Jump to content

Florian Doru Crihană - caricaturistul cu 80 de premii


 Share

Recommended Posts

Crihană, la Bruges: Broderii, bere şi ciocolată belgiană

Florian Doru Crihană a deschis sâmbătă, în sala de expoziţii a Turnului Belfort din localitatea belgiană Bruges, o amplă expoziţie de grafică satirică, dedicată deopotrivă broderiilor, berii şi ciocolatei de Bruges. Tema i-a fost sugerată autorului gălăţean de către reprezentanţii Centrului European al Caricaturii din Kruishotem - Belgia, în 2011. Expoziţia va fi deschisă în perioada 13-27 ianuarie, pe toată durata Concursului internaţional de caricatură Cartoonale Bruges.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Crihană - primul gălăţean publicat în „Le Monde”

Revista „Le Monde”, a publicat, în numărul din 24 octombrie, pe pagina a opta, o caricatură semnată de gălăţeanul Florian Doru Crihană, sub genericul „La longue errance des Roms („Lunga migraţie a romilor”). Cum a ajuns un artist român să fie publicat în „Le Monde”?
„Pasiunea mea pentru artă m-a îndepărtat de caricatura de presă, domeniu spre care s-au îndreptat toţi colegii de breaslă după 1989”, povesteşte Florian Crihană. „Noi credeam că ne va fura imediat Occidentul şi vom deveni celebri precum Saul Steinberg (plecat din Râmnicu Sărat) la The New Yorker, Eugen Mihăescu (plecat din Bucureşti) la The New York Times sau André François (plecat din Timişoara) la Punch. Chemările la lucru în Occident nu au mai venit niciodată şi, mai mult de atât, ilustratorii s-au retras din domeniu şi şi-au reluat vechile meserii, cea mai întâlnită fiind ingineria. Cel care a observat fenomenul şi mi-a împărtăşit părerea sa a fost tocmai caricaturistul de presă de la Jurnalul Naţional, regretatul Cristian Marcu. El mi-a spus că, după câţiva ani de ilustraţii, a rămas aproape un necunoscut, prietenii şi rudele nu aveau habar că publică în Jurnalul Naţional. Semnalele care ajung din România în Occident dar şi în restul lumii nu vin din ilustrarea politicii româneşti, ci din zona ilustraţiei satirice a fenomenelor planetare. De aceea, Occidentul a urmărit creaţia mea în special după ce am abandonat ilustraţia de presă şi concursurile de caricatură”, mai afirmă gălăţeanul.

"Jean Plantu m-a aşteptat doi ani"

„Cel care a fost atent în toţi aceştia ani la ceea ce expun se numeşte Jean Plantu de la ziarul Le Monde - ilustrator celebru în Franţa şi în întreaga lume. Jean Plantu m-a solicitat de mai multe ori să particip la ilustrarea unor fenomene pe care Le Monde le tratează pe larg. Eu am fost destul de încăpăţânat să nu fac lucrări la comandă şi apariţia mea în marele ziar a întârziat doi ani. Credeam că i-am evervat de tot. Dar a venit acest subiect al migraţiei romilor, pentru care aveam ilustraţii suficiente cât să umpul ziarul singur o săptămână întreagă. Redactorii le-au văzut, şi-au mărturisit admiraţia prin telefon şi mi-au plasat lucrarea la loc de cinste. Mă bucur foarte mult pentru reuşită, mă bucur pentru că am ales corect în 1990. Toată această poveste s-a desfăşurat ca un interogatoriu între telefon şi calculator, eu ţinându-mă cu mâna de piept ca să nu-mi plesnească de emoţie. Mi-a fost teamă că o lucrare tratată pictural nu va intra niciodată la ilustraţie de presă. Nu-i aşa că arată bine? Ilustratorii care sunt pe pagină cu mine în Le Monde şi-au publicat toţi lucrările în ziare faimoase la ei în ţară - eu am publicat-o la Roma. Presa centrală nu m-a solicitat niciodată. Dacă românii noştri mai fac multe trasnăi prin Occident, s-ar putea să ajung chiar celebru”, conchide Florian Doru Crihană, după ştiinţa noastră primul gălăţean publicat în Le Monde.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Gălăţeanul Florian Doru Crihană expune în Elveţia: „Veneţia”, „Titanic” şi „Turnul Eiffel” - la Berna

Până pe 15 decembrie, 30 de lucrări din seriile - Veneţia, Titanic şi Turnul Eiffel - semnate de gălăţeanul Florian Doru Crihană sunt expuse în capitala Elveţiei, pe simezele Galeriei Komische Kunst din Berna. „Acolo, concurenţa între evenimentele culturale este mare. Pentru mine, neaşteptat a fost faptul că revista de artă „Artensuite” a publicat afişul expoziţiei mele pe aceeaşi pagină cu reclamele expoziţiilor „Paul Klee”, de la Zentrum „Paul Klee” şi, respectiv, „Germaine Richier”, de la Kunst Museum din Berna”, declară Florian Doru Crihană.

Proprietarul galeriei este caricaturistul Heinz Pfister - Pfuschi, cel mai cunoscut ilustrator umoristic din Elveţia, consultantul de specialitate al Trienalei de la Langnau. "Deşi am căpătat o experienţă bogată în organizarea expoziţiilor de caricatură, Elveţia mi-a arătat unele lucruri noi. Voi fi atent la ele şi le voi adapta la Galaţi şi, respectiv, România. Cel mai important  pentru mine este faptul că Heinz, un galerist reţinut, sobru care s-a înconjurat numai de valori pentru istoria artei, doreşte să continuăm colaborarea, pe o nouă treaptă de calitate. L-am convins cu ideile şi sugestiile mele pe linia artist/galerie. Anul viitor voi fi primit în Bulgaria, Italia şi Polonia”, mai spune Florian Crihană, românul ale cărui lucrări sunt admirate în capitala Elveţiei.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Florian Doru Crihană expune "Veneţia" la Veneţia

Joi, 18 septembrie 2014, la orele 18,30, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Venetia, va avea loc vernisajul expozitiei de caricatură 'Veneția - o impresie satirică' apartinând graficianului Florian Doru Crihană.

Artistul va prezenta publicului o serie de lucrări create anume pentru acest eveniment care se va desfășura în orașul din lagună, picturi suprarealiste cu tente umoristice, uneori satirice. Sunt descrise simbolic locuri, oameni, evenimente și fapte din istoria Venetiei. În imaginile pictate se pot regăsi cele mai cunoscute clădiri, monumente, muzee, piete sau canale.

Venetia este de mai multi ani în atentia artistului Florian Doru Crihană, expoziții dedicate 'Venetiei' fiind prezentate la Galeria de artă din Galati 2010, la Galeria Ring din orasul polonez Legnica în cadrul Festivalului mondial Satyrykon și la Centrul European al Caricaturii din Kruishoutem, Belgia 2011.

Graficianul gălățean Florian Doru Crihană (n. 1958) este absolvent al Facultății de Arhitectură Navală, promotia 1984. A sustinut de-a lungul timpului peste 40 de expozitii personale, dintre care cele mai importante sunt: 'Bankartoons' 1998, 'Nuduri' 2008, 'Portrete' 2009, 'Venetia' 2010, 'Titanic' 2011, 'Turnul Eiffel' 2012, 'Brugge - o impresie satirică', '21 de secole și Sfârșitul Lumii' 2013. Expozițiile au avut loc la Muzeul Caricaturii din Varșovia (Polonia), Casa umorului și satirei Gabrovo (Bulgăria), Muzeul de artă modernă din Goslar (Germania), Centrul European al caricaturii din Kruishoutem (Belgia), Museé de la Caricature Vianden (Luxembourg) etc.

Evenimentul este realizat cu sprijinul financiar al Institutului Cultural Român, iar expoziția va putea fi vizitată zilnic în Mica Galerie a IRCCU Veneția din Cannaregio 2211, până pe data de 2 octombrie 2014, în intervalul orar 10.00-13.00 și 15.00-19.00. Intrarea este liberă.

agerpres.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Florian Doru Crihană, don Quijote al caricaturii

M-am întâlnit pentru a discuta cu Florian Doru Crihană, într-o sâmbătă, la ora 9,00, oră care, pentru dumnealui, era deja târzie. „Eu sunt deja obosit la ora aceasta. De-acum aş putea chiar să iau cina şi să dorm”, mi-a spus zâmbind, având în vedere că programul artistului începe la 4,30. A adoptat acest program pentru a nu-şi supăra membrii familiei, de lângă care munca îl răpeşte destul de mult. „Încerc să îi satisfac şi pe ei, la ora cinci dimineaţa nu te poate trimite nimeni la pâine, nici la şase, nici la şapte. Am vreo patru ore de lucru până când se trezesc membrii familiei. La ora la care se trezesc ei, eu sunt deja sunt terminat cu prima lucrare”, a explicat graficianul.

La ora actuală, la nivelul României, doar vreo cinci caricaturişti trăiesc din arta lor, cei mai mulţi întorcându-se la vechile slujbe. Florian Doru Crihană este unul dintre acei puţini artişti care supravieţuiesc din vânzarea propriilor lucrări de grafică satirică. De ani buni, este abonat la premii şi este chemat de către instituţii de cultură sau autorităţi ale oraşelor din lume să gândească şi să creeze colecţii tematice locale, un exemplu recent fiind expoziţia de la Legnica, Polonia. Cum a ajuns în acest punct? Inovând!

Domeniul avea nevoie de ceva nou

Supranumit în presa germană „Don Quijote” al graficii satirice, Florian Doru Crihană, a simţit la un moment dat că peniţa, tuşul, creionul nu mai erau suficiente. Domeniul caricaturii clasice îmbătrânise şi avea nevoie de ceva nou.

„La mine, multe mesaje sunt de atmosferă, culoarea poate să fie chiar poanta, schepsisul. Dacă desenez numai în creion şi peniţă, nu iese. E foarte restrâns domeniul caricaturii clasice. S-a cam încheiat, s-a făcut tot. Trebuia o dezvoltare. Eu încerc să arăt un alt drum, m-am detaşat de caricaturişti. Încerc să le arăt că s-a terminat şi că trebuie să facă altceva pe baza a ceea ce au învăţat. 95 la sută dintre caricaturişti au rămas la suprarealism simplu, glumeţ. Trăiesc dintr-o caricatură mediocră”, a subliniat graficianul de satiră. Bineînţeles, porecla i se trage şi de la colecţia Don Quijote, colecţie care l-a suit pe Crihană, pe simeze, alături de Dali şi Picasso.

Povestea celei mai dragi colecţii

Dintre toate seriile de lucrări, Quijote i s-a lipit de suflet lui Crihană, poate şi din cauză că, într-un fel sau altul, arta, în genere, grafica satirică, în particular, dă iluzia că poate să schimbe lumea. Quijote a fost o temă propusă de ziaristul Dieter Burkamp, care, laolaltă cu Peter Schenning - un mare colecţionar de gravuri, Picasso, Dali - şi Gisela Burkamp au plănuit împreună să facă un muzeu despre Don Quijote.

“Intrasem în povestea lui Don Quijote şi nu mă mai putea opri din lucru. M-a oprit Dieter. Quijote este povestea mea de suflet. Cei doi colecţionari au fost un model de comportament pentru impresariat, au luat un artist, l-au studiat, l-au arătat în expoziţii, iar, la urmă, l-au pus în muzeu cu numele cele mai mari. Mai mari de atât nu se mai poate. Eu mi-am încheiat cariera în 2004, când am fost pus în Muzeu cu cei mari. Acum îmi fac de cap. Dacă l-aş relua, l-aş face cu noile cunoştinţe acumulate în ultimii 15 ani”, ne-a mai spus artistul. După Crihană, graficienii din satiră sunt nişte Don Quijote, pentru că nu reuşesc să demoleze guverne şi nu produc revoluţii la nivel politic.

Momente de răscruce

Chiar dacă nu au fost momente în care să vrea să renunţe la ceea ce face, a fost o perioadă, potrivit caricaturistului, în care nu mai reuşea să facă faţă cheltuielilor şi s-a întrebat dacă să se întoarcă la pictură şi icoane. Momentul dificil nu a apărut pentru că lucrările sale nu ar fi fost apreciate, ba dimpotrivă, pentru că era cel mai bun.

„După ce luasem vreo 70 de premii internaţionale, juriile şi organizatorii se cam plictisiseră să-mi dea. S-au forţat să mă marginalizeze. Nu puteau să nu–mi dea premiu pentru că făceam mereu ceva nou şi bine. Plictiseam concursurile, le luam banii şi plecam, la fiecare ediţie. Au început să mă premieze cu menţiuni de onoare, adică premii fără bani. Atunci am tras alarma. Se adunaseră într-un an vreo nouă menţiuni de onoare. Nu luam bani, nu luam salariu. Aşa am atins o nouă treaptă, am pictat Veneţia, Titanic, au venit comenzile”, a mai povestit caricaturistul pentru care momentele din afara timpilor de lucru sunt fierbinţi.

„Trăieşte clipa” - creaţia şi întâlnire cu sinele

Dintr-o curiozitate personală perpetuă asupra semnificaţiei dictonului „Trăieşte clipa”, am vrut să aflu sensul pe care i-l dă Florian Doru Crihană. Aşadar, am aflat că nu sunt singura care se gândeşte des la conceptul acesta, iar răspunsul asupra problemei a fost cam aşa: „Simt că trăiesc clipa atunci când pictez şi e satisfacţia supremă, când am găsit ideea de compoziţie şi am trecut la culoare sau când îmi fac schiţele sau când studiez chiar istoria unui oraş, atunci simt că trăiesc clipa, spre supărarea familiei. Aş recomanda o viaţă cât mai simplă, cu un minim financiar, o afacere te atrage într-o capcană, îţi rezolvă anumite probleme, dar creează altele. Trăitul este o întâlnire constantă cu sinele”.

Le-a arătat polonezilor ce nu ştiau despre Polonia

Artistul ne-a vorbit puţin şi despre şocul pe care l-au avut polonezii atunci când colecţia despre oraşul lor, Legnica, au dezvăluit lucruri pe care ei nu le ştiau.

„În prima fază, după ce am trimis primele lucrări, a urmat o pauză între noi, cred că ei nu şi-au dat seama ce am făcut. A trecut o săptămână, după aia au revenit cu un e-mail şi şi-au cerut scuze, s-au documentat şi au aflat minunăţia din imagine. Atunci s-au hotărât să continuăm, m-au şi chemat la ei să îmi arate şi alte locuri, pe care, atunci când mergi la un festival, nu le vezi. În a doua fază au descoperit simboluri ale oraşului pe lângă care trec zilnic şi pe care nu le mai observă, iar desenele mele le-au atras atenţia asupra lor”, a explicat artistul, care acum are pe masa de lucru mai multe proiecte de acest fel.

Lucrează în parale pentru două oraşe din Italia, un oraş din Elveţia, unul din Franţa, dar e în aşteptare şi în relaţie cu un oraş din Germania. De asemenea, o colecţie de caricaturi marca Crihană ar mai vrea Azerbaidjanul, dar şi Brăila.

Cine este Florian Doru Crihană

S-a născut la Galaţi, pe 7 aprilie 1958. A studiat la Şcoala Nr. 7, iar mai apoi la Liceul de Marină. A absolvit în 1984 Facultatea de Nave. A lucrat la ICEPRONAV, însă nu a profesat prea mult în domeniul proiectării vapoarelor, ci a ales artele plastice, în special caricatura. A debutat, în perioada 1985-1986, cu lucrări satirice în revista „Flacăra Rebus” şi, pe simeze, la un salon umoristic organizat la Brăila. În 1990 Cîştigă Premiul "Dieter Burkamp" la festivalul Satyrykon în Polonia şi îl cunoaşte pe Dieter Burkamp, ziarist, colecţionar de caricatură şi organizator de expoziţii. Prin el ajunge să expună în cadrul expoziţiei “Pe urmele lui Don Quijote”, la Muzeul de artă modernă din Goslar în 2003 şi la Muzeul Castel Bad Pyrmont – Germania. Astfel numele său apare lângă nume ca Picasso şi Dali.

A strâns peste 100 de distincţii interne şi internaţionale, dintre care le mai putem menţiona pe cele de la Hokkaido 1993, Boechout-Belgia 1998, Bucureşti 2000 sau Hanovra 2000, Praga 2005, la Legnica, de mai multe ori premiul 1. A susţinut expoziţii personale la Muzeul Caricaturii din Varşovia şi la Casa Umorului şi Satirei din Gabrovo în 2004.

În ultima perioadă s-a dedicat colecţiilor cu tematică locală, cum ar fi Veneţia, Bruges, La Tour Eiffel, Legnica. Colecţia “Veneţia" a fost expusă în Galaţi, dar şi în Legnica (Polonia) şi Kruishoutem (Belgia). În 2013, a avut o expoziţie la şi despre Legnica (Polonia).

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Caricaturistul gălăţean Florian Doru Crihană expune la Strasbourg

Plasticianul caricaturist de talie internaţională Florian Doru Crihană ne face cinste din nou, expunând încă o dată în Franţa. După episodul "Charlie", când mai mulţi caricaturişti francezi au fost asasinaţi de terorişti, pentru publicarea unor caricaturi considerate de atacatori ofensatoare la adresa religiei lor, gălăţeanul nostru îi declara în ianuarie, la Radio Europa Liberă, Iolandei Bădiliţă, că, având grijă să nu jignească gratuit, nu se teme să-şi practice în continuare profesia, într-o lume a terorii.

Şi iată că, acum, gălăţeanul recidivează, cu o expoziţie, fără teama de a fi prezent într-o Franţă răscolită de atentate teroriste de proporţii uriaşe. Şi tot Iolanda Bădiliţă salută acum online succesul noii expoziţii Crihană, intitulate „Impressions de Strasbourg”: "Avem motive de sărbătoare. Să ne veselim, aşadar. Vernisajul lui Florian Doru Crihană, organizat de Open-Verein e.V. în colaborare cu Municipality of Stasbourg (Strasbourg.eu) şi Consulatul General al României la Strasbourg la Lieu d'Europe Strasbourg, a fost un succes. Mulţumiri tuturor celor care aseară (miercuri, 18 noiembrie - n.r.) au răspuns invitaţiei noastre şi au ales să petreacă împreună cu noi câteva ore într-o atmosferă scăldată în artă, zâmbete, satiră şi vin. Avem deja planuri pentru viitoare expoziţii. Pentru Strasbourg, gratitudinea noastră se îndreaptă în mod special către domnul ambasador Sabin Pop, Consulul General al României la Strasbourg, domnul Roland Ries, primarul oraşului Strasbourg, şi doamna Anna Billaut, directoarea Lieu d'Europe şi ADERS."

Crihană, inginerul convertit la artă, rămâne un colorist excelent, dar şi un caricaturist de mare valoare, uneori muşcător, dar întotdeauna cu metaforă şi chiar poezie în imagini.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Caricaturist gălăţean, două expoziţii simultan în Elveţia, de Ziua Naţională

Artistul gălăţean Florian Doru Crihană prezintă, simultan, două expoziții în Elveţia, intitulate "Florian Doru Crihana, Regards satiriques sur Fribourg, în perioada 1 decembrie 2021 - 28 ianuarie 2022, la Cafeneaua socio-culturală "Le Tunnel din Fribourg", respectiv, în perioada 6 decembrie 2021 - 28 ianuarie 2022, la Școala "Centrul de Orientare Profesională" din Marly.
Tablourile expuse în cele două orașe din Elveția sunt puse la dispoziția Asociației "La Tuile" de către artistul Florian Doru Crihană cu scopul de a susține cauza persoanelor fără adăpost din Fribourg, cele două expoziții făcând parte dintr-un proiect global de solidaritate locală. Banii obținuți din vânzarea tablourilor se vor transforma în bonuri de masă pentru persoanele fără adăpost din Fribourg.
În septembrie 2021, artistul Florian Doru Crihană a susținut, timp de o săptămână, 26 de ore de curs cu elevii din Fribourg, vorbindu-le despre artă, condiția de artist și istoria orașului elvețian. De asemenea, sărbătorirea Crăciunului cu elevii din Fribourg va fi din nou marcată de solidaritate, iar 12 lucrări ale artistului vor fi cuprinse într-un calendar, fondurile obținute din vânzarea acestuia fiind utilizate pentru același scop: susținerea persoanelor fără adăpost din Fribourg.
Unul dintre cei mai importanţi caricaturişti români contemporani, Florian Doru Crihană este abonat la premii pe toate meridianele globului, fiind în acelaşi timp membru în numeroase jurii de profil. Lucrările sale, care îmbină fericit pictura şi caricatura, au devenit repede un reper printre profesioniştii domeniului, astfel că premiile au început să curgă unul după celălalt. Cele mai multe succese le-a obținut în Polonia, Germania, Turcia și Iran. Dieter Burkamp - ziarist german, editor și colecționar de artă - i-a influențat cariera pe 20 de ani și a publicat un album cuprinzător în Germania. Cu sprijinul lui Burkamp, Crihană a pătruns în colecții private și în muzee occidentale. După câștigarea a 80 de premii internaționale la saloanele de grafică satirică, Crihană a decis să se retragă în atelier, pentru a aborda istoria Europei şi istoria lumii. Astfel, a realizat serii despre orașele: Berna, Bologna, Brăila, Bruges, București, Fribourg, Galați, Istanbul, Lausanne, Legnica, Ljubljana, New York, Nürnberg, Pordenone, Potsdam, La Réole, Sacile, Strasbourg şi Veneția.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Artistul plastic Florian Doru Crihană cutreieră lumea de la el de-acasă. Inginer în concediu de 40 de ani

Inginer navalist, Florian Doru Crihană a demisionat și, de 40 de ani, își urmează pasiunea. Nu are niciun fel de studii de artă și nici nu-l interesează teoria ori istoria plasticii. A găsit o nișă în care este unic în lume și se bucură de un mare succes european. Lucrează de-acasă, dar locuiește cu mintea în orașele pe care le pictează.
- Desenai în copilărie?
- Din clasa a V-a am desenat destul de serios. Se pare că eram talentat, unele persoane mi-au păstrat încercările din acea perioadă. Și-au dat seama că va ieși ceva din mine!
- Cum te-ai lansat?
- Când lucram la Institutul de Proiectări Navale, am participat la multe concursuri în care am câștigat premii.
- Multe concursuri? Multe premii?
- Multe... Vreo 90 de premii internaționale și vreo 30 naționale.
- Când ai decis că proiectarea de nave nu mai este pentru tine?
- În '90 am câștigat un premiu de 12.000 de dolari, la un concurs în Spania. Asta-mi asigura mijloacele materiale pentru mai mulți ani de creație artistică. S-au dus cam repede și asta m-a impulsionat să devin independent. Apoi m-am retras și din concursuri, mă plafonam.
- Cum ți-ai găsit calea?
- Organizam spații expoziționale, unde am început să vând și lucrări de-ale mele. La început, grafică în tuș cu peniță, de mici dimensiuni. Apoi am primit comenzi de lucrări mai mari. Dar am trecut la grafică satirică pictată în ulei. Și când am văzut că, pe masa mea de lucru, îmi mânjeam graficile cu vopselele în ulei, am renunțat de tot la tuș.
- A durat mult până ai devenit un pictor de succes?
- Vreo șase ani au durat numai experimentele pentru ulei pe carton; voiam ca lucrările mele să reziste cât mai mult trecerii timpului. Am încercat diferite materiale suport, uleiuri, grăsimi, diluanți, pensule. Am devenit un miniaturist de detaliu pentru că imaginea satirică are credibilitate și impact la public dacă este reprezentată aproape fotografic. Cred că sunt suprarealist.
- Și ai dat buzna așa, peste Occident?
- M-am împrietenit cu o pereche de germani, soții Gisela și Dieter Burkamp. El era ziarist, iar ea galeristă de excepție. M-au ajutat mult, m-au girat cu sfatul și prietenia lor. Datorită lor am ajuns să vând multe lucrări, în mai multe galerii. După ce am renunțat la concursuri, am decis să-mi aleg singur temele și am ajuns la concluzia că o serie de 40 de lucrări pe un subiect ar fi optim pentru a-l descrie.
- Cam câte serii ai făcut până acum?
- Vreo 30. În general, o serie durează cam câte un an, dar ele s-au întrepătruns: n-am făcut una un an, după care am pornit alta, că nu ies anii, fac asta de vreo 12 ani. S-au întrepătruns, ca să nu mă plictisesc la creier! Deci făceam pauză și mă mutam la altă temă... Norma era „ce fac săptămâna asta”, ca să mă „hipnotizez” cu subiectul.
- Câte lucrări dintr-o serie sunt satirice?
- Vreo cinci. Restul este un omagiu adus orașului, dar prin ironie, satiră, observații ciudate, lucruri pe care locuitorii nu le-au văzut, pe care nici istoricii sau artiștii locali nu le-au observat. Astea sunt aptitudinile mele, succesul meu, că publicul amuțește în fața lucrărilor mele.
 - În afară de Veneția, ce orașe ai lucrat?
- Sunt multe. Strasbourg, Potsdam, Berna, Freiburg... Cam 2-3 serii de țară. Acum termin seria Munchen.
- Câți plasticieni mai fac așa ceva?
- Din câte știu, niciunul. Sunt unicat, cel puțin în Europa.
- Expui câte o serie în orașul pe care l-ai ales ca temă?
- Da.
- Vinzi tot ce expui?
- Nu vând tot. După circa 10 lucrări, treaba se „stinge”, iar lucrările fie îmi sunt returnate, fie rămân acolo poate vine cineva să mai cumpere. Cam ăsta-i fluxul. Deci nu e reușită 100%. Faptul că după un an reușesc să vând ceva și între timp sunt pus pe rol cu alte teme indică un motor care funcționează.
- Vei continua în stilul tău?
- Da, merg înainte și acum vreau să mă mut să „trăiesc” în alt oraș. Vreau să ies din Munchen, pe care-l termin acum, că m-au enervat. Munchen a fost un epicentru nazist și nu pot să fac multe lucruri pe acest subiect, fiindcă dai peste Hitler, peste simboluri naziste, nu poți aborda o construcție pentru că e legată de nazism și naziști. A trebuit să-mi construiesc seria pe evenimente, oameni și povești dinainte de 1940.
- Ai timp liber? Cum ți-l petreci?
- La mine, creația e timp liber.
- Nu te duci nicăieri în concediu?
- Nu, n-am mai avut de vreo 30 de ani. Faptul că am renunțat la serviciu înseamnă că sunt într-un continuu concediu. Mă bucur să lucrez și mă face să mă simt tot timpul liber. Nu mă mai duc la serviciu, dar mă trezesc în fiecare zi la 4,00 ca să lucrez. Și călătoresc cu mintea, pe internet, foarte mult. Spre exemplu în Barcelona, unde am călătorit, am stat - cu mintea - un an. Pot să povestesc oricui despre oraș.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.