Jump to content

E bine cu repartitoarele de căldură?


Relu
 Share

Recommended Posts

Situatia este, in acest moment, de facto. Respectiv, nici proiectantul centralei termice, nici furnizorul repartitoarelor nu s-au deranjat sa va asigure toate actele legale. In speta, nici documentatia de recalculare energetica de la proiectantul initial, nici autorizatia de construire care ar fi obligat la acest demers (poate nici pregatirea lor tehnico-juridica nu i-a ajutat dar nici o minima corectitudine morala). Tevile care trec dintr-un apartament in altul, cele de la caminul de contor de caldura - tunel de legatura - subsol sunt proprietati comune. Cam toate "reglementarile" de dupa '95 se refera la suprafata si nu la volumul apartamentului corelat cu expunerea fizica si geografica, asa cum a fost calculat initial blocul (cazul scarilor lipite) sau scara.

Solutia de astazi: Audit energetic general. Adica tot corpul constructiei dar si fiecare apartament in parte. Aceasta solutie are avantajul probei tehnice in justitie (auditorii energeti sunt acrediatati si de ministerul justitiei). Pentru ca firma de repartitoare plateste lunar pe cineva din conducerea asociatiei pentru citiri, nimeni nu va putea obtine ceva imediat sau avantajos de la respectiva asociatie. Cu o autorizatie+audit energetic anexata unei notifificari catre asociatie s-ar putea obtine ceva. Macar de frica de a nu ajunge aia in Justitie. Si s-ar pune pe reglare cu 95% sanse de a fi corecta.

Edited by itt
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Repartitoarele îi duc la sapă de lemn pe gălăţeni

Mii de locatari din Galaţi se plâng că plătesc facturi mai mari la căldură decât înainte de montarea repartitoarelor de costuri. Cu toţii spun că este o investiţie păguboasă şi sunt hotărâţi să rezilieze contractele cu firmele care le instalează şi facturează energia termică.

Tot mai multe persoane fac plângeri împotriva firmelor care se ocupă de montarea repartitoarelor, de citirea acestora şi de calcularea facturilor pentru energia termică. Oamenii se plâng că plătesc facturi la căldură mult mai mari decât înainte de a avea repartitoare de costuri. Revoltător este că, în timp ce unii locatari au de plătit facturi de 30-40 de lei, alţii plătesc de zece ori mai mult.

„Nu mai vrem repartitoare!"

De frica facturilor uriaşe la căldură, locatarii blocului B4 din Ţiglina II sunt decişi să rezilieze contractul cu firma de repartitoare. Ştefan Silvestru, locatar al acestui bloc, are de plătit pentru luna februarie o factură la încălzire de 500 de lei, cu aproape 200 de lei mai mult decât luna trecută. „Când nu aveam repartitor plăteam mai puţin şi aveam mai multă căldură. Acum plătim mai mult şi avem mai puţină căldură. Nu înţeleg cum s-au făcut aceste calcule", spune nemulţumit Ştefan Silvestru.

În aceeaşi situaţie este şi familia Diculescu. Are de plătit o factură la căldură de 500 de lei. „Am fost nevoiţi să tăiem de la alte cheltuieli. Nu avem ce face", spune doamna Diculescu.

Valeriu Gociu, locatar al blocului S3, spune că este furat cu nesimţire de firma de repartitoare. Are un singur calorifer care este echipat cu repartitor. Consumul pentru luna decembrie 2010, indicat de acest aparat a fost de 40 unităţi, dar la plată mai sunt trecute pe factură încă două rubrici cu alte 82 şi respectiv 32 unităţi. „În total, trebuie să plătesc 154 de unităţi. Am fost la sediul ISTA să reclam, dar nu am primit niciun răspuns mulţumitor. Am aflat că cele două rubrici cu 82 şi 32 unităţi erau pentru spaţii comun, pierderi şi ţevile ce traversează apartamentul. Culmea e că deasupra mea nu mai locuieşte nimeni, apartamentul fiind debranşat termic. Luna aceasta, am primit factură cu o situaţie similară: 118 unităţi indicate de aparat şi încă 134 + 46 unităţi suplimentare", spune gălăţeanul.

Pentru a demonstra că firma de repartitoare umflă cu neruşinare facturile, Petrea Gheorge, locatar al blocului B4, a făcut un mic experiment. Astfel, pe caloriferul pe care era montat repartitorul, la data de 11 ianuarie, a mai montat un repartitor. La data montării avea 20 de unităţi. „Am constatat că unul înregistrază şi unul pierde. De exemplu, astăzi repartitorul original are 127 de unităţi, iar cel montat de mine are 214 unităţi. Diferenţa este de 107 unităţi. Această diferenţă este plătită de locatarii care ţin în funcţie sistemul de încălzire din bloc, prin preţul mare al unităţii de repartitor. O să renunţăm în vară la contractul pe care îl avem cu firma de repartitoare ISTA. Nu se poate renunţa pe timp de iarnă", spune administratorul blocului.

Randament sau pierdere?

Gheorghe Petrea spune că închiderea robineţilor pentru a face economie este o idee falsă deoarece, în asansamblul său, sistemul de încălzire din bloc nu lucrează decât cu randament sau cu pierdere. „Randament bun se obţine atunci când toate caloriferele funcţionează, condiţie în care costul comun este de 15%, reprezentând căldura consumată prin reţeaua de ţevi", spune administratorul. „Dacă vrem căldură singura soluţie este să lăsăm agentul termic să circule prin calorifere, în caz contrar, prin închiderea parţială a caloriferelor, sistemul termic râmâne în regim tranzitoriu de frânare) şi consumă tot atâtea gigacalorii ca atunci când ar funcţiona toate caloriferele în regim normal, deşi agentul termic este slab. O treime din locatari consumă lunar doar câteva unităţi de repartitor, prin reglarea robineţilor la limita de înregistrare, astfel încât zona repartitorului să rămână rece", spune Gheorghe Petrea.

http://www.adevarul.ro/locale/galati/Repartitoarele-duc-sapa-lemn-galateni_0_437956317.html

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Repartitoarele de căldură folosite de consumatorii casnici sunt inutile

Atâta timp cât cât factura la căldură este emisă în baza consumului înregistrat de gigacalorimetrul montat la scara blocului, repartitoarele la căldură folosite de consumatorii casnici sunt inutile, a declarat directorul general al Electrocentrale Galaţi, Eduard Urbanschi, potrivit Agerpres. ”Folosirea repartitoarelor este o eroare pentru că, atâta timp cât factura vine pe gigacalorimetrul montat la scara blocului sau la bloc, dacă însumezi consumurile arătate de toate repartitoarele de căldură, vezi că există o diferenţă între ceea ce arată acel gigacalorimetru de la intrarea în bloc şi suma celor din apartamente, pentru că este vorba despre o clasă de precizie, de valori diferite. Iar acea diferenţă se împarte din nou la proprietari”, a explicat Urbanschi.

Prin urmare, folosirea repartitoarelor este o amăgire. ”Atâta timp cât factura vine pe aparatul de la intrarea în bloc sau în scară, ăia sunt banii care trebuie plătiţi de consumatori. Sunt discuţii între consumatori cu privire la împărţirea/distribuirea acestei diferenţe de factură”, a precizat acesta.

Administratorul blocului hotărăște cum vor fi împărțite aceeste costuri între locatari. Potrivit directorului de la Electrocentrale Galați, o soluţie ar fi desfiinţarea asociaţiilor de proprietari şi încheierea unui contract direct cu consumatorul.

evz.ro

Link to comment
Share on other sites

Uite asta nu-mi place... nimic nu-i clar si toti se "spala pe maini" !

hm...aceeasi "Electrocentrale" care vor monopolul pe caldura, sugereaza desfiintarea asociatiilor?!?

te pomenesti ca 800 de asociatii de proprietari vor avea soarta apatermului

Link to comment
Share on other sites

Vorbește gura fără el...

”Atâta timp cât factura vine pe aparatul de la intrarea în bloc sau în scară, ăia sunt banii care trebuie plătiţi de consumatori. Sunt discuţii între consumatori cu privire la împărţirea/distribuirea acestei diferenţe de factură”, a precizat acesta.

Opinia d-sale cu privire la această „împărţirea/distribuirea acestei diferenţe de factură”? Sunt apartamente și apartamente... cu calorifere mici sau calorifere mari..., proprietari ce au pereții izolați și proprietari ce nu au pereți izolați... ș.a.m.d.

Administratorul blocului hotărăște cum vor fi împărțite aceeste costuri între locatari. Potrivit directorului de la Electrocentrale Galați, o soluţie ar fi desfiinţarea asociaţiilor de proprietari şi încheierea unui contract direct cu consumatorul.

Și cine îl angajează pe administrator, dacă nu asociația de proprietari? :d Și care ar fi calea justă prin care aceste costuri să fie împărțite?

Repet, vorbește gura fără el.

Înainte de repartitoare, nimeni nu-și punea problema pierderilor de căldură din locuințe, pentru că toată lumea cam era taxată la fel, fie după suprafața apartamentului, fie după felul caloriferului, indiferent dacă unii închideau sau nu caloriferul pe timpul zilei.

Link to comment
Share on other sites

Drepturile consumatorilor de energie termică, încălcate de operatorii de repartitoare

Un raport făcut de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Galaţi scoate la iveală o serie de nereguli contatate în respectarea drepturilor consumatorilor de energie termică.

Cele mai multe se referă la modul în care cei patru operatori economici care se ocupă de montarea şi exploatarea repartitoarelor din apartamentele gălăţenilor repartizează consumurile de energie termică între consumatorii din imobile de tip condominiu.

„La controlul efectuat prin sondaj la un bloc cu trei scări cuprinzând 90 de apartamente, din care aproape jumătate nebranşate la agentul termic, s-au constatat costuri comune calculate neproporţional cu suprafaţa deţinută de fiecare apartament în condominiu. Practic, pentru apartamentele cu centrale termice proprii, suprafaţa înscrisă era mult mai mică decât cea reală, aproape la jumătate dincea reală", spune comisarul şef Aurel Panfile, şeful CJPC Galaţi.

Alte nereguli au fost constatate şi la modalitatea de stabilire a „suprafeţelor echivalent termic" - aşa-numitele SET-uri, care de multe ori au dat costuri-consum diferite în cazul apartamentelor identice. Tocmai de aceea, CJPC Galaţi a dispus celor patru agenţi economici inverntarierea tuturor acestor suprafeţe şi montarea repartitoarelor aferente lor.

„Dacă cei de la Elsaco Brunata au inventariat peste 60% din branţamente pentru care prestează servicii, cei de la Heat Energy Services au inventariat doar un singur SET, dar nu a montat niciun repartitor comun", a mai spus Aurel Panfile, care a adăugat că ceilalţi doi operatori (Techem Energy Services şi ISTA) au realizat cam 20% din inventarieri.

Nereguli s-au constatat şi aplicarea factorilor de conversie pentru apartamente de acelaşi tip. Amenzile aplicate de CJPC Galaţi depăşesc suma de 18.000 de lei.

adevarul.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inginerul care a adus repartitoarele în Galaţi: „Patru factori umflă facturile la încălzire”

* Costurile încălzirii unui apartament cresc exponenţial dacă echilibrarea hidraulică a blocului nu a fost realizată, dacă inventarierea termică nu a fost făcută corect, dacă subsolul nu a fost izolat şi dacă citirea repartitoarelor nu este precisă şi la timp *

După Revelion, când au fost emise primele facturi la încălzire din această iarnă, pentru luna noiembrie, zeci de gălăţeni au sunat la redacţie şi s-au plâns de sumele imense calculate de firmele care se ocupă de repartizarea costurilor căldurii pe fiecare apartament dintr-o asociaţie de proprietari sau de locatari. Dintre reclamanţi, au fost câţiva care ne-au spus că, decât să mai stea în frig doar ca să nu le vină facturi mari la încălzire, ar prefera să renunţe la repartitoare şi să se întoarcă la pauşal - sistemul vechi, în care căldura e „la liber” şi costurile se împart în mod egal la toţi locatarii.

Şi, totuşi, cum de noul sistem - în care consumul de căldură este facturat cu ajutorul repartitoarelor de costuri - funcţionează în alte ţări? I-am cerut o explicaţie inginerului Tudor Rusu. Originar din Piatra Neamţ, el a adus primele repartitoare la Galaţi, la începutul anilor 2000, prin Contor Zenner România, a cărei activitate a fost preluată ulterior de Techem. Între timp, Tudor Rusu a părăsit compania, dar a rămas în domeniul instrumentelor de măsură. „Ar trebui să facem din start o delimitare a furnizorilor. Prima verigă o reprezintă furnizorul de utilităţi (în cazul nostru, Apaterm), care livrează agent termic la limita de proprietate şi facturează după un aparat cantitatea de căldură consumată în bloc. Această cantitate este transmisă apoi societăţilor care au montat repartitoarele de costuri şi care, folosind indicaţiile de pe repartitoare, fac împărţirea facturii primite. La ora actuală, pe piaţa gălăţeană există trei societăţi ce exploatează repartitoare de costuri - Elsaco Brunata, Ista şi Techem - a căror activitate este urmarită îndeaproape de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC)”, a început Tudor Rusu.

„O lucrare reuşită reduce factura cu 30 la sută”

Acesta este cazul ideal, potrivit inginerului. „O lucrare de montare a repartitoarelor reuşită aduce o factură la încălzire cu până la 30 la sută mai mică. Această economie se realizează în cazul folosirii reţetei corecte de montare a repartitoarelor: presetarea robineţilor termostataţi, invetarierea strictă a instalaţiei de încălzire din imobil, realizarea echilibrării hidraulice pe coloane, izolarea termică a subsolului şi montarea repartitorului etalon corect”, a explicat Tudor Rusu.

O greşeală, oricât de mică, făcută chiar şi într-una dintre etapele enumerate mai sus are efecte devastatoare asupra facturilor individuale la încălzire.

Adio, economii! Bun venit, facturi umflate!

„Să analizăm, în ordinea importanţei, principalele cauze care duc la facturi de încălzire mari! Prima este echilibrarea hidraulică. Odată cu contorizarea la nivel de apartament a energiei termice pentru încălzire se impune din punct de vedere legal şi tehnic echilibrarea hidraulică a instalaţiilor interioare. Se admite neefectuarea echilibrării hidraulice în cazul în care nu s-au adus modificări la instalaţiile interioare de încălzire din imobil faţă de proiectul iniţial. Aceasta este obligaţia firmelor care exploatează repartitoarele de costuri (pe cheltuiala beneficiarului, a asociaţiei de proprietari) şi este stipulată în legislaţie.

Ce înseamnă echilibrarea hidraulică? Să zicem că, la un moment dat, toate repartitoarele dintr-un bloc sunt închise. Ei bine, dacă echilibrarea hidraulică este realizată, gigacalorimetrul de la limita de proprietate este atunci pe zero. Dacă ea nu este realizată, el înregistrează agentul termic recirculat în instalaţie ca şi cum ar fi consumat. La ora actuală, nu cunosc să existe proiecte de echilibrare hidraulică finalizate în oraş. Din cauză că ele implică un volum de muncă foarte mare, firmele de repartitoare - care nu fac faţă nici acum, cu montarea şi citirea repartitoarelor - descurajează asociaţiile să ceară echilibrări, cerându-le sume foarte mari pentru aceste operaţiuni”, a explicat inginerul Tudor Rusu.

„A doua cauză care duce la facturi mari o reprezintă realizarea incorectă a inventarierii termice. Această obligaţie a asociaţiei de proprietari este privită prea uşor de personalul asociaţiilor, fapt pentru care în multe cazuri predau inventare făcute «pe genunchi», fără să fi coborât măcar în subsoluri. A treia cauză este neizolarea instalaţiei de încălzire de la subsol, pentru a limita pierderile de căldură, operaţiune care cade în sarcina locatarilor. E ca şi cum am dormi cu becul aprins şi mai apoi nu am vrea să plătim factura pentru că nu am folosit lumina. A patra şi ultima cauză care generează facturi mari este aceea că citirea repartitoarelor nu se face de către personalul firmelor de repartitoare faptic, ci de la uşă sau prin telefon. Eu, unul, cred că personalul care deserveşte repartitoarele de costuri este prea mic pentru volumul de muncă foarte mare. Şi e păcat pentru că, în alte locuri, acest concept tehnic este funcţional”, a spus Tudor Rusu.

„Indexul trebuie citit în fiecare lună!”

Fenomenul citirii „din uşă” a repartitoarelor a fost semnalat şi de Stelian Dragomir, un gălăţean din Asociaţia de Proprietari nr. 119 bis. „Cititorii nici nu intră în casă. Stau la uşă şi aşteaptă să le dăm noi indexul. Asta favorizează furtul de căldură”, s-a plâns Stelian Dragomir.

Tudor Rusu a subliniat, la rândul său, importanţa citirii exacte a repartitoarelor. „Repartitoarele trebuie citite lunar pentru că nu sunt precum apometrele. Nu avem de-a face cu mărimi fizice (cum sunt metrii cubi), pe care le putem regulariza de la o lună la alta, ci cu unităţi ponderate - rezultat al calculului unor coeficienţi care ţin de temperatură, amplasarea camerei, tipul de calorifer, materialul din care acesta este fabricat etc. Ca să facem o analogie, să zicem că avem o remorcă cu boabe de porumb. Îi cunoaştem greutatea, însă alegem să împărţim boabele cu cana. Ştim că dăm zece căni de boabe de porumb, nu şi câte kilograme. Luna viitoare, însă, nu mai împărţim boabele cu cana, ci cu ibricul. Aşadar, lucrând cu unităţi ponderate, nu se poate face o regularizare de la o lună la alta, de aceea este foarte important ca repartitoarele să fie citite corect şi la timp”, a explicat inginerul. „Cred că la ora actuală am reuşit sa montăm GPS pe căruţă. Este funcţional. Căruţa trebuie cizelată pentru a deveni limuzină şi pentru a ne bucura de facilităţile GPS-ului”, a încheiat Tudor Rusu.

Repartitorul a fost inventat în anul 1924

Potrivit datelor culese de inginerul Tudor Rusu, primul repartitor de costuri a fost patentat în anul 1924 de fraţii danezi Clorius. A fost acceptat şi introdus apoi în peste 20 de ţări, între care Germania, Slovenia, Croaţia şi, evident, Danemarca, ce apelează la acest tip de servicii şi astăzi.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Război împotriva repartitoarelor de căldură

* Preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari, Laurenţiu Gafiţuc susţine că renunţarea la repartitoare aduce o serie de beneficii * Decizia trebuie discutată în adunarea generală a locatarilor *

Tot mai mulţi locatari doresc să renunţe la repartitoarele de căldură deoarece, spun ei, facturile sunt mai mari decât atunci când erau la pauşal. Pentru a afla care sunt paşii pe care trebuie să-i urmeze cei care solicită acest lucru, l-am contactat pe Laurenţiu Gafiţuc, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din Galaţi. Acesta a precizat din start că cel care refuză montarea acestor repartitoare nu poate fi sancţionat.

Drepturile de autor în defavoarea drepturilor clienţilor

„În ultimul sezon au fost semnalate o serie de erori efectuate de cititorii de repartitoare. S-a constatat că serviciul a fost prost făcut şi au fost iscate scandaluri între locatari, pentru că cei cu repartitoare plăteau la fel de mult ca şi cei de la pauşal. Lumea nici nu ştie pentru ce plăteşte, pentru că firma care citeşte repartitoarele susţine că modalitatea de calcul este protejată prin drepturi de autor.

Ca furnizor, e obligat să vină cu cântar de măsuri la client acasă să vadă cum s-a ajuns la acea valoare. De asemenea, contorul nici nu ar trebui plătit de client. S-a ajuns la concluzia că cei care sunt la pauşal plătesc doar cu puţin mai mult decât cei care au aceste sisteme de contorizare. Dar trebuie privit altfel: ei au căldură la discreţie, spre deosebire de ceilalţi, care dau repartitorul la o valoare foarte mică pentru a economisi, dar plătesc mai mult decât primesc. Deci este mai ieftin la pauşal”, a explicat Laurenţiu Gafiţuc.

Locatarii nu pot fi împiedecaţi să renunţe

În cazul în care sunt mai multe persoane care vor să renunţe la repartitor, asociaţia de locatari trebuie să facă o adunare generală unde toţi trebuie să discute acest lucru. „Preşedinţii, administratorii asociaţiilor trebuie să le explice aceste diferenţe şi decizia trebuie supusă la vot. Dacă majoritatea doreşte renunţarea la repartitoare, ceilalţi nu au de ales şi trebuie să se supună. Dar dacă doar câţiva doresc să renunţe, sau doar un singur locatar, nu pot fi împiedicaţi să o facă. Asociaţia este cea care va trimite o notificare firmei care a montat repartitoare prin care va solicita rezilierea contractului, întrucât contractul e încheiat între asociaţie şi firmă, nu între locatar şi firmă. De asemenea, se respectă şi preavizul din contract”, a mai explicat Laurenţiu Gafiţuc.

Tot acesta a mai adăugat că renunţarea la repartitoare aduce mai multe beneficii: „În primul rând se fac economii mari, pentru că locatarii nu mai scot din buzunar acea sumă lunară pentru citirea repartitorului. Acea sumă poate fi de 6 sau 9 lei. Aceşti bani pot fi adunaţi şi poate fi reparat subsolul pentru a se evita pierderile, astfel că facturile vor fi automat mai mici pentru toată lumea. Am văzut la o scară de bloc că s-a strâns, în acest fel, suma de 90.000 de lei într-un an. Aceşti bani mergeau la cititorul de repartitoare degeaba”, a mai explicat preşedintele Federaţiei.

Renunţări în masă

Pentru a vedea cum procedează o asociaţie de locatari în această situaţie, am luat legătura cu Maria Rădulescu, membră a comisiei de cenzori a asociaţiei 235. „Dintre locatarii celor 190 de apartamente, 90 deja doresc să renunţe la repartitoare. Au fost montate în anul 2006 şi spun că plătesc foarte mult, mai mult decât înainte. De fiecare dată când vin la noi, se plâng de ele şi sunt revoltaţi. Noi vom organiza o adunare generală unde se va stabili cine doreşte să renunţe la ele şi cine nu. Deja am luat legătura cu reprezentanţii firmei şi le-am comunicat că mulţi vor renunţa la repartitoare”, a explicat aceasta.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Cum poate o asociaţie să renunţe la repartitoare

Renunţăm sau nu renunţăm la repartitoarele pentru măsurarea agentului termic? Aceasta-i întrebarea. „Astă iarnă, în luna februarie, luna cea mai geroasă a anului 2012, cheltuielile la căldură au depăşit orice aşteptare. Mai mult, consumatorii care au repartitoare s-au trezit cu facturi mai mari decât cei contorizaţi în regim pauşal, fapt care a creat discordie între vecini. În consecinţă, vă rugăm să ne sprijiniţi şi să ne lămuriţi cum trebuie să procedăm?”, ne întreabă S. Dinu, din Galaţi.

Paşi de urmat

Facturile "grase" pretinse de unele firme de citire şi calcul al căldurii au determinat unele asociaţii ca încă de la sfârşitul iernii 2012 să rezilieze contractele. Ce paşi trebuie urmaţi?

„Potrivit Ordinului ANRSC nr. 343 din 13 iulie 2012, ce stabileşte cheltuielile privind consumul individual la agentul termic, membrii asociaţiilor de proprietari care doresc să renunţe la repartitoarele de căldură trebuie să se întrunească într-o adunare generală a asociaţiei. Condiţia este ca 80 la sută dintre proprietarii înscrişi la respectiva asociaţie să fie de acord cu renunţarea la repartitoare şi la serviciile firmei care intermediază între asociaţia de proprietari şi societatea de distribuire a agentului termic. În baza hotărârii acestui forum, administraţia respectivei asociaţii are datoria să înainteze o notificare către firma care a montat repartitoarele pentru a o informa despre măsura rezilierii contractului, plus alte acte doveditoare”, ne-a explicat jurist Antoneta Gafiţuc, prim-vicepreşedinte la Federaţia Judeţeană a Asociaţiilor de Proprietari Galaţi.

Diferenţe mari pentru acelaşi servicii, în aceleaşi condiţii

Asociaţia de Proprietari nr. 374 (din Ţiglina IV) este una dintre asociaţiile care a renunţat la serviciile firmei „Techem Energy”, care-i calcula cheltuielile la căldură, încă din primăvară. Care a fost momentul în care proprietarii de aici au ajuns la concluzia că repartitoarele sunt împovărătoare? „În luna februarie a anului 2012, prin comparaţie, am constatat că sunt costuri diferite la căldură la apartamente cu acelaşi număr de camere, dar cu contorizare diferită. De exemplu, eu, la un apartament cu patru camere, am plătit în februarie 2012 - pe baza consumului indicat de contor - suma de 521 de lei numai la agent termic; un alt proprietar, tot de la asociaţia noastră, tot la patru camere - care renunţase la repartitoare din luna ianuarie 2012 - a achitat doar 402 lei, tot în februarie 2012. Acesta a fost momentul care ne-a determinat pe toţi cei 170 de proprietari ai asociaţiei să renunţăm la repartitoarele de măsurare a căldurii”, ne-a spus Nicolae Popa, preşedintele Asociaţiei de Proprietari nr. 374 din Galaţi.

Dovezi pentru rezilierea contractului

Interlocutorul nostru ne-a spus că între dovezile care au însoţit notificarea înaintată firmei care citea şi calcula cheltuielile la agentul termic sunt şi procesul verbal de la şedinţa Comitetului Executiv al Asociaţiei de Proprietari nr. 374 şi tabelele nominale de la fiecare scară în parte cu toţi proprietarii care au semnat pentru renunţarea la serviciile intermediarului.

Cum se va face citirea la agentul termic în iarna care vine? „Am montat la fiecare scară câte un contor, model Zenner, care înregistrează electronic consumul agentului termic, pe care îl vom împărţi în funcţie de numărul de camere pe apartament, în concordanţă cu prevederile legii”, ne-a spus Nicolae Popa.

Am reţinut exemplul acestei asociaţii, pentru a-i lămuri pe cei care doresc să renunţe la intermediari.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Repartitoarele de căldura devin obligatorii

Toţi românii sunt obligaţi prin lege să aibă repartitoare pe calorifere până la 31 decembrie 2016. În caz contrar, ar putea fi amendaţi.

Vorbim despre cei racordaţi la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică.

Măsura este prevăzută de o lege care a intrat în vigoare în urmă cu doar câteva săptămâni.

money.ro
 

Link to comment
Share on other sites

Gălăţenii vor fi obligaţi să-şi instaleze repartitoare, sub pretextul "eficienţei energetice"

* Vor fi afectaţi toţi abonaţii din sistemul centralizat gestionat de Apaterm

În plină campanie electorală, unele jafuri trec cumva neobservate. Unul dintre acestea se ascunde în spatele Legii nr.121/2014, privind eficienţa energetică, lege intrată în vigoare în luna august a acestui an. Unul dintre articolele acestei legi stipulează că repartitoarele trebuie montate pe fiecare corp de încălzire racordat la sistemul centralizat, până la data de 31 august 2016. Iată acest articol 10: „În imobilele de tip condominiu racordate la sistemul centralizat de alimentare cu energie termică este obligatorie montarea contoarelor până la 31 decembrie 2016 pentru individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire/răcire şi apă caldă la nivelul fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie. În cazul în care utilizarea de contoare individuale nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau nu este eficientă din punct de vedere al costurilor, este obligatorie montarea repartitoarelor individuale de costuri pe toate corpurile de încălzire din fiecare unitate imobiliară“.

Cum montarea de contoare individuale presupune costuri foarte mari, rămâne valabilă cea de-a doua soluţie. Practic, dacă sunteţi încă racordaţi la sistemul public de încălzire şi nu v-aţi montat repartitor montat pe calorifer, sunteţi obligat să montaţi acest aparat în cel mult doi ani.

Caz strigător la cer

Poate unul dintre cele mai bune exemple când vine vorba de repartitoare a fost prezentat de "Viaţa liberă" în iarna trecută. Este cazul familiei Nechifor, care locuieşte într-un apartament cu două camere în Micro 20, şi care a primit pentru luna ianuarie 2014 o factură mai mult decât consistentă la căldură: 869 de lei.

"Cred că este vorba despre o greşeală, pentru că nici nu am stat cu caloriferele deschise la maximum. Nu ai cum să consumi căldură de nouă milioane de lei (vechi, n.r.) într-o lună. E aberant. Vecinii mei au primit facturi de două, trei milioane. Mai e un vecin care are de plătit vreo cinci milioane", ne-a spus revoltată Aurica Nechifor. Cei doi proprietari, Aurica şi Ioan Nechifor, susţin că au făcut contestaţie la toate instituţiile în măsură să le rezolve problema, asociaţie, ISTA şi Apaterm.

"Nu înţelegem ce s-a întâmplat. Noi am fost de bună credinţă şi le-am deschis celor care au venit cu citirea repartitoarelor. La fel a făcut şi vecinul care a primit factură de cinci milioane. Restul locatarilor nu au mai deschis, probabil au ales să li se calculeze la pauşal. Iar acum, noi trebuie să dăm nouă milioane, iar ei câte două, trei milioane. Eu habar nu am cum se fac calculele astea, că sunt aşa de complicate... Dar ştiu că trebuie să plătesc de trei ori mai mult decât vecinii mei de scară. Şi nu am avut mai multă căldură decât ei. Suntem sărmani, trăim doar din pensie, nu se poate să îşi bată joc aşa de noi", s-au mai plâns cei doi soţi Nechifor.

Jaf cu acte în regulă

Nu o spunem noi, ci o spune Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România, care a atras atenţia asupra "furtului cu repartitorul" încă din luna februarie a acestui an. Potrivit acestui organism, "cei mai mulţi dintre români s-au supus montării repartitoarelor, cu atât mai mult cu cât scopul anunţat era reducerea facturilor. Ulterior, spre surpriza generală, facturile au crescut. Acest lucru s-a întâmplat în primul rând datorită faptului că repartitoarele de costuri au erori foarte mari, ale căror limite pot ajunge la 24 de procente, erori recunoscute şi de Biroul Român de Metrologie Legală. Erorile acestor aparate sunt produse de factori interni (poziţia senzorilor, caracteristica de transfer, etc.), dar şi de factori externi (aproximativ 20 de factori - ex. corpuri învecinate caloriferului, acoperirea anticorozivă a caloriferului, suprafaţa elemenţilor de calorifer, numărul elemenţilor, materialul din care este confecţionat caloriferul, curenţii de aer, debitul agentului termic, etc.), factori variabili, imprevizibili, am putea spune necontrolabili şi cu siguranţă neluaţi în seamă în momentul în care se aplică corecţiile pentru transformarea citirilor repartitorului în cost al încălzirii", se arată într-o informare a acestei asociaţii.

Mai mult, "corecţiile aplicate citirilor nu sunt certe, unice şi standardizate, ci depind de bunul plac al fiecărei firme producătoare în parte. Metoda de utilizare a citirilor repartitoarelor nu este metrologică, cum obligatoriu ar trebui să fie, pentru că nu se utilizează citirile directe, ci acestea sunt modificate folosind corecţii ce nu ţin cont de factorii interni şi externi ce influenţează citirea, transformându-se în 'unităţi de calcul'. Se consideră în mod injust că 'unităţile de calcul' sunt proporţionale cu consumul real, consum pe care trebuie să-l achităm ca fiind 'al nostru'", mai susţine APC. "Repartitoarele NU sunt supuse controlului metrologic al statului. Explicaţia instituţiilor statului este că 'furnizarea şi facturarea energiei termice pentru încălzire, produsă şi distribuită prin intermediul sistemelor publice centralizate, se fac în mod obligatoriu pe baza măsurării consumurilor prin contoare de energie termică, adică cele de branşament, iar între locatarii unui imobil de tip condominiu repartitoarele de căldură sunt utilizate la repartizarea costurilor, nu la măsurarea consumurilor fiecărui consumator în parte", mai cităm din aceiaşi sursă.

"Faptul că repartitoarele de căldură sunt mai imprecise decât un termometru de cameră, iar noi suntem nevoiţi să achităm facturile de căldură pe baza măsurătorilor înregistrate de aceste repartitoare nu afectează corectitudinea tranzacţiilor comerciale, nu ţine de protecţia consumatorilor, nici de sănătatea şi siguranţa populaţiei? Toate aceste motive, dar şi multe altele ne fac să afirmăm că repartitoarele determină costuri nereale, pe care suntem obligaţi să le suportăm, deşi nu este normal. 'Plătim cât consumăm? Evident, NU! Acesta este motivul pentru care noi spunem NU repartitoarelor de căldură!", a afirmat conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte APC Romania, în luna februarie 2014.

Contorizarea Galaţiului

În acest moment, aproximativ 80 de procente dintre apartamentele ce primesc căldură de la Apaterm au repartitoare. Potrivit unei statistici neoficiale, ISTA are în Galaţi aproximativ 24.000 de repartitoare, în timp ce Techem are aproximativ 20.000, alte două firme montând aproximativ 6.000 de repartitoare. Practic, din cele aproximativ 60.000 de apartamente care mai sunt branşate la sistemul centralizat, doar 10.000 nu au repartitoare.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.