, studii arheologice, studii geotehnice, studii hidrogeologice, studii de mediu, studii obstacolare și hidrologice. Totodată, în cadrul aceluiași contract, se vor realiza și activități de proiectare pentru terminal cargo și de pasageri, proiectare piste, sisteme de instalații, sisteme de semnalizare, alarmare și alertare în caz de incendiu, instalații electrice și proiectare-relocare utilități. "Pas cu pas, document cu document, lucrăm pentru ca la Galați să fie construit un aeroport internațional de persoane și mărfuri, de care ar putea beneficia sute de mii de oameni din Galați, Brăila, Vrancea, Buzău sau Republica Moldova", a adăugat Costel Fotea. La acest proiect, Consiliul Județean Galați lucrează împreună cu colegii de la Brăila, în urma parteneriatului asumat în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură de Transport de Interes Strategic în zona de Est și Sud. Asocierea celor 17 firme este condusă de Aduro Impex din Bucureşti, companie controlată de antreprenorul Gheorghe Mircea, care a realizat în 2021 un rulaj de 60 milioane de lei. viata-libera.ro
dcp100168 Posted December 14, 2022 Author Posted December 14, 2022 Documentația Aeroportului Galați - Brăila, în bugetul României pe 2023, grație unui amendament "Galațiul și Brăila vor primi 15 milioane de lei de la bugetul de stat pentru realizarea studiului de fezabilitate al aeroportului și pentru pregătirea studiilor asociate. Este o veste extraordinar de bună pentru regiunea noastră, care le dă încredere gălățenilor și brăilenilor că aeroportul se va realiza", anunță, într-o postare pe pagina sa publică de Facebook, președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea. Politicianul a ținut să mulțumească în mod deosebit parlamentarilor social-democrați din Galați și Brăila, care au susținut acest amendament la legea bugetului: "Practic, facem un nou pas înainte, iar faptul că vom primi fonduri de la bugetul de stat pentru studiile necesare arată că proiectul aeroportului este unul serios, bine structurat, care iată că are sprijinul autorităților de la București și este pe lista de investiții majore. Și mai arată ceva - seriozitatea și implicarea deosebită a celor două comunități, pentru ca, după zeci de ani de așteptare, acest vis al gălățenilor și brăilenilor să devină realitate. Astfel, alături de colegii de la Consiliul Județean Brăila lucrăm intens, pas cu pas, pentru realizarea acestei investiții, care a devenit o prioritate pentru cele două comunități", transmite Costel Fotea. Conform Știrilor Pro Tv, miercuri, de la ora 15,00, proiectul bugetului de stat pe 2023 va intra în dezbaterea plenului Parlamentului, zi în care dezbaterile vor continua până la finalizare, iar votul final va fi joi. În viziunea ministrului Finanţelor, Adrian Câciu, bugetul pe anul viitor este construit pe o prognoză de PIB nominal de 1.552,1 miliarde de lei, cu o creştere reală de 2,8 la sută, dar şi pe o descreştere a deficitelor, respectiv deficitul de cont curent scade la 8,5 la sută de la 8,8 la sută şi deficitul public - la 4,4 la sută din PIB de la 5,7 la sută. viata-libera.ro
dcp100168 Posted December 27, 2022 Author Posted December 27, 2022 Miercuri are loc semnarea studiului de fezabilitate pentru aeroportul regional Miercuri, 28 decembrie, în sala de ședințe a Centrului Multicultural, din strada Domnească nr. 91, va avea loc semnarea contractului privind realizarea studiului de fezabilitate pentru aeroportul regional Galați-Brăila. La acest eveniment vor participa președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, omologul său brăilean, Francisk Iulian Chiriac, rectorul Universității “Dunărea de Jos”, Puiu Lucian Georgescu, cât și reprezentanți ai companiilor care vor realiza studiul de fezabilitate. Reamintim faptul că, la începutul acestei luni, o asociere de 17 firme și alte entități, condusă de bucureștenii de la Aduro Impex au câștigat contractul pentru întocmirea documentației ce va însoți proiectarea aeroportului din zona Galați-Brăila. Investiția are loc în urma parteneriatului asumat în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură de Transport de Interes Strategic în zona de Est și Sud. viata-libera.ro
dcp100168 Posted December 28, 2022 Author Posted December 28, 2022 A fost semnat contractul privind studiul de fezabilitate pentru aeroportul Galați-Brăila Astăzi, președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, și președintele Consiliului Județean Brăila, Francisk Iulian Chiriac, au semnat contractul privind realizarea studiului de fezabilitate pentru aeroportul internațional Galați-Brăila. “Este un pas foarte mare pe care îl facem pentru ca acest proiect, despre care se vorbește de mulți ani, să devină realitate. Este pentru prima oară când, dincolo de vorbe și promisiuni, se fac pași reali pentru a se construi un aeroport care să deservească zona Galați-Brăila. După nenumărate studii și analize, specialiștii au decis că cel mai bun loc pentru a fi construit acest aeroport este zona Braniștea – Schela, având în vedere și conectivitatea cu infrastructura rutieră și feroviară din apropiere. Trebuie să arătăm că se poate și în regiunea noastră, nu doar în centrul și vestul țării. Acum, vorbim de lucruri concrete, de studii, analize și o strategie clară, pe care le implementăm, pas cu pas, alături de colegii de la Consiliul Județean Brăila. Aeroportul Galați-Brăila, care va fi unul de marfă și de pasageri, cu o pistă de peste 4000 de metri, este deja inclus în Master Planul Național de Transport și are sume prevăzute inclusiv în bugetul României pentru realizarea studiilor. De asemenea, au fost alocați bani și din bugetele proprii ale celor două consilii județene”, a declarat Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați. Licitația a fost câștigată de Asocierea SC Aduro Impex SRL & SC Tecno Engineering 2C SRL & SC WE Project Engineering SRL, care, împreună cu subcontractorii, înseamnă 17 firme implicate în realizarea acestor studii. “Sunt firme cu experiență mare în domeniu, care au proiectat și alte aeroporturi din țară, precum și din străinătate, fiind implicate în proiectarea Aeroportului Otopeni, precum și în proiectele de la Mihail Kogălniceanu și Timișoara. O veste foarte bună este că inclusiv mediul academic gălățean, prin specialiștii de la Universitatea <Dunărea de Jos> , este implicat în acest important proiect de dezvoltare a zonei Galați-Brăila și mă bucur că astăzi, alături de noi și de acest proiect, a fost și rectorul Puiu Lucian Georgescu. Vor fi realizate zeci de studii și descrieri tehnice preliminare privind terminalul cargo și de pasageri, căile de rulare, lungimea pistei de decolare și aterizare, securitatea aviatică, turnul de control și sistemele de semnalizare. Ne dorim ca pe acest aeroport să poată ateriza orice tip de avion”, a declarat Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați. Valoarea contractului este de 30.719.699 de lei (fără TVA). Pentru realizarea acestui proiect, Consiliul Judeţean Galaţi a încheiat un parteneriat cu Consiliul Judeţean Brăila în cadrul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură de Transport de Interes Strategic în zona de Est şi Sud. Consiliul Județean Galați
dcp100168 Posted December 28, 2022 Author Posted December 28, 2022 A fost semnat contractul pentru documentația aeroportului Galați-Brăila Semnarea contractului pentru studiul de fezabilitate al aeroportului regional Galați-Brăila a avut loc miercuri dimineață, într-un cadru festiv, în sala de ședințe a Centrului Multicultural din strada Domnească. Prezent la eveniment, președintele Consiliului Județean (CJ) Galați, Costel Fotea, a ținut să menționeze că ”dacă până acum au fost doar vorbe și discuții, lucrurile încep să se concretizeze”. La rândul său, președintele CJ Brăila, Francisk-Iulian Chiriac, a precizat că faza ”șicanărilor istorice” dintre cele două comunități vecine a fost depășită, iar dorința comună este de a finaliza mari obiective de infrastructură în această regiune. ”Este cea mai mare aglomerare urbană, după București și aceste proiecte ar trebui să fie motorul de dezvoltare locală”, a adăugat Francisk Chiriac. Totodată, rectorul Universității ”Dunărea de Jos”, Puiu Lucian Georgescu, a declarat că experiența mediului academic este inclusă în mod oficial în folosul comunității, în contextul în care instituția se află în asocierea de companii și alte entități care a câștigat contractul de proiectare. Nu în ultimul rând, Florin Petre, reprezentantul liderului de asociere (Aduro Impex SRL – Tecno Engineering 2C SRL – We Project Engineering SRL) crede că experiența acumulată în alte proiecte similare va fi utilizată și în cazul acestei noi provocări, ținând cont de actualul context geopolitic. ”Vom desena un proiect cu niște culori pe care nu le-ați mai văzut până acum”, a mai spus reprezentantul proiectanților. Până atunci, mai trebuie spus că, potrivit lui Costel Fotea, această etapă a realizării aeroportului, unul care se dorește a avea ca activitate principală zona cargo, dar și transport de călători, se va întinde pe doar nouă luni. ”Costurile sunt de circa 30,7 milioane de lei, fără TVA, finanțarea fiind deja asigurată în proporție de 60 la sută”, a arătat președintele CJ Galați. În ceea ce privește continuarea lucrărilor, am aflat că orice sursă este posibilă în acest moment, în condițiile în care, potrivit oficialilor prezenți, numeroși operatori privați ar fi deja interesați de realizarea acestui nou aeroport în zona Braniștea - Schela. Studiile de oportunitate și de trafic indică un potențial de 500.000 de călători/an din această regiune, inclusiv din Republica Moldova. viata-libera.ro
dcp100168 Posted October 18, 2023 Author Posted October 18, 2023 Se alege praful de Aeroportul Galați – Brăila. Autoritățile dau înapoi: „Să vedem de unde facem rost de 500-600 de milioane de euro cât ar putea costa aeroportul”. De 10 luni „se lucrează”: se măsoară viteza vântului și se fac studii și expertize Autoritățile din Galați au renunțat la tonul optimist cu care vorbeau despre concretizarea mult visatului Aeroport Galați – Brăila. Lipsa finanțării pentru aeroport a început să fie invocată și de cei responsabili pentru construirea aeroportului. Deocamdată, chipurile se lucrează la studiul de fezabilitate, dar fără suma necesară finanțării aeroportului, întreg proiectul va deveni simplă maculatură. Președintele Consiliului Județean (CJ) Galați,Costel Fotea (PSD), cel care anul trecut, în decembrie 2022, deborda de optimism cu privire la construirea, după 30 de ani, a mult visatului aeroport în zona Galați – Brăila, a început să dea înapoi, ba chiar să fie sceptic în legătură cu finalizarea acestui proiect. Prezent astăzi (miercuri) în studioul Pro Lider FM Galați, președintele Costel Fotea a fost întrebat dacă se mai lucrează la studiul de fezabilitate care, în treacăt fie spus, a fost atribuit în decembrie 2022 și trebuia să fie gata în termen de 9 luni, adică la sfârșitul lunii septembrie 2023. „Se lucrează (la studiul de fezabilitate – n.red.). Experții lucrează la tot felul de expertize. Fac studii geo, măsoară viteza vântului, verifică zonele de arii protejate… gândacii, păsările. Eu nu mi-am imaginat niciodată că un astfel de proiect poate fi atât de amplu. Cred că undeva la sfârșitul acestui an (2023 – n.red.) sau la începutul anului viitor vom avea studiul finalizat”, a spus Costel Fotea, la Pro Lider FM. Problema nu este însă finalizarea studiului de fezabilitate și a celorlalte studii – geotehnice, geoelectrice și seismice – ori de măsurare a rezistenței solului, ci faptul că proiectul construirii Aeroportului Galați – Brăila nu are nici acum finanțare. Autoritățile din Galați și Brăila, inițiatoarele acestui proiect mult visat de gălățeni și brăileni, de 33 de ani încoace, nu pot spune nici după 10 luni de la începerea forajelor în comuna Braniștea (locul ales pentru ridicarea aeroportului) de unde anume vor lua banii pentru a face aeroportul. „În paralel (până când va fi gata studiul de fezabilitate – n.red.), căutăm sursă de finanțare. Dar dați-mi voie să spun toate lucrurile astea când vorbim despre ceva cert. Că nu e atât de ușor să găsești o sursă de finanțare de 500-600 de milioane de euro. Cred că la această sumă o să ajungem…”, a precizat președintele CJ Galați, Costel Fotea. Suma avansată de Fotea nu doar că este mare. Este exagerat de mare prin comparație cu costurile altor aeroporturi din țară. De exemplu, aeroportul de la Ghimbav (Brașov), inaugurat în iunie 2023, a costat 140 de milioane de euro. Aeroportul de Galați, dacă va fi construit vreodată, ar urma să coste de patru ori mai mult decât cel de la Brașov, potrivit președintelui Fotea. Dar câți „de-alde Buzatu” vor fi mufați la bugetul aeroportului, de va ajunge să coste 500-600 de milioane de euro?! În ceea ce privește finanțarea, e limpede că Guvernul României nu își permite să acopere de la buget o asemenea investiție estimată la 500-600 de milioane de euro. Nici atragerea de fonduri europene pentru construcția aeroportului nu este o opțiune, pentru că UE nu mai alocă bani pentru astfel de proiecte. Prin urmare, în goana lor după imagine, autoritățile din Galați și Brăila au pus încă o dată căruța înaintea boilor, alocând peste 20 de milioane de lei (4 milioane de euro) pentru studiul de fezabilitate privind aeroportul, fără să identifice mai întâi o sursă de finanțare pentru acest proiect. faramogul.ro
dcp100168 Posted October 23, 2023 Author Posted October 23, 2023 Se alege praful de Aeroportul Galați – Brăila. Autoritățile dau înapoi și caută finanțare de 600 de milioane de euro După ce au cheltuit sume considerabil de mari pentru studii de fezabilitate, autoritățile din Galați au revizuit planurile privind construcția mult asteptatului Aeroport Galați – Brăila, iar viitorul acestui proiect vital este încă în ceață din cauza lipsei de finanțare. Chiar și după 10 luni de măsurători, studii și expertize, construirea aeroportului rămâne în aer, și asta din cauza costurilor estimate înalte și a sursei de finanțare incerte. Președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, care inițial se arăta optimist cu privire la proiect, a început să fie sceptic în legătură cu finalizarea acestuia. Într-un interviu recent, Fotea a declarat că, deși se lucrează la studiul de fezabilitate și la alte studii tehnice, proiectul aeroportului nu are încă asigurată finanțarea necesară. De asemenea, el a dezvăluit că estimează că aeroportul ar putea costa în jur de 500-600 de milioane de euro, o sumă considerabil mai mare decât costurile altor aeroporturi din țară, cum ar fi Aeroportul Ghimbav din Brașov, care a costat 140 de milioane de euro. În ciuda acestor incertitudini, autoritățile locale au alocat deja peste 20 de milioane de lei (aproximativ 4 milioane de euro) pentru studiul de fezabilitate al aeroportului, fără a avea, în prealabil, o sursă de finanțare sigură. De asemenea, guvernul român a precizat că va aloca doar 15 milioane de lei pentru studiul de fezabilitate și studiile asociate, astfel încât diferența semnificativă trebuie acoperită în solidar de către Consiliile Județene Galați și Brăila. Acest lucru pune o presiune suplimentară pe bugetele județene, care sunt deja implicate în finanțarea acestui proiect ambițios. Cu finanțarea incertă și estimările de cost ridicate, Aeroportul Galați – Brăila rămâne în aer, iar autoritățile trebuie să găsească soluții pentru a face acest vis al gălățenilor și brăilenilor o realitate. puterea.ro
dcp100168 Posted February 4, 2024 Author Posted February 4, 2024 Proiectul aeroportului de la Galați, pe agenda Ministerului Apărării Proiectanții Aeroportului din zona Galați – Brăila se vor întâlni în această săptămână cu reprezentanții Ministerului Apărării (MApN) în vederea definitivării documentației tehnice privind acest important obiectiv de infrastructură regională, a declarat președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, în cadrul unei conferințe de presă la care au fost prezenți și europarlamentarul Dan Nica și primarul din Smârdan, Silviu Zinica. Aceste consultări au loc într-un context mai amplu ce vizează proiecte ce țin deopotrivă de administrația publică gălățeană și Ministerul Apărării. Printre altele, chiar în vecinătatea viitorului aeroport, al cărui amplasament va fi zona Braniștea – Schela, se află și Poligonul militar de la Smârdan care, la rândul său, ar urma să fie extins și care va deveni unul dintre cele mai mari de acest fel din țară. Dată fiind natura sensibilă a unor categorii de informații, atât reprezentanții MApN, cât și cei ai administrației gălățene, s-au ferit până în prezent de la a face publice anumite date legate de amplasamentul poligonului sau caracteristici ale aeroportului, acestea urmând să fie prezentate, în conformitate cu legislația în vigoare, la momentul potrivit. Ni s-a confirmat însă, atât de președintele CJ Galați, Costel Fotea, cât și de europarlamentarul Dan Nica, faptul că există un dialog cu MApN pe toate obiectivele care privesc județul Galați. ”În momentul de față sunt discuții cu MApN și după ce le vom clarifica și vom vedea care va fi exact perimetrul în care se vor extinde (cu poligonul – n.r.) și spațiul aerian de zbor pentru aeroport, atunci vom putea răspunde exact. Sunt date confidențiale, pe care nu le putem prezenta deocamdată (...) Dar este un subiect de interes maxim. Iar ca și concept, ca și proiectare, aeroportul este aproape gata”, a declarat președintele CJ Galați, Costel Fotea. ”Putem să mai spunem că ieri (joi, 1 februarie – n.r.) am fost la MApN împreună cu dl președinte Costel Fotea și am vorbit cu reprezentanții ministerului și conducerea Armatei pe tot ce înseamnă subiecte care țin de Galați. Deci lucrurile sunt într-un parteneriat și o abordare dinamică”, a declarat, la rândul său, Dan Nica. Această întâlnire o precede, astfel, pe cea pe care proiectanții aeroportului de la Galați o vor avea în aceste zile cu reprezentanții MApN. Context general După cum v-am informat în paginile ziarului ”Viața liberă”, în decembrie 2022, a fost semnat cu un consorțiu format din 17 firme de specialitate, contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al Aeroportului regional Galați-Brăila. Acest pas a fost făcut după ce aeroportul de la Galați a fost inclus în Master Planul General de Transport al României, iar Autoritatea Aeronautică din România (AAR) și-a dat acordul pentru construirea acestui obiectiv. Pe de altă parte, în cursul anului 2023, MApN a anunțat că sunt analizate unele măsuri de extindere a unor centre de instruire pentru luptă (Cincu, Babadag și Smârdan – n.r.), în contextul regional de securitate generat de declanșarea războiului de agresiune de către Rusia împotriva Ucrainei. După cum se știe, prezența NATO în România a crescut, iar exercițiile comune, unele tot mai complexe, inclusiv cu folosirea muniției de război, au devenit tot mai numeroase. Mai amintim că, în prezent, dat fiind acest context regional complicat, atât la nivelul NATO, cât și al Uniunii Europene, extinderea infrastructurii strategice de mobilitate rapidă pentru forţele alianței a devenit un obiectiv prioritar, mai ales pe flancul țărilor estice. Complicații la poligon Dată fiind natura lui, aeroportul din zona Galați – Brăila, chiar dacă este gândit ca un aeroport civil – transport cargo și de pasageri – are ”prin definiție” și o importanță strategică, transportul aerian oferind, până la urmă, cea mai mare mobilitate, inclusiv din punct de vedere militar. În mod particular, în cazul de față, importanța este și mai mare dată fiind și vecinătatea cu Poligonul de la Smârdan, în care prezența trupelor NATO este tot mai frecventă. Pe de altă parte, dincolo de aceste considerente, lucrurile sunt ceva mai complicate decât par la prima vedere. De exemplu, intensificarea exercițiilor din Poligonul de la Smârdan a stârnit și nemulțumiri din partea localnicilor, care se plâng de zgomotul puternic făcut în timpul tragerilor cu armament de calibru mare. Unii spun chiar că, din cauza manevrelor militare, casele au început să se șubrezească, iar tragerile le induc o stare de stres permanentă. De asemenea, unii dintre cetățenii din comunele pe raza cărora ar urma să fie extins poligonul se tem că le vor fi afectate terenurile agricole sau ar fi periclitate o serie de investiții în zonă. Prin urmare, este nevoie de niște soluții de compromis, iar unele dintre ele au fost deja identificate, după cum a declarat atât președintele CJ Galați, Costel Fotea, cât și primarul din Smârdan, Silviu Zinica, iar una dintre ele este modernizarea rețelei de drumuri județene, astfel încât să facă față inclusiv unor cerințe de ordin militar. ”Avem aceste echipamente grele, care folosesc infrastructura locală și care provoacă inclusiv stres. În discuțiile pe care le-am avut cu dl. președinte al CJ Galați s-a ținut cont de propunerile noastre la nivel local și județean și, de exemplu, va exista un sector modernizat pe DJ 255 A de la Greaca până în sat Traian care va permite ocolirea întregii zone a centurii Galațiului și a infrastructurii din Smârdan, iar descărcarea se va face direct în Poligon. De asemenea, am discutat și cu Poligonul – și oamenii au dat dovadă de înțelegere – sectorul de la Greaca până în Poligon – vorbim de 2,7 km – putem să-l facem compactat, cu piatră în primă fază pentru trailere de 80 de tone, iar ulterior să vedem ce soluții vom găsi și pentru asfaltarea acestuia”, a explicat primarul din Smârdan, Silviu Zinica. El a precizat că se află în curs de definitivare și un parteneriat cu o organizație cu ajutorul căreia se va realiza o perdea forestieră, cu o lățime de 20 de metri, pe toată latura de sud a poligonului, pentru a atenua undele de șoc din timpul tragerilor și a reduce zgomotul în zonele locuite. În plus, dincolo de aceste măsuri, se caută soluții pentru acordarea unor eventuale bonificații financiare, în compensație pentru disconfortul pe care îl au unii cetățeni din zonă din cauza anumitor categorii de exerciții militare. viata-libera.ro
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now