Jump to content

Baletul "Ciuleandra", la Teatrul Muzical


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Baletul "Ciuleandra", la Teatrul Muzical

În ultimii doi ani, regizorul şi coregraful Attilas Akilas Silvester şi soţia sa, scenografa Angela Tecaru, au realizat la Teatrul Muzical "Nae Leonard" două spectacole de balet care se bucură de succes: "O Elinas, Alexis Zorbas" şi "La Fille mal gardée". Astă‑seară, la ora 18,00, ei ne propun încă un spectacol de balet, în premieră pe ţară, "Ciuleandra", pe un libret de Liviu Rebreanu, muzica originală aparţinându‑i compozitorului gălăţean Eugen Dan Drăgoi. În conferinţa de presă de ieri, regizorul Attilas Akilas Silvester şi soţia sa au povestit cum, printr‑o fericită întâmplare, au făcut cunoştinţă cu o parte din opera marelui scriitor ardelean Liviu Rebreanu şi au explicat de ce s‑au oprit la "Ciuleandra", pornind chiar de la cuvintele autorului romanului: "Ciuleandra asta, pentru mine, e o operă în care se exprimă şi se clarifică o taină sufletească mare, e cazul, des repetat, al iubirii până la crimă... Tratat simplu, direct, fără complicaţii, poate să nu‑i mulţumească pe amatorii de acţiuni întortocheate, dar eu aşa am simţit‑o", spune Liviu Rebreanu. Aceste cuvinte, dar şi o discuţie de acum doi ani cu directorul Teatrului Muzical gălăţean, Florin Melinte, l‑au făcut pe regizor să ia decizia realizării unui balet pe tema din romanul "Ciuleandra". "Problemele � toate, psihologice, politice, pe care le‑a văzut Rebreanu atunci sunt de actualitate acum, le regăsim în realitatea de astăzi. Apoi, pe de altă parte, primul spectacol pe care l‑am făcut la Galaţi reda spiritul poporului elen, iar al doilea era un balet clasic, aşa că ne‑am gândit să facem unul care să mulţumească publicul din România, care să reflecte spiritul românesc. "Ciuleandra" este un balet neoclasic care, un pic ciupeşte contemporanul", a declarat Attilas Silvester. Regizorul şi scenografa au studiat pasul original al dansului Ciuleandra într‑o documentare în judeţul Argeş.

"Este o dramă psihologică foarte greu de redat. În distribuţie avem tot ansamblul de balet de la Galaţi şi trei invitaţi: Monica şi Horaţiu Cherecheş de la Constanţa şi Traian Vlaş de la Bucureşti. Scenografia este simplă dar, cred eu, sugestivă. Două jumătăţi de cerc ce se unesc în final � simbolizând cunoscutul dans, Ciuleandra, iar sus cinci ferestre, care să simbolizeze deschiderea spre locul de unde Rebreanu ne priveşte. Cât de­spre costume, după ce am stat mult de vorbă cu Attilas, am zis să facem trei costume: reale, costume de vis şi costume populare. Pentru că tot baletul este între fantezie şi realitate; când îl atinge nebunia pe Puiu Faranga � acţiunea se mută într‑un plan al ficţiunii. Sper să fi reuşit să redăm aşa cum ne‑am propus aceste lucruri", a spus scenografa Angela Tecaru. Eugen Dan Drăgoi a mărturisit că a fost o şansă pentru el să lucreze cu maestrul Attilas Silvester, "un om deosebit şi totodată pretenţios" şi că spectacolul "Ciuleandra" a constituit o provocare atât din punct de vedere tehnic, cât şi artistic: "Pentru că nu este ceva clasic, nu e o muzică de balet propriu‑zisă, sunt foarte multe îmbinări între muzica de balet, elemente folclorice, care stau la baza întregului concept şi elemente de muzică de film". La realizarea întregistrărilor, Eugen Dan Drăgoi a colaborat foarte bine cu Leo Ambrozie. Aşadar, pregătiţi‑vă sufleteşte pentru un spectacol pe cât de profund şi dramatic, pe atât de bine realizat artistic. "Mi‑e dragă Ciuleandra pentru că în ea sunt instincte", spunea regizorul îndrăgostit de romanul lui Rebreanu. După premiera din această seară, de la ora 18,00, al doilea spectacol va avea loc duminică, la aceeaşi oră.

http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=22600

Link to comment
Share on other sites

Balet neoclasic pe scena gălăţeană

Repertoriul Teatrului Muzical "Nae Leonard" s‑a îmbogăţit cu încă un spectacol de balet realizat în formula de succes: Attilas Akilas Silvester ‑ regia şi coregrafia, Angela Tecaru � scenografia şi costumele, Eugen Dan Drăgoi ‑ muzica. Premiera de vineri seara a spectacolului "Ciuleandra", după romanul omonim al lui Liviu Rebreanu, şi cea de‑a doua reprezentaţie, de duminică, au confirmat, prin aplauzele prelungite, că publicul a răsplătit cum se cuvine efortul realizatorilor.

În distribuţie, pe lângă ansamblul de balet al Teatrului Muzical, regăsim trei invitaţi: Monica şi Horaţiu Cherecheş, de la Constanţa, şi un mai vechi colaborator (interpretul lui Zorbas din "O Ellinas, Alexis Zorbas") � Traian Vlaş, acum bucureştean.

Regizorul a recunoscut că, pentru a se documenta cât mai bine, a învăţat paşii originali ai dansului popular "Ciuleandra" în judeţul Argeş, acolo unde, la nunţi, vârstnicii încă păstrează tradiţia. De asemenea, dansatoarele (în actul al doilea) sunt îmbrăcate în ii autentice, de colecţie, achiziţionate tot din judeţul Argeş.

"Ciuleandra" este dansul prin intermediul căruia cei doi protagonişti, Puiu şi Madeleine Faranga, s‑au cunoscut şi care, de fapt, stă la baza desfăşurării dramei personajelor.

Traian Vlaş, interpretul doctorului Ion Ursu, ne‑a declarat: "Colaborarea dinainte, cu Zorbas, a fost pentru mine o mare bucurie, astfel că am revenit cu plăcere să mă alătur colectivului gălăţean care, ca şi publicul de aici, am remarcat că are un mare apetit pentru balet. Se simte, cu adevărat, o poftă teribilă pentru balet, aici, la Galaţi. Am lucrat cu mare plăcere şi sper că şi acest spectacol va fi, la fiecare reprezentaţie, bine primit. Rolul doctorului, pe care îl interpretez în ŤCiuleandrať, este unul de compoziţie şi sper din tot sufletul că am putut satisface, alături de colegii mei, aşteptările publicului".

Horaţiu Cherecheş, Puiu Faranga în spectacol, este la a patra colaborare cu regizorul şi coregraful Attilas Silvester: "Nu vreau să fiu diplomat, dar doresc să spun că directorul Florin Melinte face foarte multe pentru relansarea teatrului din punct de vedere al baletului. Este pentru prima dată când, în timp de doi ani, s‑au făcut, iată, trei premiere. Cu maestrul Attilas Silvester am realizat anul trecut, la Constanţa, baletul ŤOrfeuť, cu foarte mare succes la public, să sperăm că va fi prezentat şi pe scena gălăţeană. ŤCiuleandrať este, spun eu, un spectacol în care coregrafia se îmbină foarte bine cu partea artistică, cu ceea ce ţine de simţurile şi sufletul fiecărei persoane şi sper să ne fi ieşit aşa cum a fost el gândit, adică un spectacol foarte bun".

Monica Cherecheş a mai dansat pe scena gălăţeană acum patru ani, la o gală de balet. "Mă simt onorată să găsesc un colectiv atât de primitor, un teatru atât de bine pus la punct şi foarte bine organizat. Sunt mişcată de faptul că maestrul Attilas Silvester a avut încredere să‑mi încredinţeze acest rol, al Madeleinei, după un roman atât de celebru. Sper că publicul a fost mulţumit, că am făcut o figură bună, cum se spune, şi îmi doresc ca şi de acum înainte să putem colabora la fel de bine cu teatrul şi cu domnul director Melinte, un om extraordinar, care ştie ce vrea şi ştie cum să ridice cultura la nivelul la care ar trebui să fie".

Aşadar, când vă este dor de o seară de balet de bună calitate, să ştiţi că puteţi merge la Teatrul Muzical să vedeţi "Ciuleandra".

http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=22681

Link to comment
Share on other sites

Teatrul Muzical din Galati propune in premiera absoluta un balet inspirat de romanul lui Rebreanu

Ciuleandra in stil grecesc

De cativa ani, Teatrul Muzical din Galati atrage prin evenimente adresate unui public pe cat de divers, pe atat de receptiv la orice "oferta" de buna calitate, printre ideile inspirate ale managerului Florin Melinte aflandu-se si colaborarea cu eminentul coregraf grec Attilas-Akilas Silvester. Coregraful a reusit adevarate performante in La Fille mal garde sau in Zorbas, productii cuceritoare in care balerinii s-au implicat cu o reala placere, rezultatul concretizandu-se in succesul constant al celor doua titluri, cel inspirat din specificul elen fiind aplaudat si la Bucuresti, in cadrul Festivalului "Enescu" 2007. Deloc intamplator, artistul aflat in topul coregrafilor din tara natala, indragostit insa si de spiritualitatea romaneasca, a fost invitat din nou pentru a monta, de aceasta data, o lucrare in premiera mondiala, inspirata de romanul "Ciuleandra" de Liviu Rebreanu, proiect dificil de concretizat in special in planul alternarii secventelor vis-realitate. Tocmai de aceea, Attilas Silvester - deopotriva semnatarul libretului, regiei si al mixajului imaginilor pe care le-a filmat prin tara, proiectate acum pe fundalul scenei -, a dorit sa ajute spectatorul sa inteleaga actiunea prin scurte replici sau comentarii inregistrate, inglobate in derularea suportului sonor, de asemenea original - pentru ca tanarul compozitor Eugen Dan Dragoi a creat o muzica agreabila, "de film", combinand elementele electronice cu momente cantate instrumental (chiar si "live", in mijlocul dansatorilor de Charleston), in deplina concordanta cu ceea ce a dorit coregraful.

Si de aceasta data, scenografia a fost imaginata de Angela Tecaru din Grecia, decorul simplu si sugestiv (asistent Gheorghe Andreescu), dar si costumele elegante, vaporoase, "in nota" evenimentelor scenice, tradand nu doar bun gust si inspiratie, ci si formatia sa de balerina care cunoaste "din interior" aceasta lume in care toate elementele sunt menite sa creeze o imagine sugestiva intr-un intreg artistic ce duce cu gandul la sincretismul "inventat" de grecii antici. Astfel, costumele inceputului de secol XX se imbina cu cele din scena balului sau cu cele populare evocand zona celebrului dans Ciuleandra, stilizat insa intr-o maniera inteligenta, alaturand figurile de joc folcloric si miscarea clasica intr-o combinatie echilibrata si expresiva. Pentru cele trei roluri principale au fost invitati (din nou) balerini de cota de la Opera din Constanta (pe care, din pacate, nu-i vedem si la Bucuresti, desi ar merita din plin), Madalina fiind intrupata cu finete si gratie de catre Monica Chereches, in compania lui Horatiu Chereches si a lui Traian Vlas - fostul lor coleg, acum solist al Teatrului de Opereta bucurestean, foarte plastic in Doctorul Ion Ursu, reusind sa transmita, la randul sau, stari si trairi intense. Completandu-se impecabil, interpretii au etalat o tehnica virtuoza si capacitatea de intelegere a personajelor si a relatiilor dintre ele, redand publicului drama iubirii furate sau, la polul opus, a crimei din prea multa iubire, poate mai putin a fetei de la tara "cumparata" pentru a deveni o doamna din inalta societate. Solistii teatrului au completat cu onestitate distributia - Paul Mihalache (un sobru Policarp Franga), Dumitru Belciugan (Gardianul simplu, "adevarat''), Mihai Caragata (Prefectul), Cristian Harabagiu (Procurorul), fetele din ansamblu fiind, pe rand, Calugarite, dansatoare de Charleston sau de Vals, dar si aparitii din "vis" (siluete abia ghicite prin "fumul" dens), parte dintre dansatori devenind "Ocnasi", toti straduindu-se sa contribuie la construirea unui spectacol care, cu un plus de dramatism, va face "cursa lunga", ovatiile prelungi, dar si dorinta spectatorilor de a revedea Ciuleandra fiind dovada elocventa a impactului puternic si imediat, chiar si pentru cei care, poate, se asteptau la un spectacol mai aproape de folclor, dar au descoperit cu incantare ca baletul clasic, dansul modern si cel popular pot "convietui" in aceasta premiera absoluta pentru care realizatorii merita toate laudele, pornind chiar de la originala idee a unei productii care "s-a nascut" la Teatrul Muzical.

http://www.ziua.ro/display.php?id=23460 ... 2008-03-15

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.