Jump to content

Canalul Dunăre - Marea Neagră a împlinit 25 de ani


dcp100168

Recommended Posts

Un sfert de secol de navigatie pe Canalul Dunare-Marea Neagra

» Astazi se implinesc 25 de ani de la deschiderea oficiala a navigatiei pe Canalul Dunare-Marea Neagra » Construit de comunisti, la ordinul conducerii URSS, canalul poate deveni un atu al economiei de piata romanesti.

Canalul Dunare-Marea Neagra, obiectiv national de mare importanta economica, a fost proiectat pentru a functiona la o capacitate de 80 milioane tone anual. Constructia sa a necesitat excavarea a aproximativ 300 milioane de metri cubi de sol si roca. Peste 4 milioane de metri cubi de beton si beton armat au fost folosite si, de asemenea, 24.345 tone de echipament si lucrari metalice. Darea in exploatare a canalului s-a facut dupa opt ani de lucrari de constructie, lucrari care continua si astazi, alaturi de operatiuni de modernizare, retehnologizare a ecluzelor si a infrastructurii. Potrivit standardelor EEC-UNO, Canalul Dunare-Marea Neagra se situeaza in clasa a sasea de canale interioare, cea mai mare clasa pentru astfel de constructii. Este al treilea canal ca marime din lume, dupa Suez si Panama. Canalul are si avantajul de a scurta cu circa 400 de kilometri ruta marfurilor de la Marea Neagra spre centrul Europei si cu aproximativ 4.000 de kilometri ruta pe care o fac marfurile din Australia si Orientul Indepartat destinate Europei Centrale. Acest lucru il face un important obiectiv pentru economia Romaniei si a Europei, mai ales daca tinem seama ca transportul fluvial este cel mai ieftin si ca directivele UE solicita reducerea poluarii cauzate de transportul rutier.

http://www.romanialibera.ro/a154910/un- ... eagra.html

Link to comment
Share on other sites

Cred că ar trebui adăugaţi şi anii de pe vremea lui Dej, când s-a lucrat doar cu TRL Service ... Doamne, cât calvar!

...

Canalul a inceput sa fie folosit din ce in ce mai mult pentru ca transportul pe apa este cel mai ieftin. In plus, este si nepoluant, un convoi de barje avand nevoie de un motor de tractor pentru propulsie; aceeasi cantitate se poate transporta cu aproape 40 de vagoane sau sute de TIR-uri, mult mai poluante. Uniunea Europeana are, de altfel, un program intitulat Marco Polo, care incurajeaza transportul pe ape. CDMN are si avantajul de a scurta cu circa 400 de kilometri ruta marfurilor de la Marea Neagra pana la porturile dunarene din Europa Centrala, si cu nu mai putin de 4.000 de kilometri ruta pe care o fac marfurile din Australia si Orientul Indepartat destinate Europei Centrale. Dupa deschiderea, in 1992, a canalului Main-Rin, portul Constanta este practic legat de portul Rotterdam, iar Marea Neagra are iesire la Marea Nordului, prin canalele navigabile. Toate aceste avantaje au si beneficii financiare, pentru ca traficul aduce bani, prin taxele pe care operatorii le platesc. In ultimii ani, directorii de la conducerea companiei au raportat profituri. In 2004, cifra de afaceri a fost de 26,8 milioane lei, iar pierderea de 185 mii lei, pierdere asemanatoare ca valoare cu cea din 2003. In 2005, cifra de afaceri a crescut la 29,71 milioane lei, iar compania trece pe profit de circa un milion de euro, mai precis 3,27 milioane lei. Profitul se mentine la cote asemanatoare si in 2006 (2,53 milioane lei), la o cifra de afaceri de 27 milioane lei, si scade la 185.973 lei, in 2007, la o cifra de afaceri de 26,3 milioane lei.

...

Despre Canalul Dunare-Marea Neagra se crede gresit ca este visul si ideea lui Ceausescu. Primele planuri pentru construirea sa au aparut in 1837, dar experti britanici contactati pentru realizarea sa au declarat ca nu exista mijloacele tehnice necesare. Cativa ani mai tarziu, in 1850, inginerul Ion Ionescu de la Brad concepe un nou proiect, dar costurile estimate sunt mult prea mari pentru a putea fi acoperite. Totusi, in 1885 incepe construirea unui drum, iar in 1860 se realizeaza o cale ferata care sa faca legatura dintre Dunare si Marea Neagra. Un alt inginer roman, Jean Stoenescu-Dunare, pune pe hartie primul proiect de navigatie in aceasta zona, in anul 1927. Lucrarile la o cale navigabila intre Cernavoda si Constanta incep in 1949, sunt oprite in 1953, din lipsa de fonduri, si reluate apoi, cu plin avant comunist, in 1975, cand canalul incepe sa sape in pamant, spre Marea Neagra.

http://www.romanialibera.ro/a138681/can ... rofit.html

Link to comment
Share on other sites

Trebuie neaparat vandut - ca si Sidex-ul, Petrom-ul si Romgaz-ul,...Se cauta doritori, ''licitatia'' incepe de la un leu, se acorda facilitati fiscale in functie de comision :roll: .

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.