dcp100168 Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Producţia navală a mers pe minusŞantierul Naval Galaţi a încheiat anul 2008 cu o pierdere aproape dublă faţă de cea înregistrată în 2007, când pierderea declarată de "Damen" a fost de circa 28 de milioane de lei (circa 7 milioane de euro - n.r.). Florin Spătaru, directorul economic din cadrul Şantierului Naval Galaţi, ne-a declarat că acest rezultat financiar s-a datorat, în principal, deprecierii monedei naţionale. "Piederile sunt mai mari ca în 2007. S-au ridicat la 12 milioane de euro (circa 45 de milioane de lei - n.r.) şi au fost cauzate, în special, de diferenţele de curs valutar dar şi de scăderea de eficienţă care s-a manifestat în ultimii ani ca urmare a plecărilor de personal", a punctat Florin Spătaru. Pe de altă parte, Şantierul Naval de la Galaţi a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri cu circa 50 de milioane de lei mai mare decât cea înregistrată în 2007. "Cifra de afaceri de anul trecut a fost de 82 milioane de euro (circa 307 milioane de lei - n.r.)", a declarat Spătaru.Potrivit datelor prezentate pe site-ul Ministerului Finanţelor, 2008 este cel de-al doilea an consecutiv când "Damen" încheie pe minus, în condiţiile în care din anul 2000 producţia de nave de la Galaţi a înregistrat profit. Spre exemplu, în 2005, "Damen" a avut profit de peste 17 milioane de lei şi o cifră de afaceri de 221 milioane de lei, urmând ca în 2006 să îşi dubleze profitul, ajungând la aproximativ 32 milioane de lei şi o cifră de afaceri de 282 milioane de lei.http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... articol=10
dcp100168 Posted March 17, 2009 Author Posted March 17, 2009 Pierdere de 12 milioane de euroŞantierul naval gălăţean a încheiat anul trecut cu o pierdere de 12 milioane de euro, aproape de două ori mai mare faţă de cea consemnată în anul precedent. Conform directorului economic Florin Spătaru, în 2008 compania gălăţeană a înregistrat o pierdere de 12 milioane de euro (circa 45 de milioane de lei), aproape dublu faţă de 2007, când au declarat o pierdere netă de 28.347.326 de lei. Piederile au fost cauzate, în special, de diferenţele de curs valutar, dar şi de scăderea productivităţii muncii, ca urmare a faptului că mulţi navalişti cu experienţă au decis să părăsească şantierul. Cifra de afaceri a şantierului în 2008 a fost de peste 300 de milioane de lei. Potrivita datelor raportate la Ministerul Finanţelor, în 2007 cifra de afaceri a şantierului gălăţean a fost de 251.129.996 de lei.
dcp100168 Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 Comenzile din 2008 si firma-mama sustin Damen Galati in 2009Santierul naval Damen Galati, controlat de grupul olandez Damen, estimeaza venituri de peste 100 milioane de euro in 2009, in crestere cu 15% fata de 2008 si intrarea pe profit, ca urmare a comenzilor pe care le are pentru perioada urmatoare si a sustinerii de la firma-mama. Anul trecut, Damen Galati a inregistrat o cifra de afaceri de 82 milioane de euro. Compania estimeaza ca in 2009 va trece pe profit, dupa ce in 2008 si 2007 a inregistrat pierderi de 12 milioane de euro, respectiv 8,5 milioane de euro. “Suntem o companie cu ciclu lung de fabricatie si, deocamdata, nu resimtim efectele crizei. In plus, majoritatea comenzilor sunt contractate de grupul olandez si, in acest moment, nu ne facem griji in privinta cererii de nave in viitor”, a mai spus directorul comercial al Damen. Cu toate acestea, Spataru admite faptul ca au luat cateva masuri de precautie in fata crizei economice globale. “Am incercat sa reducem din costurile generale si urmarim o eficientizare a activitatilor”, a precizat acesta. La nivel de angajati, Damen Galati nu a facut disponibilizari pana in acest moment. Ba mai mult, potrivit reprezentantului companiei, santierul galatean continua sa recruteze oameni cu calificare superioara, in conditiile in care multi specialisti au inceput sa se intoarca in tara. Criza financiara globala, desi nu a afectat prea mult activitatile pro-priu-zise ale santierului, a determinat, totusi, o schimbare de strategie: compania are in plan diversificarea activitatii prin introducerea unei noi linii de productie care sa livreze iahturi pentru export si nave pentru marina militara olandeza. “Pe termen lung urmeaza sa definitivam alte investitii majore colaterale pentru o noua linie de productie”, a declarat pentru Business Standard Florin Spataru, directorul comercial al Damen Galati. Cu putin timp in urma, compania a anuntat o investitie de aproape 20 milioane de euro in construirea unei noi hale de productie. Investitiile colaterale acesteia nu vor depasi 20 milioane de euro. Pentru acest an, principalele obiective ale constructorului naval sunt livrarea a 27 de nave, contractate in perioada 2006-2007, si finalizarea proiectelor de investitii demarate de anul trecut. In 2008 a inceput constructia unei linii de sectii plane pentru cresterea eficientei in domeniul constructiilor de corp, investitie care depaseste trei milioane de euro. Cat priveste lipsa comenzilor de nave de la inceputul anului cu care se confrunta majoritatea jucatorilor din sectorul naval, Spataru sustine ca nu are, deocamdata, probleme si ca se bucura de suportul santierului naval olandez. Damen Galati a incheiat anul trecut contracte de aproximativ 80 milioane de euro pentru constructia a 14 nave cu termen de livrare in 2009 si 2010. Principalii clienti ai constructorului de nave sunt companii din Africa, Europa (Germania, Olanda) sau Asia (Pakistan).http://www.standard.ro/articol_86069/co ... _2009.html
dcp100168 Posted May 12, 2009 Author Posted May 12, 2009 Comenzile din 2006-2008 pastreaza afacerile Damen Galati la acelasi nivel in T1Santierul naval Damen Galati, detinut de grupul olandez Damen Shipyard Group, a raportat in primul trimestru al anului 2009 o cifra de afaceri de aproximativ 15 mil. euro, similara celei raportate in primele trei luni ale anului trecut, dupa ce a livrat cinci nave catre societati din Germania si Olanda, au declarat pentru Business Standard surse din companie.In ciuda crizei financiare, constructorul de nave isi pastreaza estimarile de afaceri, in valoare de aproape 100 milioane de euro, pentru acest an, in crestere cu 20% fata de 2008, bazandu-se pe comenzile contractate in perioada 2006-2008, cu termene de livrare in 2009 si 2010.Conform declaratiilor facute de reprezentantii companiei, pana la sfarsitul acestui an santierul va livra 27 de nave, din care o treime pana la sfarsitul lunii iunie. Damen Galati a incheiat anul trecut contracte de aproximativ 80 milioane de euro pentru constructia a 14 nave, cu termen de livrare in 2009 si 2010. Principalii clienti ai constructorului de nave sunt companii din Africa, Europa (Germania, Olanda) sau Asia (Pakistan). In acest an, valoarea sectorului romanesc de constructii de nave va depasi 1,2 miliarde euro, potrivit calculelor Business Standard, pe baza informatiilor furnizate de santierele navale din tara. Sectorul este in crestere, de la circa 810 mil. euro in 2008 pana la aproape 1,2 mld. euro in acest an, potrivit raportarilor facute de Asociatia Nationala a Constructorilor de Nave din Romania (ANCONAV) catre CESA (Community European Shipyard Association). Cresterea de 50 de procente se datoreaza contractelor incheiate de santierele navale locale in intervalul 2006-2008, perioada de crestere masiva a numarului de comenzi de nave la nivel global. Daca pentru 2009 jucatorii vorbesc inca despre cresteri, pentru urmatorii doi ani, reprezentantii din piata estimeaza scaderi de pana la 30%, in conditiile in care criza financiara a redus semnificativ numarul de comenzi. La nivel global, numarul de nave comandate in T4 2008 a scazut cu aproape 92% fata de aceeasi perioada din 2007. Santierele navale romanesti vor resimti criza incepand cu sfarsitul acestui an si inceputul lui 2010, in momentul in care vor livra ultimele nave contractate intre 2006-2008 si nu vor avea suficiente comenzi pentru a-si sustine activitatea mai departe, spun reprezentanti din piata. “Criza a afectat masiv santierele navale romanesti. Efectele acesteia vor fi mai vizibile incepand cu anul viitor, la urmatoarele raportari. Desi, momentan, se bucura de contractele incheiate anul trecut sau cu doi ani in urma, contracte ce le vor asigura veniturile in 2009, santierele navale se confrunta cu probleme in acest moment. Pe de o parte, au pierderi cauzate de fluctuatia cursului de schimb leu-euro, pe de alta parte, nu exista comenzi pentru constructia de nave noi”, a declarat Gelu Stan, presedintele ANCONAV.http://www.standard.ro/articol_93416/co ... in_t1.html
dcp100168 Posted June 4, 2009 Author Posted June 4, 2009 Nicio comanda in 2009Constructorii locali de nave nu au semnat niciun contract de la inceputul acestui an, dupa cum afirma Gelu Stan, directorul Asociatiei Nationale a Constructorilor de Nave din Romania (ANCONAV), iar in aceste conditii, anul 2009 ar putea fi unul foarte dificil pentru santierele navale romanesti, daca nu cumva chiar cel mai prost din ultimii zece ani. Informatiile furnizate Business Standard de reprezentantul ANCONAV sunt confirmate si de jucatorii din piata.Majoritatea santierelor navale lucreaza la aproape 100% din capacitate in acest moment, datorita comenzilor preluate in anii anteriori. Cei mai multi au termene de livrare la sfarsitul anului 2010 sau jumatatea lui 2011. Santieristii se tem ca inexistenta comenzilor pana la finalizarea navelor care se afla in lucru in acest moment inseamna lipsa de activitate incepand cu 2010 sau 2011.Si la nivel mondial si european situatia este la fel de dramatica: doar 89, respectiv zece comenzi au fost inregistrate in primele cinci luni ale anului, in conditiile in care in anii anteriori, in aceeasi perioada, se comandau intre 750 si 850 de nave la nivel global. Scaderea este de aproape 90%.http://www.standard.ro/articol_97732/sa ... _2009.html
dcp100168 Posted July 31, 2009 Author Posted July 31, 2009 Şantierul Naval Damen a înregistrat anul trecut pierderi de 7 milioane de euroPrincipala cauză pentru care cel mai mare şantier naval de la Dunăre a început săptămâna aceasta să pună în practică măsura concedierilor colective este faptul că în anul 2008 a înregistrat pierderi cifrate la 7 milioane de euro, potrivit directorului general al companiei Kees de Ruiter, transmite corespondentul Informatia.ro (AMOS News). „Anul precedent pot să vă spun că am înregistrat pierderi de şapte milioane de euro. Rezultatele financiare pe primul trimestru al anului acesta nu pot să le precizez acum pentru că nu am la mine documentele necesare. Pot să vă spun că avem comenzi până în anul 2011. Din păcate, nu avem comenzi la o aşa de mare intensitate ca în 2008, şi din acest motiv trebuie să mai reducem personalul", a explicat Kees de Ruiter. Şeful Damen Galaţi a confirmat şi faptul că anul acesta compania va efectua disponibilizări de 574 de persoane. Până la această dată, 114 angajaţi ai şantierulului naval gălăţean au primit preavizul, urmând ca în luna august alţi aproximativ 150 de muncitori să intre în preaviz. Măsura disponibilizărilor colective a fost luată de conducerea olandeză a şantierului naval de Galaţi atât în urma scăderii comenzilor, cât şi a scăderii profitabilităţii platformei navale.
dcp100168 Posted August 11, 2009 Author Posted August 11, 2009 De la profit de 11 milioane la pierderi de 7 milioane de euroPrintre cauzele care au dus la reculul financiar al Şantierului Naval Damen Galaţi se numără creşterea preţului tablei navale, majorarea bugetului necesar pentru plata forţei de muncă şi concurenţa acerbă atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă.O posibilă cauză: preţul tableiÎn ceea ce priveşte preţul tablei navale folosite de şantierele de specialitate la ansamblarea ambarcaţiunilor, acesta a crescut cu aproape 300% în doar câţiva ani. La sfârşitul anului trecut, preţul tablei navale a ajuns până la 800-900 euro/tonă. În urmă cu cinci ani, momentul în care s-a realizat o mare parte din comenzile platformei navale, preţul tablei navale era de doar 375 euro/tona. De altfel, fostul director al unităţii navale, Gelu Stan, a dat vina pe acestă evoluţie de preţ pentru a motiva randamentul mai slab al şantierului din anul 2008.Odată cu aderarea la UE au crescut şi salariile angajaţilorDacă în 2004-2006 un angajat al şantierului costa maxim 150 de euro pe lună, după intrarea ţării în Uniunea Europeană costul forţei de muncă s-a dublat. Un salariu mediu în Damen este în acest moment la 300 de euro. Cu toate acestea, o mare parte dintre specialiştii de primă mână de pe şantier au plecat în ultimii patru ani în străinătate, fiind angajaţi pe şantiere navale din SUA sau Olanda.Odată cu scumpirea forţei de muncă din România, şantierele navale din Asia de Sud-Est au început să fie mult mai atractive pentru armatori. În această parte de lume salariul este de maxim 50 de euro, prin urma rata de profitabilitate este mai mare. La acest argument se alătură şi faptul că, alături de preţul mai mic al forţei de muncă, şi preţul tablei în ţări ca Vietnam şi China este la jumătate decât preţurile de pe piaţa europeană.Damen a renunţat la navale de mare tonajPână anul trecut Şantierul Naval Damen era specializat pe nave de mare tonaj. În 2008 fosta conducere a şantierului a schimbat strategia şi a trecut la construirea unor nave de dimensiuni mai mici. Această măsura a fost necesă şi din cauza faptului că Şantierul Naval de la Mangalia şi-a extins activitatea, încât a adunat marea majoritate a comenzilor de nave de mare tonaj din ţara noastră.http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... articol=12
dcp100168 Posted August 24, 2009 Author Posted August 24, 2009 Afaceri în pierderePentru Şantierul Naval Damen Galaţi anul 2008 nu a fost unul profitabil, acesta înregistrând anul trecut, potrivit datelor făcute publice de Ministerul Finanţelor, o pierdere ce se ridică la 41.900.426 lei, în timp ce cifra de afaceri a fost de 315.497.376 lei, iar numărul de salariaţi era de 3.266. Nici anul 2007 nu s-a dovedit a fi unul profitabil pentru Şantierul Naval Damen, pierderea netă fiind de 28.347.326 lei, în timp ce cifra de afaceri a fost de 251.129.996 lei.http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... articol=15
dcp100168 Posted September 3, 2009 Author Posted September 3, 2009 Kees de Ruiter: "Anul 2010 va fi cel mai dificil"Sper cu sinceritate că vom supravieţui acestei furtuni. Sperăm totodată că soarele va răsări şi pe strada noastră în 2011 pentru că acum facem tot posibilul să supravieţuim în 2010. De când a început criza, din anul 2008, noi avem dificultăţi. Cel mai dificil, va fi bineînţeles 2010, dar noi avem comenzi pe care trebuie să le finalizăm şi sperăm să trecem cu bine peste anul viitor, să ieşim din criză', a declarat Kees de Ruiter, directorul general al Şantierului Naval Damen Galaţi. De Ruiter a spus că există comenzi până în anul 2011, nu mai puţin de 11 nave urmând să mai fie livrate până la sfârşitul acestui an.http://radioiasi.ro/index.php?option=co ... &Itemid=28
Recommended Posts