Jump to content

"Perseus" - cel mai mare spărgător de gheaţă din România


dcp100168
 Share

Recommended Posts

A început demontarea vechilor echipamente de pe ”Perseus”

Operaţiunile de modernizare a spărgătorului de gheaţă "Perseus" se află în plină desfăşurare la Şantierul Naval Damen Mangalia. Lucrările, în valoare de aproximativ 12,5 milioane de euro, sunt menite să-i redea navei-fanion a Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi o "a doua tinereţe" şi să-i prelungească perioada de exploatare cu cel puţin încă 20 ani.

Nava "Perseus", cu cei 6.600 CP ai săi, s-a remarcat în cei aproape 30 de ani de serviciu prin rezistenţa de care a dat dovadă, fie că a fost vorba de misiunile pe mările lumii, fie de momentele când a dat piept cu "Generalul Iarnă", atunci când gheţurile au împresurat Dunărea.
După cum v-am mai informat, în iulie, "Perseus" a plecat spre Şantierul Naval Damen Mangalia, în urma contractului încheiat cu AFDJ Galaţi privind lucrările de modernizare şi remotorizare. Valoarea contractului este 58,76 milioane de lei, cu TVA, finanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Transporturilor.

"Nu a fost uşor să ajungem în acest punct şi ne bucurăm că, deşi unii nu erau foarte optimişti, Ministerul Transporturilor a înţeles necesitatea modernizării acestei nave şi, iată, acum avem nava în şantier. Acum, se lucrează pentru demontarea echipamentelor şi instalaţiilor vechi de la bordul navei. S-a tăiat inclusiv vechea comandă, ea urmând să fie înlocuită cu o structură modernă", ne-a explicat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru.
Îndepărtarea vechiului bloc de comandă al navei a fost un moment emoţionant chiar şi pentru navaliştii cu state vechi. Sirenele au sunat îndelung, ca un ultim salut, când comanda navei a fost ridicată de pe "Perseus" şi apoi aşezată pe cheu, pentru a face loc noilor elemente constructive.
"Desigur, după atâţi ani de serviciu, te ataşezi de tot ce înseamnă această navă. Însă, pe de altă parte, să nu uităm că aceste lucrări îi vor reda "a doua tinereţe", în condiţiile în care deja unii o vedeau dată cu totul la fier vechi. "Perseus" va redeveni o navă modernă, va avea inclusiv clasă de gheaţă şi va corespunde tuturor standardelor actuale de navigaţie. De altfel, în luna noiembrie, urmează să sosească în şantier noile motoare cu care va fi dotată nava", ne-a explicat directorul general al AFDJ Galaţi.
Remotorizarea presupune, în primul rând, înlocuirea motoarelor principale, cele folosite până în prezent fiind de generaţie veche. Dar ar urma să fie înlocuite şi motoarele centralei electrice (diesel-generatoarele), se vor pune echipamente moderne de radio-navigaţie şi o nouă structură a comenzii. Din vechea structură ar mai rămâne doar vinciul de ancoră, vinciul de remorcă, dar cu modernizări la partea hidraulică, cârligul de remorcă.
Potrivit contractului încheiat între AFDJ Galaţi şi Şantierul Naval Damen Mangalia, termenul de execuţie al lucrărilor este de 24 de luni, însă constructorul şi-a manifestat dorinţa de a finaliza lucrările mai devreme, până la sfârşitului anului 2020. "Ar fi un lucru foarte bun pentru noi, pentru că ar însemna că "Perseus" ar putea reveni în serviciu în următorul sezon de iarnă. Deja s-au făcute demersuri pentru asigurarea finanţării. Până în prezent s-a achitat 20 la sută din valoarea lucrării, iar până la sfârşitul anului se va ajunge la plăţi de 50 la sută, în condiţiile în care constructorul va finaliza până la sfârşitul acestui an 50 la sută din lucrări", a arătat Dorian Dumitru.
Una pese alta, în materie de costuri, retehnologizarea navei "Perseus" va ajunge la aproximativ 30 la sută din valoarea unui remorcher nou, din aceeaşi clasă.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Gigantul "Perseus", renașterea navei-fanion a flotei de la Dunăre

Când remorcherul multifuncțional cu clasă de gheață "Perseus" a reintrat, pe la Sulina, în drum spre Galați, pe Dunărea Maritimă, marinarii cu vechime, care știau toate peripețiile navei-salvator a AFDJ Galați, au rămas fără grai.

"Cum, e chiar vechiul "Perseus"?", se minuna cineva. Că toți îl știau, săracul, cu vopseaua scorojită, îmbătrânit, abia trăgându-și sufletul din motoare, după vreo trei decenii de lupte - cu "Generalul Iarnă", mai ales atunci când ghețurile amenințau să împresoare Dunărea și să blocheze navigația.
Dar uite că, precum armăsarii din povești, "Perseus" s-a dat peste cap cu toți cei 6.600 de... cai-putere și a (re)devenit o mândrețe de navă, demnă de titlul de navă-fanion a flotei române, nu numai a Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați! Acesta a fost rezultatul unei investiții de aproximativ 10 milioane de euro, prin care s-a făcut o remotorizare completă a navei, au fost schimbate echipamentele de comandă și control, au fost sporite capabilitățile de intervenție.

Aventuri din alte vremuri

"Perseus" are un trecut demn de filmele de acţiune. Iniţial, nava s-a numit "Albatros" și a devenit celebră după ce, în septembrie 2000, după aproape trei luni de sechestrare prin mijloace nu tocmai ortodoxe în Portul Alexandria (Egipt), a reuşit să evadeze şi să ajungă în ţară la capătul unui marş plin de peripeţii. La mijlocul întregii aventuri au fost intrigile unei firme din Emiratele Arabe - Zaher Maritime International, care, după un contract de închiriere încheiat în 1999 cu Resalv (proprietarul de la acea dată al navei), a vrut, cu ajutorul unor oficiali egipteni, să pună mâna pe navă la un preţ de nimic.
Complotul a eşuat, grație devotamentului marinarilor, care, în ciuda presiunilor, n-au cedat. Mai mult, riscându-şi chiar viaţa, echipajul a turat la maximum cei 6.600 CP ai "Albatrosului" şi a pornit în marş, reuşind în cele din urmă să scape de urmărirea navelor egiptene, care n-au ezitat să folosească inclusiv armamentul din dotare.
Unul dintre protagoniştii acestor peripeţii a fost Dorian Dumitru - la acea dată trimis la Alexandria în calitate de reprezentant al armatorului şi ofiţer de punte, pentru a recupera nava - și care, peste ani, în 2018, de această dată în calitate de director general al AFDJ Galați, a inițiat un proiect de retehnologizare a navei, redenumită între timp "Perseus" și intrată în dotarea administrației fluviale.
Șansa a fost că, în ciuda perioadei lungi de exploatare, expertizele au pus în evidență faptul că "Perseus", deși depășit tehnic, are un corp de navă cu un grad de uzură foarte mic - a fost întreținut, a stat la apă dulce. Astfel, prin proiectul de modernizare, doar prin înlocuirea vechilor echipamente, se putea obține o navă care, de nouă, ar fi valorat peste 30 de milioane de euro!

Modernizări în SN Damen Mangalia

După ce Ministerul Transporturilor a aprobat acest proiect, în urma unei licitații publice, în 2019, a fost semnat contractul de modernizare a navei "Perseus" între AFDJ Galați și Șantierul Naval Damen Mangalia.
Lucrările de modernizare au fost, cu adevărat, titanice! S-au demontat toate echipamentele și instalațiile vechi de la bordul navei. S-a tăiat inclusiv vechea comandă, pentru a fi înlocuită cu o structură modernă.
Îndepărtarea vechiului bloc de comandă al navei a fost un moment emoţionant chiar şi pentru navaliştii cu state vechi. Sirenele au sunat îndelung, ca un ultim salut, când comanda navei a fost ridicată de pe "Perseus" şi apoi aşezată pe chei, pentru a face loc noilor elemente constructive. Și nu puțini au fost cei care au crezut că nu vor mai vedea "Perseus"-ul întreg vreodată...
"Într-adevăr, n-am mai avut un asemenea proiect în SN Damen Mangalia. Și nu am mai avut nici genul acesta de provocări, de readucere la viață a unei astfel de nave. Dar a fost un proiect deosebit și a fost o bucurie pentru noi să redăm strălucirea unui remorcher atât de interesant.
S-au pus echipamente noi, motoare principale, reductoare, pompe etc. Ce a fost mai dificil? Ca la orice navă, cea mai dificilă a fost linia de propulsie. Dar, în final, lucrurile au ieșit foarte bine, iar la probele de mare nava s-a comportat foarte bine, chiar ne-a întrecut așteptările.
Față de versiunea anterioară, nava are acum o eficiență mai mare, s-a redus cu 50 la sută consumul de combustibil, a devenit și mai ușor manevrabilă, pe scurt, nava e ca nouă, va mai putea fi folosită cu succes încă vreo 20 de ani, cel puțin", ne-a explicat Mihai Crihană, inginer de commissioning în cadrul SN Damen Mangalia.

"Perseus" se întoarce

Cu o lungime de aproape 69 de metri, o lățime de peste 16 metri și o înălțime - cu toate punțile - cam cât un bloc de cinci etaje, "Perseus" nu-și dezminte renumele de "gigant" al apelor.
Sala mașinilor, în sine, este o veritabilă uzină pe două niveluri, în care, pe lângă motoarele navei, forța acesteia este transmisă printr-un întreg "hățiș" de echipamente care mai de care mai sofisticate.
"Sunt două motoare principale - fiecare cu câte 3.300 CP - construite de ABC, o corporație anglo-belgiană renumită, iar lor li se adaugă trei motoare auxiliare și un diesel-generator staționar, ce alimentează toate agregatele în cazul unei intervenții", ne explică șeful-mecanic Viorel Dumitru, care este, de altfel, și unul dintre veteranii echipajului de pe "Perseus".
"E incomparabil acum, față de cum a fost ea făcută cu tehnica disponibilă până în anii '90. Toate componentele sunt acum de ultimă generație, cu fiabilitate mare, care vor da un randament sporit acestei nave. De altfel, s-a văzut și în perioada de probe, dar eu, de când am văzut în șantier cum merg lucrurile, am fost convins că o să iasă o navă foarte bună", ne mai spune șeful-mecanic.

Pe puntea de comandă

Din sala mașinilor, din pântecul navei, urcăm câteva "etaje", până în Castel, acolo unde se află și puntea de comandă a navei. De la înălțimea ei, tot ce mișcă în jurul "Perseus"-ului par a fi niște jucării, iar privirea se duce până departe, aproape nestingherită.
În zona de comandă ești înconjurat de zeci de ecrane și sisteme ale echipamentelor prin care se controlează fiecare colț al navei.
"Tot ce-i aici e modernizat 100 la sută - radar, calculatoare, sonde de adâncime, GPS, semnalizare, comunicații, comenzi în aripi, comenzi în pupa - tot ce este necesar pentru a naviga în condiții de siguranță. Practic, puntea de comandă are toate tipurile de echipamente dedicate unei nave pentru navigație cu clasă nelimitată.
La fel de important este că nava poate îndeplini o gamă diversă de misiuni. De exemplu, nava are capabilități de a interveni în zone cu foraj petrolier, la platforme marine. Dar "Perseus" poate interveni și la salvare de nave, pentru că are un echipament performant pentru ranfluare, pentru remorcaj de linie, pentru stins incendii pe mare. De asemenea, nava poate transporta și provizii - are magazii ce pot fi folosite în acest sens, pentru asigurarea funcționării platformelor petroliere sau în acțiuni umanitare de aprovizionare a unor localități izolate", aflăm de la comandantul navei "Perseus", Petrică Frătița.

Investiție pentru viitorul navigației

Gama diversă de misiuni pe care "Perseus" o poate executa va readuce nava într-o poziție importantă în cadrul flotei administrației fluviale, așa cum i-a fost locul cândva, ne-a explicat directorul comercial al AFDJ Galați, Sorin Crețu.
"Această navă este foarte importantă pentru flota AFDJ Galați și ne bucurăm că "Perseus" a făcut acest uriaș salt tehnologic. Scopul ei primordial este acela de a asigura, prin funcțiile sale de spărgător de gheață, navigația pe Dunăre chiar și în cele mai dificile condiții pe timp de iarnă. Dar, desigur, nu ne vom limita numai la asta. Practic, împreună cu celelalte remorchere maritime și fluviale aflate în dotarea AFDJ Galați, vom avea posibilitatea de a îmbunătăți navigația în condiții de siguranță pe Dunăre și ne vom crește considerabil și capacitatea de a interveni în situații de urgență.
Aceste remorchere vor fi distribuite în secțiile administrației fluviale din Sulina, Galați, Brăila. În cazul remorcherului multifuncțional "Perseus", o arie largă de acțiune o va avea la gurile Dunării, la bara Sulina, pentru că e și unul dintre punctele fierbinți ale AFDJ Galați - toate navele intră și ies aici din Dunăre în Marea Neagră, aici pot să apară tot felul de situații mai deosebite. Prin urmare, e bine să avem și capacitatea de intervenție în cel mai scurt timp", a arătat directorul comercial al AFDJ Galați.
În cursul zilei de sâmbătă, 7 mai, nava "Perseus" a făcut primul voiaj de la Sulina la Galați. A trecut maiestuoasă pe ape, reamintind tuturor că încă se mai face marinărie pe aceste meleaguri. Sperăm ca renașterea navei-fanion a flotei maritime să fie și un semn al renașterii transporturilor pe Dunăre. Cert este că, odată cu întoarcerea gigantului "Perseus", condițiile de navigație pe fluviu devin mai sigure și predictibile, indiferent de perioada din an, ceea ce este un factor important luat în calcul de transportatori.

Capacitate de remorcaj și tracțiune unică în țară

Forța remorcherului multifuncțional "Perseus" este colosală, iar acest lucru se vede în capacitatea de tracțiune.
Pe lângă cei 6.600 CP ai motoarelor, nava are două vinciuri de tracțiune pentru remorcaj în mare liberă, cum nu se mai regăsesc în prezent la un alt remorcher din țară, fie el maritim sau fluvial. Cu o lungime "a remorcii" de 800 de metri fiecare, puterea de tracțiune pe fiecare vinci este 50 de tone forță (TF). Mai mult, pentru remorcaj, nava este dotată cu un cârlig care la un test de tip "bollard pull" (tragere de bolard - n.r.) a scos un rezultat de peste 100 de tone forță la punct fix! Altfel spus, nava este în stare să facă remorcaje de mare greutate sau să intervină, de exemplu, în cazul în care o navă eșuează sau se pune pe uscat, inclusiv în cazul unor nave maritime.
Pentru cine nu se mulțumește cu atât, nava dispune și de o macara, ce poate fi folosită pentru manipularea unor echipamente sau piese grele de mari dimensiuni.

Condiții de trai la bordul navei

Dincolo de aspectele tehnice ce țin strict de funcționarea navei, la bordul remorcherului "Perseus" sunt asigurate condiții optime pentru cazarea echipajului. Nava poate fi deservită de un echipaj de 10-11 marinari, dar componența echipajului poate fi lărgită, în cazul în care misiunile pe care le execută la un moment dat necesită acest lucru.
La bord, în afară de cabinele personale, marinarii dispun și de mai multe spații comune, pentru relaxare sau petrecerea timpului liber. De asemenea, nava dispune și de alte facilități, precum o bucătărie și o sală de mese dotate cu toate echipamentele necesare, de o spălătorie, dar și de un cabinet medical.
Toate aceste facilități, menite să asigure confortul și toate cele necesare echipajului, sunt utile mai ales în cazul unor misiuni pe o durată mai îndelungată sau în condiții de izolare.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.