Jump to content

Înşelăciuni cu ajutorul telefonului mobil


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Înşelăciuni cu ajutorul telefonului mobil

În ultima perioadă, poliţiştii gălăţeni au primit tot mai multe sesizări de la cetăţeni care au fost victimele unor înşelăciuni comise prin intermediul telefonului mobil. Astfel, doar la nivelul municipiului Galaţi, în perioada iunie 2008 – mai 2009 s-au înregistrat 23 cazuri, cele mai multe dintre acestea fiind reclamate în anul curent.

Modul de operare

Din sesizările cetăţenilor, pot fi identificate mai multe tipuri de „abordări” ale viitoarelor victime. De cele mai multe ori, acestea sunt sunate pe telefonul mobil, de pe un număr privat, de către o persoană, de regulă de sex masculin, care se recomandă ca fiind reprezentant al unei firme cunoscute şi le anunţă că sunt câştigătorii unor premii consistente (autoturisme, telefoane mobile, sume de bani în lei sau euro etc.). După ce le determină să le comunice datele de identitate (nume, adresă, seria şi numărul actului de identitate, CNP), sub pretextul „validării premiului”, persoanele sunt convinse să realizeze operaţiuni de reîncărcare, de pe telefonul mobil, a mai multor cartele prepay.

În alte cazuri, persoanele înşelate sunt contactate telefonic de către presupuşi operatori ai unor firme de telefonie mobilă care, sub pretextul oferirii de minute gratuite drept bonus pentru fidelitate sau al remedierii unor erori în contul abonatului (costuri suplimentare nejustificate, convorbiri în străinătate etc.), le dau acestora instrucţiuni aparent pentru activarea respectivei opţiuni – în fapt, ei tastează codurile necesare reîncărcării unor cartele prepay cu diverse sume de bani.

Unele dintre victime au primit pe telefonul mobil un mesaj prin care erau anunţate că au câştigat un premiu (autoturisme, sume de bani, telefoane mobile etc.), indicându-li-se totodată un număr de telefon la care trebuie să sune pentru validarea câştigului. Apelând acest număr de telefon, ele au fost determinate de persoane necunoscute să efectueze aceleaşi operaţiuni de alimentare a unor cartele reîncărcabile.

Deşi situaţiile sunt diverse, există câteva elemente comune ce caracterizează demersurile infracţionale de acest tip şi care ar putea să constituie semnale de alarmă pentru dumneavoastră în cazul în care primiţi un astfel de apel:

• discursul coerent dar alert, uneori cu o uşoară notă de agresivitate, care nu lasă timp necesar interlocutorului pentru a pune întrebări suplimentare – operatorii de la serviciile de relaţii cu clienţii sunt politicoşi, folosesc un limbaj formal şi vă oferă toate informaţiile pe care le solicitaţi;

• apelarea cu număr privat (în majoritatea cazurilor sesizate) - operatorii de telefonie mobilă nu folosesc niciodată pentru a vă apela numere private sau care nu sunt afişate;

• solicitarea de date cu carácter personal prin intermediul telefonului - operatorii de telefonie mobilă nu vă apelează niciodată pentru a vă solicita telefonic datele de identitate; de asemenea, aceste date nu sunt solicitate nici în cazul efectuării unei reîncărcări de pe un telefon mobil.

ATENŢIE! Numărul cărţii de identitate respectiv ultimele 6 cifre ale codului numeric personal reprezintă codurile necesare efectuării unei reîncărcări electronice a cartelei prepay de pe telefonul mobil.

După cum s-a precizat anterior, nu sunt puţini cei care au dat curs unor astfel de solicitări, fiind înşelaţi cu sume cuprinse între 5 – 300 euro.

Asigurându-vă că poliţia depune toate eforturile pentru identificarea autorilor şi tragerea lor la răspundere penală, apreciem că modalitatea cea mai eficientă de prevenire a unor astfel de escrocherii este informarea populaţiei; în consecinţă, oricât de mare ar fi tentaţia, înainte de a da curs unor solicitări primite de la necunoscuţi, vă recomandăm să aveţi în vedere următoarele aspecte:

• în general, orice campanie derulată de operatorii de telefonie mobilă sau de alte firme de prestigiu este intens mediatizată, campaniile publicitare derulându-se pe perioade considerabile de timp; prin urmare, dacă nu v-aţi înscris la un concurs, fiţi foarte prudenţi atunci când sunteţi anunţaţi că aţi câştigat un premiu şi nu sunaţi la numărul de telefon indicat în mesaje;

• puteţi apela operatorul dumneavoastră de telefonie mobilă la numerele cunoscute ale serviciului de relaţii cu clienţii pentru a vă interesa dacă este în derulare un concurs sau o campanie de premiere a abonaţilor;

• nu oferiţi niciodată telefonic, unor persoane necunoscute, date cu carácter personal (nume, adresă, seria şi numărul documentului de identitate, codul numeric personal), oricât de tentante vi se par ofertele acestora şi nu efectuaţi niciun fel de operaţiuni (tastare coduri, serii de cifre) de pe telefonul dumneavoastră mobil la sugestia persoanelor care vă contactează;

• în general, campaniile în care se oferă drept premii autoturisme sunt lansate la Bucureşti, iar câştigătorii sunt invitaţi la sediul societăţii (personal şi având asupra lor actul de identitate în original) pentru îndeplinirea formalităţilor legale de punere în posesie şi pentru mediatizarea evenimentului;

• manifestaţi prudenţă atunci când vi se solicită ca, în schimbul unor premii consistente, să trimiteţi diverse sume de bani în anumite conturi; de regulă, în campaniile sau concursurile organizate, câştigurile nu sunt condiţionate de oferirea unor beneficii companiei care vă premiază.

http://gl.politiaromana.ro/index.php?ac ... iu&id=2207

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.