Jump to content

20 de ani de pază pe Dunăre şi calea ferată


dcp100168

Recommended Posts

20 de ani de pază pe Dunăre şi calea ferată

* Interviu cu şeful Secţiei Regionale a Poliţiei Transporturi Galaţi, comisarul-şef Petrică Hahui.

S-a născut pe 16 ianuarie 1965 în comuna Iveşti, judeţul Galaţi. Cursurile gimnaziale le-a urmat la Lieşti şi a absolvit Liceul Metalurgic numărul 3 din Galaţi, la profilul electrotehnică. Trei ani a lucrat la electrician în cadrul UPDS, la combinatul siderurgic, după care a urmat cursurile Şcolii de Ofiţeri Activi de Miliţie, pe care le-a absolvit în vara anului 1989. Imediat după absolvire, a fost încadrat la Poliţia Transporturi Galaţi, unde activează şi în prezent. A lucrat 9 ani la Biroul de investigaţii Criminale al acestei structuri, unde a parcurs toate etapele de specializare. În 1998 a devenit, în urma unui concurs, şef Serviciu Ordine Publică la Poliţia Transporturi Galaţi funcţie pe care a deţinut-o până în 2003, când structura a fost desfiinţată. A rămas ofiţer specialist I în cadrul serviciului subordonat IPJ Galaţi până în octombrie 2005, când s-a reorganizat Poliţia Transporturi. A devenit, din nou, şef, conducând şi în prezent destinele poliţie transporturi din patru judeţe, respectiv Galaţi, Brăila, Vrancea şi Buzău. Pregătirea profesională şi-a desăvârşit-o urmând 5 ani cursurile Facultăţii de Drept ale Universităţii ”Ovidius” din Constanţa, un curs postuniversitar de ştiinţe juridice la Academia de Poliţie ”Al.I. Cuza”, precum şi mai multe cursuri de specialitate. Timp de doi ani a reprezentat şi interesele poliţiştilor, în calitate de preşedinte al Corpului Naţional al Poliţiştilor - Consiliul Teritorial Galaţi.

- Poliţia Transporturi Galaţi este o structură complexă dat fiind aria întinsă de competenţă. Cam care ar fi atribuţiile secţiei raportat la specificul acestei zone?

- Secţia Regională de Poliţie Transporturi Galaţi cuprinde ca zonă de competenţă patru judeţe, respectiv Galaţi, Brăila, Vrancea şi Buzău. Are competenţă teritorială şi materială în două domenii: în domeniul feroviar şi în domeniul naval. Pot spune că avem competenţă şi în domeniul aerian pentru că atunci când pe raza celor patru judeţe se întâmplă un accident aviatic, tot noi, împreună cu celelalte instituţii suntem la cercetarea la faţa locului, dar fiindcă nu avem aeroport, e puţin mai simplu decât la celelalte secţii din ţară. În domeniul feroviar avem tot ce înseamnă linii CFR, staţii CFR, halte CFR, triaje, depouri şi obiective economice care aparţin de CFR şi zona de siguranţă a infrastructurii feroviare care înseamnă de la calea ferată încă 20 de metri, în alte zone chiar mai puţin. Ne întindem până în zona dintre Adjud şi Bacău, până aptroape de Bârlad, până aproape de Săhăteni, între Buzău şi Ploieşti, până aproape de Ţăndărei. Pe domeniul naval au survenit nişte modificări recente, în sensul că avem competenţă pe fluviul Dunărea, de la Giurgeni-Vadu Oii până la Isaccea şi avem, pe lângă această porţiune de fluviu şi ambele maluri, foarte multe obiective economice: porturile, zona Romportmetului şi începând cu 1 ianuarie 2008, şeful Poliţiei Române ne-a dat spre arondare şi sprijin încă trei poliţii Transporturi Navale, şi anume Hârşova, Feteşti şi Bicaz, care ţin de Căpitănia Zonală Galaţi. Se întâlnesc în teritoriul nostru tot felul de probleme legate de criminalitate, de la lovire simplă până la omor, de la viol până la pruncucidere, de la furt simplu până la furt de pe nave, etc.

- Cu ce fel de probleme legate de criminalitate vă confruntaţi în prezent? Cum stă Galaţiul comparativ cu alte judeţe din aria de competenţă, cum stă Galaţiul la acest capitol?

- De la începutul anului până în prezent, am constatat că în judeţul Galaţi persistă încă fenomenul aruncărilor cu pietre chiar dacă faţă de 2007 avem scăderi peste 35%; în schimb, nu avem victime. Galaţiul, la fel ca şi Buzăul, se află pe primul loc ca rată a criminalităţii. E o zonă mai vastă, sunt mai multe categorii de infracţiuni pe care le întâlnim aici la Galaţi, având în vedere şi zona portuară, deci e o zonă mai de risc faţă de celelalte judeţe, precum Brăila şi Vrancea. În afară de distrugeri, mai avem la Galaţi furturi de pe nave - cabluri, motorină - furturi de componente CFR în zona triajului Barboşi şi furturi de sârmă din cupru la circuitele telefonice în zona Folteşti - Tg. Bujor. Nu în ultimul rând, în trilajul CFR Brateş avem mai nou această contrabandă cu ţigări, care vin cu anumite trenuri în care se află cocs sau minereu de fier unde de obicei găsim destul de multe cantităţi de ţigări. De exemplu, Brăila are mai multe furturi de la călători decât noi; tot acolo sunt foarte multe accidente de cale ferată, cu mulţi morţi - sinucideri, arunări voluntare din trenuri. E greu de spus care sunt cauzele care favorizează acest fenomen. În Vrancea însă predomină furturile din infrastructura căii ferate, în timp ce la Galaţi nu mai sunt atât de multe.

- Cum este relaţia cu agenţii economici aflaţi în raza de competenţă a Poliţiei Transporturi Galaţi?

- Legătura cu agenţii economici este bună şi foarte bună. Am avut anul trecut derulat un program partenerial de şase luni de zile, în care am atras toţi partenerii, toate instituţiile cu care noi cooperăm şi în special reprezentanţii acestor obiective economice, cărora noi, practic, le apărăm patrimoniul. Mă refer în special la reprezentanţii celor trei mari companii CFR: de călători, de infrastructură şi de marfă. Mă refer apoi la cei din zonele portuare, gen Romportmet, mai ales că anul trecut acolo am înfiinţat un post de poliţie transporturi navale şi le asigurăm şi dumnealor protecţia şi siguranţa bunurilor. Relaţii la fel de bune avem cu zona portuară Galaţi.

- Ce puteţi spune despre posturile de Poliţie Transporturi inaugurate anul trecut, cu excepţia celui de la Romportmet?

- Printr-un marketing corespunzător am reuşit să forţăm lucrurile puţin la conducerea Poliţiei Române. Am propus nişte suplimentări de organigrame la conducerea Poliţiei Române şi am avut foarte mult sprijin de la conducerea Poliţiei Transporturi, domnul comisar-şef Sorin Gâfei care ne-a sprijinit în toate demersurile. Am obţinut începând cu anul 2006 înfiinţarea a trei posturi de poliţie în zone de risc deosebit, şi anume: postul de poliţie TF Tg. Bujor cu 5 poliţişti, unde era un cap de pod şi nu veam poliţie transporturi şi era foarte greu sa fac deplasarea cu poliţiştii din Galaţi, postul de poliţie TF Pogoanele cu 5 poliţişti, pe relaţia Făurei-Ţăndărei, iar o zonă deosebită, şi postul de poliţie transporturi navale de la Romportmet, cu şase poliţişti.

- Cum stă secţia Poliţiei Transporturi Galaţi din punct de vedere al acoperirii schemei de personal? Numai anul trecut aţi primit foarte mulţi poliţişti tineri, veniţi direct din şcoală.

- Nu ştiu dacă unii şefi de poliţie din Galaţi sau din alte judeţe sunt sau nu invidioşi pe mine, dar eu am reuşit să atrag foarte mulţi poliţişti la Poliţia Transporturi Galaţi. Am avut la bază două probleme: în primul rând această poliţie a fost reorganizată începând cu ianuarie 2006 şi nu aveam efectiv. Exista o lipsă acută, în schema de funcţii erau circa 35 de funcţii de ofiţeri şi agenţi vacante. Prin măsurile pe care le-am luat am reuşit să atragem la Poliţia Transporturi peste 30 de ofiţeri şi agenţi de la alte structuri, adică de la Poliţia Judeţului Galaţi, de la Poliţia de Frontieră şi chiar de la Jandarmerie. Am primit din promoţie 17 agenţi de poliţie însă niciun ofiţer şi am mai avut o încadrare din sursă externă de 8 agenţi de poliţie. În prezent, avem schema de organizare încadrată în proporţie de circa 98%. La noi structura este mai mică dar în schim, orice lipsă a unui poliţist contează foarte mult pentru că nu ai cu ce să-l înlocuieşti în zona de siguranţă publică pe care o are în competenţă.

- Cu ce probleme materiale şi logistice vă confruntaţi dat fiind că şi anul în curs, pentru Interne, este unul auster, sub aspect bugetar?

- Eu, ca reprezentant al Poliţiei Transporturi Galaţi, nu sunt ordonator de credite, ceea ce înseamnă că nu am bani. Noi suntem arondaţi, din punct de vedere financiar şi logistic la Poliţia judeţului Galaţi. Ca orice ”anexă ” a unei instituţii mai mari, primim mai puţin, asta e regula. Din acest punct de vedere suferim, pentru că tot ce avem noi, deci locaţiile, mobilierul, sistemele de comunicaţii, sunt asigurate peste 95% de către instituţiile CFR, în baza unui protocol. Ce am primit de la Ministerul de Interne prin logisticul IPJ Galaţi, şi de la celelate trei judeţe, am primit câteva mijloace de transport, nu la nivelul pe care ni-l doream pentru că avem totuşi încă vreo nouă posturi de poliţie care nu au mijloc de transport pe când posturile de poliţie comunale cam sunt încadrate cu peste 90% cu autoturisme. Nu vreau să spun că cineva are ceva cu noi, dar suntem ca o anexă a poliţiei şi e posibil ca cei care împart banii să-i împartă cu anumite preferinţe. Datorită bunelor relaţii cu conducerea Poliţiei Judeţene am reuşit să mai reduc din diferenţele care erau, dar încă ne mai confruntăm cu următoarele lipsuri: posturile de poliţie transporturi nu sunt conectate la niciun fel de reţea internă, metropolitană, intrapol sau internet nici atât, lipsesc mijloacele de transport, asta ca să nu mai vorbesc că poliţia îşi face treaba cu marfa pe care o achiziţionează poliţiştii prin eforturi proprii, mă refer în primul rând la consumabile.

- Cum se prezintă perioada imediat următoare pentru Poliţia Transporturi Galaţi?

- Suntem în alertă maximă cu activităţile pentru summit-ul NATO, care se va desfăşura între 2 şi 4 aprilie anul acesta la Bucureşti. Avem dispoziţie ca toate trenurile care merg de la Galaţi la Bucureşti şi retur să le patrulez cu efectivele secţiei de poliţie transporturi Galaţi, cu toate că până acolo mai e o secţie de poliţie, Bucureştiul, care are până la Ploieşti, dar se pare că ei au şi alte activităţi în zona aeroporturilor şi a Gării de Nord. De asemenea, avem în plan activităţi de siguranţă publică legate de deplasarea suporterilor, odată cu începerea returului. Galeriile vin cu trenul, în tren numai poliţia transporturi asigură siguranţa publică, e destul de greu să ţii piept la foarte multe persoane care de obicei sunt mai turbulente. Anticipăm de asemenea şi începerea sezonului estival mai devreme, după 1 mai, când foarte multe trenuri merg spre Constanţa, fiind aglomerate de tineri, studenţi, etc. Nu în ultimul rând, vom fi în alertă maximă pe perioada alegerilor, a celor două tururi de scrutin, când om avea foarte multe locaţii şi secţii de votare pe care va trebui să le asigurăm.

http://www.impartial.ro/index.php?func= ... articol=43

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.