Jump to content

Proiecte europene pentru ecologizarea Dunării


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Administraţiile portuare cer ca statul să subvenţioneze depoluarea navelor, pentru a proteja Dunărea

Administraţiile porturilor Dunării fluviale şi maritime din Giurgiu şi Galaţi vor construi în marile porturi complexuri de depoluare a navelor ce tranzitează fluviul, pe finanţare europeană, dar cer ca activitatea de depoluare să fie subvenţionată de stat. Proiectul CODENAV, demarat în urmă cu câţiva ani, va fi implementat de Administraţia Porturilor Dunării Fluviale (APDF) Giurgiu şi Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi. Doar APDM Galaţi dispune de un buget de 8 milioane de euro, bani oferiţi de Uniunea Europeană. Cele două autorităţi portuare vor coordona construcţia, în marile porturi de la Dunăre, de complexuri de depoluare a navelor. Administraţiile portuare cer ca statul să subvenţioneze activitatea de depoluare a navelor până la un nivel care să fie suportabil şi atractiv pentru armatori, pentru a descuraja astfel practicile curente, când navele preferă să se debaraseze de deşeuri aruncându-le peste bord, procedură care nu costă niciun ban. "Programul constă în realizarea unor complexuri de preluare şi prelucrare a deşeurilor rezultate la bordul navelor maritime şi fluviale care tranzitează porturile româneşti. Aceste complexuri vor prelua tot ce înseamnă deşeuri: hidrocarburi, şlam, deşeuri menajere, ape uzate, ape menajere, absolut tot ce produce o navă. Acestea vor fi prelucrate sau reciclate", a declarat, marţi, directorul APDM Galaţi, Mihai Ochialbescu. Potrivit aceleiaşi surse, studiul de fezabilitate a fost aprobat, iar lucrările de construcţie a complexurilor de depoluare de la Dunăre vor începe, cel mai probabl, peste un an.

Pe sectorul Dunării maritime vor fi construite trei complexuri de depoluare, în Portul Brăila, în Portul Galaţi şi în Portul Tulcea. La Galaţi există deja un asemenea complex, însă de talie mică. În 2008, el a adus încasări de 85.000 de lei la bugetul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime, sumă care nu a acoperit nici pe departe cheltuielile cu acest complex efectuate pe durata celor 12 luni, susţin oficialii APDM. De altfel, ei apreciază că aceeaşi soartă o vor avea şi complexurile de depoluare ce urmează să fie construite, dacă statul nu se va implica. "Activitatea (de depoluare a navelor, n.r.) este una foarte laborioasă, cheltuielile sunt foarte, foarte mari, dar dacă nu se face această treabă, fiecare operator va arunca în continuare PET-urile peste bord, murdăria peste bord, hidrocarburile pe Siret, la gura Prutului, fiecare se descurcă. Olanda şi Germania subvenţionau această activitate, iar subvenţia se ridica până la 80-90% din cheltuielile pe care le făceau administraţiile desemnate în preluarea acestor deşeuri. Deja am făcut propunerile către minister (Ministerul Transporturilor, n.r.) ca această activitate să fie subvenţionată de către stat. Tarifele trebuie să fie corelate în aşa fel încât să fie interesante pentru nave, să vină şi să depună aceste deşeuri de bunăvoie, fără să ajungem în situaţia în care să luptăm mai mult să depoluăm Dunărea şi malurile", a explicat directorul APDM Galaţi, Mihai Ochialbescu.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Proiecte europene pentru ecologizarea Dunării

Proiectul european 'Sistemul integrat de preluare şi tratare a deşeurilor de la nave' a demarat de la începutul acestei săptămâni, a anunţat, joi, directorul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, Mihai Ochialbescu. Proiectul, denumit 'Wanda' şi finanţat de Uniunea Europeană are o valoare de 1,6 milioane euro, dintre care 470.000 euro sunt destinaţi APDM Galaţi, 170.000 euro Administraţiei Porturilor Dunării Fluviale Călăraşi, iar diferenţa altor porturi dunărene. Ochialbescu a spus că acest poiect, care se va derula până în 2012, a fost gândit pentru uniformizarea legislaţiei de mediu privind colectarea deşeurilor maritime şi fluviale prin crearea unui sistem colector unitar, cu aceleaşi taxe, în toate porturile dunărene. Diectorul APDM Galaţi a explicat că orice navă produce deşeuri menajere, dar şi reziduuri, cum ar fi ape uzate, ape de santină, ape din hidrocarburi, şlam, care pot fi deversate în Dunăre şi au efecte toxice. 'Aceste reziduuri trebuie colectate în zone special amenajate şi apoi neutralizate sau tratate pentru că produc mult rău prin poluarea apei Dunării', a spus Ochialbescu.

În cadrul proiectului 'Wanda' se vor desfăşura studii şi aplicaţii practice privind implementarea sistemului integrat de preluare şi tratare a deşeurilor de la nave, urmând ca acesta să fie continuat printr-un alt proiect, denumit 'Codenav', în valoare de 8.000.000 euro, prin care se va face dotarea porturilor cu utilaje pentru preluarea, neutralizarea sau tratarea acestor deşeuri şi reziduuri. Ochialbescu a spus că în prezent porturile dunărene au sisteme proprii pentru colectarea reziduurilor navale, APDM Galaţi având un şlep multifuncţional de preluare a acestora, dar este nevoie ca toate să fie conexate într-un sistem integrat, în conformitate cu normele europene. 'Porturile româneşti de la Dunăre au sisteme de genul acesta, dar nu sunt integrate, fiecare port făcând după cum crede de cuviinţă', a concluzionat Ochialbescu.

http://radioiasi.ro/index.php?option=co ... &Itemid=28

Link to comment
Share on other sites

Peste patru ani navele nu vor mai arunca resturile menajere în Dunăre

Până în 2013 toate navele care trec pe Dunăre în zona ţării noastre vor avea ocazie să-şi recicleze deşeurile de pe nave şi nu vor mai fi nevoite să le arunce în fluviu. Mihai Ochialbescu, directorul Administraţiei Portuare a Dunării Martime (APDM), a declarat că instituţia pe care o reprezintă participă la două proiecte europene care vor face ca peste patru ani toată legislaţia de mediu destinată deşurilor produse de navele care tranzitează porturile de pe Dunăre să fie uniormă în Europa. Proiectul destinat protejării mediului de poluarea cu gunoi de pe nave se numeşte "Codenav", iar valoarea totală este de 8 milioane de euro, urmând ca ţara noastră să contribuie cu aproape 2 milioane de euro. "Acest proiect se întinde până în 2013. Noi dorim să introducem mai multe şlepuri pe care, la Galaţi sau la Tulcea, să se descarce gunoiul de pe navele care trec pe sectorul românesc al Dunării. Astfel nu se vor mai arunca resturile menajere în ape, iar Dunărea va rămâne mai curată", a încheiat Ochialbescu.

http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... articol=11

Link to comment
Share on other sites

Asta se realizeaza de citiva ani...:)...,iar eu ,prin natura serviciului pe care-l execut ,urmaresc indeaproape aceasta activitate...Deci nu este o mare realizare a domnului Ochialbescu ci o obligatie mai veche conforma cu normele europene.Ar avea multe altele de facut in portul Galati caci saracul Anghel Saligni...cred ca se rasuceste in mormint.....Aseara doi olandezi veniti cu un slep la Galati pt. operatiuni,aveau si masinile cu ei pe punte si se plingeau ca Romania e singura tara in care nu a putut cobori masinile pe mal....si sint si ei europeni...Asta ar fi unul din aspectele pe care ar trebui sa le ia in calcul domnul mai sus mentionat....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
...Aseara doi olandezi veniti cu un slep la Galati pt. operatiuni,aveau si masinile cu ei pe punte si se plingeau ca Romania e singura tara in care nu a putut cobori masinile pe mal....si sint si ei europeni...Asta ar fi unul din aspectele pe care ar trebui sa le ia in calcul domnul mai sus mentionat....

dar cei care fac croaziera pe dunare, si nu au voie sa urce pe vapor cu marfa cumparata din galati??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Wanda a adus la Galaţi specialişti internaţionali şi oficialităţi din MT

APDM a fost ieri gazda unui eveniment care a reunit specialişti europeni în domeniul protejării apelor. Anton Marin, secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, aflat printre invitaţii onorifici, ne-a oferit câteva detalii: "Proiectul Wanda este unul de ecologizare a Dunării, practic îşi propune să creeze cadrul legislativ, workshop-uri, întâlniri pentru a crea pe Dunăre un ecosistem şi o Dunăre curată. Proiectul e început deja. Are termen de realizare trei ani, până în 2012. Este finanţat de la Uniunea Europeană, şi valoarea lui este de 1.600.000 de euro, partea română contribuie cu 500.000 de euro, prin cele două instituţii APDM Galaţi şi APDF Giurgiu, unul cu 110.000 de euro şi unul cu aproximativ 400.000 de euro. Bineînţeles că acest program este numai pentru crearea cadrului legislativ, dar Ministerul transporturilor şi infrastructurii sprijină şi cu logistica necesară punerea în practică a acestor proiecte de ecologizare a Dunării. Sunt proiecte mari prin programul operaţional sectorial de transport, valorile sunt destul de mari pentru APDM Galaţi, în jur de 10 milioane de euro. Vor fi dotaţi cei de aici cu trei nave pentru colectarea şi managementul deşeurilor rezultat de la navele maritime. În partea cealaltă, la Administraţia Porturilor Dunării Fluviale vor fi 4 nave, proiectul fiind finanţat prin POS de această dată pentru acesta administrarea va fi în jur de 9 milioane de euro. Vor fi patru nave pentru a colecta deşeurile rezultate de la navele fluviale".

Mihai Ochialbescu, directorul APDM, a precizat la rândul său că, după ce vor primi navele promise, specialiştii instituţiei vor realiza mai multe probe de curăţare a apelor fluviului. În primă fază acestea vor fi colectate de la toate navele poluatoare gratuit, pentru ca, ulterior, poluatorii să plătească facturile corespunzătoare operaţiunilor de ecologizare a Dunării. Achitarea depoluării apelor de către cel care a cauzat problema este practica general valabilă, iar prin programul Wanda vor fi depistaţi responsabilii poluării apelor fluviului.

http://www.monitoruldegalati.ro/index.php?func=articol&domeniu=Eveniment&articol=3

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Au fost lansate licitaţiile pentru achiziţionarea unor nave de depoluare pentru porturile Galaţi şi Tulcea

Proiectul CODENAV, în valoare de 8 milioane de euro, ce are ca obiectiv realizarea unui sistem eficient de depoluare în porturile gălăţene, a fost lansat ieri în mod oficial, la sediul Administraţiei Portuare a Dunării Maritime (APDM) Galaţi. „Prin acest proiect, realizat în cadrul POS Transporturi, vor fi achiziţionate echipamente de preluare şi prelucrare a deşeurilor provenite de la nave. La final vor fi trei astfel de grupe de intervenţie, la Galaţi, Tulcea şi Brăila”, a precizat Mihai Ochialbescu, directorul general al APDM Galaţi.

Primii paşi în materializarea proiectului au fost deja făcuţi, prin sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP) fiind lansată cererea pentru achiziţionarea a două nave bază de recepţionare şi tratare a deşeurilor pentru porturile Galaţi şi Tulcea. E vorba de nave specializate, prevăzute cu separatoare pentru resturile de ulei, ape de santină sau ape menajere, valoarea totală a acestora fiind estimată la aproximativ 17,5 milioane lei.

În prezent, procesul de depoluare în porturile Dunării Maritime se află „la un nivel acceptabil”, însă prin punerea în practică a proiectului CODENAV se urmăreşte nu numai o mai bună tratare a deşeurilor, ci şi servicii mai bune oferite navelor în tranzit şi evitarea unor eventuale deversări ilegale de deşeuri în Dunăre.

http://www.viata-libera.ro/articol-Opt_milioane_euro_pentru_protejarea_Dunarii_2.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

CODENAV a fost „lansat la apă” în mod oficial

Dunărea maritimă va fi ceva... mai albastră, graţie proiectului cu finanţare europeană prin POS Transporturi ce vizează realizarea unui „Sistem de colectare a deşeurilor generate de nave în porturile de pe Dunărea maritimă”. Proiectul, cunoscut sub numele de CODENAV, a fost, ieri, „lansat la apă” în mod oficial de Administraţia Portuară a Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi presupune desfăşurarea în porturile Galaţi, Tulcea şi Brăila a unui veritabil „arsenal” de nave, instalaţii şi echipamente specializate în depoluare şi colectarea reziduurilor.

Finanţarea este pe măsura forţelor puse la bătaie: 48,6 milioane lei, din care aproape 28 milioane lei reprezintă contribuţia prin Fondul European de Dezvoltare Regională a Comisiei Europene, restul sumei fiind contribuţie de la bugetul de stat. „Punctele forte ale proiectului vor fi cele două nave bază, ce vor fi localizate la Galaţi şi Tulcea, specializate în recepţia şi tratarea deşeurilor, capabile să intervină şi în cazul unei poluări accidentale majore. De asemenea, vor mai fi încă două nave multifuncţionale şi una pentru asistenţă, dar şi 25 de containere, în toate porturile, ce pot fi folosite de la colectarea deşeurilor menajere până la deşeurile periculoase”, a declarat Mihai Ochialbescu, directorul APDM Galaţi.

La rândul său, Silviu Meterna, coordonatorul echipei implicate în proiectul CODENAV, a precizat că noul sistem de colectare a deşeurilor va avea un efect considerabil în minimalizarea efectelor adverse pe care transporturile navale le au asupra mediului, lucru deloc de neglijat dacă ţinem cont că porturile dunărene fac parte dintr-o importantă axă de transport transeuropeană, asta pentru a nu mai pune la socoteală valoarea unor ecosisteme precum cel al Deltei Dunării.

Până acum, Dunărea a fost „victima” cel puţin a unei poluări majore pe an, dar şi a numeroase deversări voite de la bordul unor nave aflate în tranzit. „Sperăm că, prin oferirea noilor facilităţi - inclusiv prin neîncasarea a nici un fel de sume ca taxă în limita cantităţii de deşeuri pe care o navă le poate avea în mod normal la bord – vom preveni deversările ilegale de la bordul navelor”, au arătat reprezentanţii APDM Galaţi.

Procedurile de licitaţie pentru achiziţionarea navelor ce vor face parte din sistemul CODENAV au fost deja lansate, iar ieri s-au deschis primele oferte. Câştigătorul licitaţiei va avea, conform contractului, termen doi ani de zile pentru realizarea navelor, dar proiectul ar putea fi implementat chiar şi mai repede. CODENAV va pregăti calea realizării şi a altor proiecte pe mediu, precum cel ce vizează realizarea unui sistem unitar de management al deşeurilor pe tot parcursul Dunării.

http://www.viata-libera.ro/articol-Gratie_CODENAV__o_Dunare_ceva_mai_albastra_2.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Galaţiul şi-a cumpărat navă de depoluare

Administratia Porturilor Dunarii Maritime (APDM) Galati a achizitionat de la compania Shipyard ATG Giurgiu doua nave multifunctionale pentru depoluarea apei, valoarea contractului fiind de 12,39 milioane lei, fara TVA, potrivit Mediafax.

Navele sunt autopropulsate si vor fi folosite in porturile Galati si Tulcea pentru depoluarea si colectarea deseurilor solide si lichide de la nave si de la suprafata apei in caz de poluare accidentala.

Totodata, contractul vizeaza si achizitia de servicii de modernizare prin remotorizarea navei DEPOL 6 pentru portul Braila.

"Necesitatea existentei unui sistem de management al deseurilor generate de nave in porturile APDM este justificata prin existenta riscurilor de accidente prin scurgerea de hidrocarburi in apele Dunarii si in acvatoriile portuare, in timpul operatiunilor de incarcare, descarcare, transbordare, manipulare si transportare a produselor petroliere si petrochimice, cit si manevre de aprovizionare cu combustibil la nave", se arata in caietul de sarcini al licitatiei.

Printre dotarile celor doua nave se gasesc un laborator portabil pentru analiza esantioanelor de apa, echipamente de curatare cu presiune mare, o macara telescopica electro-hidraulica, un container pentru depozitarea deseurilor si o centrala termica pentru incalzire si apa calda.

wall-street.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

APDM va plăti 4,5 milioane lei pentru o navă de colectare a deşeurilor

Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime a achiziţionat la începutul lunii august de la Navrom Reparaţii Galaţi o navă de colectare şi tratare a deşeurilor, investiţie de peste 4,5 milioane lei, informează NewsIn.

"Nava, care face obiectul achiziţei şi care face parte din proiectul privind sistemul de colectare a deşeurilor generate de nave în porturile de pe Dunarea maritimă, este din categoria navelor de colectare şi tratare a deşeurilor solide şi lichide generate de nave şi va deservi portul Galaţi", se arată în anunţul de atribuire publicat pe e-licitaţie.ro

Valoarea contractului este de 4,49 milioane lei fără TVA, contractul fiind atribuit prin negociere companiei Navrom Reparaţii din Galaţi.

Contractul a fost atribuit la începutul lunii august, fiind primită o singură ofertă.

romanialibera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

APDM a recepţionat două nave care pot interveni în cazurile de poluare

Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi a recepţionat două nave multifuncţionale autopropulsate pentru depoluare, finanţate în cadrul proiectului CODENAV-Sistem de colectare a deşeurilor generate de nave în porturile de pe Dunărea Maritimă, a anunţat directorul regiei, Liviu Ciubrei, informează agerpres.ro.

Potrivit acestuia, prima dintre nave, denumită Eco Dunărea 1, a fost recepţionată miercuri şi este destinată portului Tulcea, iar cea de-a doua, Eco Dunărea 2, a fost recepţionată joi şi este destinată portului Galaţi. Cele două nave au costat peste 8,56 milioane de lei. "Prin achiziţionarea acestor nave avem capacitatea de a interveni în orice moment la eventuale accidente de poluare pe Dunărea Maritimă de la Sulina şi până la Cernavodă. Navele sunt dotate cu echipamente de ultimă oră, pentru că nu ne-am permis ca tocmai într-o perioadă de criză să achiziţionăm nave şi echipamente neperformante. Toate contractele au fost încheiate în urma unor proceduri transparente de achiziţii conform legii. APDM Galaţi are capacitatea fizică să intervină oricând în cazul poluărilor accidentale", a declarat Ciubrei.
Directorul APDM Galaţi a precizat că proiectul CODENAV este cofinanţat prin Programul Operaţional Sectorial "Transport", Axa prioritară 3 "Modernizarea sectorului de transport în scopul îmbunătăţirii protecţiei mediului, a sănătăţii umane şi a siguranţei pasagerilor". Valoarea totală a proiectului este 39,33 milioane de lei, dintre care contribuţia Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională este de 27,97 milioane de lei, contribuţia României prin bugetul de stat de 11,36 milioane de lei, iar perioada de implementare este până pe 31 decembrie 2014.
În cadrul proiectului au mai fost achiziţionate două nave bază pentru recepţia şi tratarea deşeurilor generate de nave şi intervenţie în caz de poluare majoră cu produse de hidrocarbură, în porturile Galaţi şi Tulcea, în valoare totală de peste 21 de milioane de lei, dar şi 25 de containere, dintre care opt la Galaţi, nouă la Tulcea, opt la Brăila, pentru toate tipurile de deşeuri inclusiv cele periculoase, pentru cele trei puncte terestre de colectare a deşeurilor solide generate de nave, în valoare totală de aproximativ 230.000 de lei.
Tot în cadrul proiectului, se va moderniza prin remotorizare nava Depol 6 specializată pentru depoluarea bazinelor portului Brăila şi pentru preluarea apelor de santină, acţiune care va costa peste 2,8 milioane de lei.
Mai urmează să fie achiziţionată o navă autopropulsată pentru asistenţa operaţiunilor de transvazare a produselor petroliere şi colectarea deşeurilor menajere de la nave în portul Galaţi, în valoare de peste 5,5 milioane de lei. De asemenea, se vor achiziţiona trei macarale telescopice acţionate hidraulic pentru colectarea deşeurilor mari plutitoare şi transferul containerelor cu diferite deşeuri-două dintre ele montate pe navele multifuncţionale de depoluare şi una pe nava Depol 6.

jurnalul.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Proiectul APDM Galaţi a ajuns la final. Navă unică în ţară, de un milion de euro!

Administraţia Porturilor Dunării Maritime(APDM) Galaţi a recepţionat, astăzi, o navă de transvazare şi colectare a deşeurilor pentru portul Galaţi, finanţată în cadrul proiectului CODENAV-Sistem de colectare a deşeurilor generate de nave în porturile de pe Dunărea Maritimă.

Conform declaraţiilor directorului APDM Galaţi, Luigi Marius Ciubrei, nava autopropulsată, în valoare de peste 4.900.000 lei (peste 1 milion de euro), reprezintă ultima componentă a proiectului CODENAV şi asigură asistenţa operaţiunilor de transvazare a produselor petroliere şi colectarea deşeurilor menajere de la nave pentru portul Galaţi. Cu o lungime de 16 metri şi o lăţime de 4,4 metri, nava va asigura reţinerea de hidrocarburi deversate prin postarea barajelor plutitoare rigide pe o distanţă de 200 metri liniari şi o suprafaţă de 100 metri pătraţi. „Este o navă rapidă de intervenţie în situaţii de criză, care delimitează zona poluată şi intervine antipoluant până la sosirea navelor specializate în depoluare”, a declarat Ciubrei.

Proiectul CODENAV este cofinanţat prin Programul Operaţional Sectorial „Transport”, Axa prioritară 3 „Modernizarea sectorului de transport în scopul îmbunatăţirii protecţiei mediului, a sănătăţii umane şi a siguranţei pasagerilor”. Valoarea totală a proiectului este 48.669.426 lei, dintre care contribuţia Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională este de 27.978.580 lei, contribuţia României prin bugetul de stat fiind de 11.361.381 lei.

În cadrul proiectului, au mai fost recepţionate două nave autopropulsate multifuncţionale de depoluare şi colectare a deşeurilor solide şi lichide de la nave şi de la suprafaţa apei în caz de poluare accidentală, pentru porturile Galaţi şi Tulcea, în valoare de peste 8.560.000 lei. De asemenea, au mai fost achiziţionate două nave bază pentru recepţia şi tratarea deşeurilor generate de nave şi intervenţie în caz de poluare majoră cu produse de hidrocarbură, în porturile Galaţi şi Tulcea, în valoare totală de peste 21.000.000 lei, dar şi 25 de containere, dintre care opt la Galaţi, nouă la Tulcea, opt la Brăila, pentru toate tipurile de deşeuri inclusiv cele periculoase, pentru cele trei puncte terestre de colectare a deşeurilor solide generate de nave, în valoare totală de aproximativ 230.000 lei. Tot în cadrul proiectului a fost modernizată prin remotorizare nava Depol 6 specializată pentru depoluarea bazinelor portului Brăila şi pentru preluarea apelor de santină, acţiune care a costat peste 2.800.000 lei. În cadrul acestui program au mai fost achiziţionate şi trei macarale telescopice acţionate hidraulic pentru colectarea deşurilor mari plutitoare şi transferul containerelor cu diferite deşeuri-două dintre ele montate pe navele multifuncţionale de depoluare şi una pe nava Depol 6.

„Prin achiziţionarea acestor nave avem capacitatea de a interveni în orice moment la eventuale accidente de poluare pe Dunărea Maritimă de la Sulina şi până la Cernavodă. Navele sunt dotate cu echipamente de ultimă oră, pentru că nu ne-am permis ca tocmai într-o perioadă de criză să achiziţionăm nave şi echipamente neperfomante. Toate contractele au fost încheiate în urma unor proceduri transparente de achiziţii conform legii. APDM Galaţi are capacitatea fizică să intervină oricând în cazul poluărilor accidentale”, a declarat Ciubrei.

presagalati.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

1,7 milioane euro pentru protejarea Dunării de poluarea navelor fluviale

Operatorii fluviali vor avea în viitorul apropiat un regulament intenaţional privind managementul deşeurilor generate de nave, regulament la care în prezent se lucrează, în cadrul proiectului Co-Wanda-Convenţie pentru managementul deşeurilor privind navigaţia pe Dunăre, a anunţat, miercuri, managerul comercial al Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, Silviu Meternă.

Potrivit acestuia, proiectul, demarat în 2012 şi care se va încheia în toamna acestui an, are o valoare totală de 1,7 milioane euro şi se derulează prin Programul de Cooperare Transnaţională Sud Estul Europei, Fondul European de Dezvoltare & Instrumentul pentru Asistenţă de Preaderare.
În proiect sunt partenere 12 porturi UE riverane Dunării (cu excepţia Germaniei), dar şi din Republica Moldova şi Ucraina. 
Potrivit lui Silviu Meternă, în momentul de faţă există reglementări clare, obligatorii şi internaţionale aplicate în privinţa gestionării deşeurilor doar pe Dunărea maritimă. În schimb, pe Dunărea fluvială nu există reglementări comune, ci doar recomandări ale Comisiei Dunării, fapt ce face ca operatorii fluviali să se comporte diferit în privinţa managementului deşeurilor, funcţie de pavilionul sub care navighează. Astfel, având în vedere că pe Dunăre circulă nave UE, nave non-UE (precum cele din Republica Moldova şi Ucraina), dar şi nave ale statelor aspirante la UE (precum Serbia), fiecare operator respectă sau nu anumite prevederi, fapt ce are un impact negativ asupra mediului. 
,,Scopul proiectului Co-Wanda este tocmai armonizarea regulamentului în privinţa gestionării deşeurilor şi redactarea unui set de reguli în cadrul unei convenţii internaţionale pe Dunăre, regulament similar celui aplicabil pe Rhin', a declarat Meternă. 
De altfel, APDM Galaţi deţine, în acest context, infrastructura necesară acţiunilor de depoluare - nave de depoluare, containere speciale - , achiziţionată în cadrul altui proiect înrudit, CODENAV. Graţie acestei infrastructuri şi pentru a populariza printre operatorii fluviali acţiunile de gestionare corectă a deşeurilor de pe Dunăre, APDM Galaţi a realizat preluarea gratuită a deşeurilor de pe navele maritime şi fluviale (staţionare sau în tranzit) din Galaţi şi Tulcea, acţiune realizată în octombrie-noiembrie 2013. 
,,Având în vedere succesul acţiunii, ea se repetă în prezent, urmând să se încheie la jumătatea acestei luni. Navele de depoluare preiau gratuit, în această perioadă, următoarele tipuri de deşeuri: gunoi menajer, deşeuri sortate-hârtie, sticlă, plastic, metal, şlam, produse hidrocarbură, baterii uzate, filtre uzate, cârpe murdare de ulei, ambalaje metalice contaminate)- reziduuri de hidrocarbură: ape de santină, ulei uzat şi ape uzate menajere.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.