dcp100168 Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Afacerea fregatelor a strans “greii” lumii la BucurestiGiganti in sectorul productiei de aparatura militara la nivel global, de talia Lockheed Martin (SUA), Thales (Franta), Finmeccanica (Italia), in spatele careia se afla insusi premierul italian Silvio Berlusconi, sau BAE Systems - Marea Britanie, se bat pentru castigarea contractului de modernizare si dotare cu sisteme de lupta a celor doua fregate operationale ale statului roman. Ministerul Apararii Nationale a selectat, in total, 11 companii, pe lista aflandu-se, de asemenea, grupurile germane Lurssen Lar Investment si ThyssenKrupp, Damen Shipyard (Olanda), STX Shipbuilding (Coreea), Rodriquez Cartieri Navali (Italia), respectiv o firma din Israel si un producator de echipamente din Suedia, miza fiind asa-numita afacere a fregatelor, contract estimat intre 100 si 500 mil. euro, potrivit informatiilor Business Standard. Ministerul a impus ofertantilor ca dotarea si mentenanta celor doua nave de lupta sa se faca pe teritoriul Romaniei, companiile fiind nevoite in felul acesta sa-si caute parteneri locali. In competitia pentru modernizarea fregatelor au fost invitati si cei de la Damen Shipyard Group, din Olanda, care au la Galati cea mai mare si cea mai importanta divizie din grup si care vor investi, in acest an, peste 20 milioane de euro la divizia locala, pentru largirea paletei de tipuri de nave construite, trecand in noul portofoliu nave militare si ambarcatiuni de lux. Lista constructorilor de nave romani care ar putea incheia parteneriate pentru obtinerea contractului fregatelor mai cuprinde santierul de la Orsova, cel de la Turnu Severin, 2X1 Cape Midia Shipyard sau ATG Shipyard.Istoricul fregatelor a inceput in urma sapte ani, la Londra. In 2002, potrivit datelor DPA, Romania a incheiat acordul de achizitie a fregatelor Regina Maria si Regele Ferdinand cu Marea Britanie, prin intermediul companiei BAE Systems, desemnata de Regatul Unit sa se ocupe de indeplinirea clauzelor contractuale. Contractul prevedea si o prima etapa de modernizare a navelor militare. BAE a cumparat ambele fregate de la Royal Navy, cu aproximativ 248.000 de euro, a inlocuit motoarele cu unele de tip Rolls-Royce, a dotat navele cu minimum de echipamente de lupta, pentru ca acestea sa poata participa la operatiunile NATO, si le-a vandut statului roman in schimbul a 144 milioane de euro, intr una dintre cele mai controversate afaceri ale statului. Cele doua fregate au intrat in serviciul Fortelor Navale in anii 2004 si 2005, la scurt timp dupa ce Romania a devenit membru NATO. Standardele impuse de alianta internationala au obligat tara noastra sa cumpere cele doua fregate, pentru a putea participa la operatiunile pe apa organizate de NATO. Modernizarea acestora sau, practic, dotarea navelor cu cele mai noi echipamente de lupta reprezinta inca una dintre conditiile pe care Romania trebuie sa le indeplineasca, in calitatea sa de membru NATO.http://www.standard.ro/articol_97005/af ... resti.html
dcp100168 Posted June 19, 2009 Author Posted June 19, 2009 Damen ezită să se implice în modernizarea fregatelor „Regina Maria” şi „Regele Ferdinand”* Negocierile dintre Şantierul Naval din Galaţi şi Ministerul Apărării, blocate din lipsa unor detalii tehnice mai amănunţite *La începutul lunii, 11 companii de prestigiu din domeniul construcţiei şi dotării navelor militare au fost selectate pentru negocierile privind atribuirea contractului de modernizare a fregatelor, contract evaluat la 100 – 500 milioane euro. O condiţie impusă de Ministerul Apărării este ca lucrările de modernizare şi dotare să fie executate în România. Desigur, un asemenea contract ar fi un „trofeu” foarte râvnit de firmele de profil, mai ales într-o perioadă în care industria navală este în declin. Grupul Damen, care are cea mai importantă facilitate Şantierul Naval de la Galaţi, se plasa, teoretic, printre favoriţii la câştigarea contractului. Asta cu atât mai mult cu cât Grupul Damen va investi în acest an aproximativ 10 milioane de euro pentru construirea unei hale special destinată lucrărilor la nave militare.Cu toate astea, un răspuns pozitiv în privinţa fregatelor nu a fost încă dat de conducerea şantierului. „Nu avem date suficiente în ceea ce priveşte documentaţia tehnică şi, prin urmare, am trimis o scrisoare Ministerului Apărării în care am arătat că, în lipsa unor informaţii suplimentare, nu ne putem angaja într-un astfel de proiect. Deocamdată nu am primit nici un răspuns din partea ministerului…”, ne-a declarat directorul economic al Damen Galaţi, Florin Spătaru. Acesta nu a exclus ca, în cazul în care documentaţia tehnică va fi mai exactă, iar Damen va considera că poate să-şi asume obiectivele urmărite în modernizarea fregatelor, să fie continuate negocierile pentru încheierea unui parteneriat cu Ministerul Apărării. Şantierul Damen Galaţi are deja experienţă în construirea navelor militare, având în acest sens comenzi din partea Olandei, Suediei şi nu numai. Pentru a-şi mări portofoliul de comenzi într-o perioadă în care cererea de nave pentru marina civilă a scăzut drastic, la Damen Galaţi a fost gândit un plan de relansare ce are printre componentele sale şi atragerea unor comenzi pentru nave militare, lucrări ce presupun un grad de complexitate superior şi, implicit, o valoare adăugată mai mare.http://www.viata-libera.ro/articol-Dame ... %9D_2.html
Recommended Posts