Jump to content

Anul rutier 2009 - cel mai bun din ultmii cinci


dcp100168

Recommended Posts

Anul rutier 2009 - cel mai bun din ultmii cinci

* La polul opus lui 2008 – anul cel mai însângerat al deceniului * Anul trecut - mai puţine decese, mai puţine accidente grave, mai puţine zone ale morţii - la nivel de oraş şi judeţ *

Rămânem mioritici şi alternativi – după Annus Horribilis 2008, în care şoselele judeţului nostru s-au însângerat ca la concurs – a venit un 2009 la extrema… pozitivă. Nu putem decât să concluzionăm, alături de comisarul Viorel Cojocaru (FOTO 2), purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Galaţi, că, pe undeva, cel puţin la nivel de oraş, tot răul a fost spre bine – traficul a fost atât de înghesuit, numărul maşinilor atât de mare, încât nu s-a mai putut circula cu viteză, de unde şi numărul în scădere al tragediilor produse pe carosabil.

2009 - Annus Mirrabilis

Cele 240 de accidente grave produse în judeţul Galaţi în 2009 sunt cu 31 mai puţine faţă de anul precedent. De asemenea, numărul persoanelor decedate – 50 – este sensibil inferior cifrei deceselor din 2008, moment în care nu mai puţin de 85 de persoane îşi dădeau viaţa pe şoselele şi drumurile naţionale ale judeţului. În plus, tot statistica demonstrează o scădere importantă şi la numărul grav răniţilor: 213 înregistraţi în 2009, faţă de 233 în 2008. Comisarul Viorel Cojocaru: „Numărul deceselor pe şosele a fost redus în 2009 într-un procent de 42 la sută. Dar nu trebuie uitat că prima cauză a morţii rămâne VINA PIETONILOR - care intervine în procent de 36 la sută în accidentele cu victimă”. „O a doua cauză este NEACORDAREA PRIORITĂŢII – atât în cazul maşinilor, cât şi al pietonilor – în procent de 19 la sută. De-abia pe locul al treilea se regăseşte VITEZA, ca o cauză importantă – 11 la sută – în victimizarea participanţilor la trafic”. Cu toate acestea, statistica nu este de necombătut: „Deşi viteza apare pe locul al treilea în cazuistica victimizării, o consider – moral vorbind – principalul factor de risc”. „Pentru că un pieton, chiar dacă traversează imprudent, poate fi totuşi evitat dacă şoferii ar circula cu viteză redusă”, argumentează purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere. În plus, nu trebuie uitat că incidenţa deceselor produse în ţările Spaţiului Schengen din vina pietonilor este de doar 3-5 procente din totalul morţilor. Iar acest fapt demonstrează încă o dată, spune comisarul Cojocaru, importanţa amenajărilor pietonale sigure – „pasarele, pasaje subterane, locuri în care maşinile nu au acces” -, dar şi a unei serioase educaţii rutiere, care începe de la vârste timpurii.

„Nu se poate vorbi de zone ale morţii, în oraşul Galaţi, pe 2009. S-au produs 108 accidente, cu şapte mai puţine decât în anul precedent, 13 persoane pierzându-şi viaţa - faţă de 28 în 2008”. „Şi în cazul Galaţiului, tot pietonii poartă principala vină în producerea accidentelor care au consecinţă decesul victimei”, confirmă comisarul Viorel Cojocaru.

În zona de nord-vest a judeţului, spre Tecuci, din cele 57 de accidente grave - mai puţine cu şase decât în 2008 -, au rezultat 15 morţi (singura creştere înregistrată faţă de anul precedent, când au fost 12 decese) şi 53 de răniţi grav, cu opt mai puţini decât în 2008. „Probabil că în urma analizării acestei situaţii din nord-vestul judeţului, o comisie va stabili şi un plan de măsuri în zonă. Este o zonă intens traficată de maşini înmatriculate în Italia sau Spania”. „Maşinile aparţin localnicilor din Matca sau Corod care au lucrat în aceste ţări şi care s-au întors ca nişte conducători auto în general indisciplinaţi. Este posibilă o intensificare a activităţii agenţilor de Poliţie Rutieră în zonă, a controalelor şi verificărilor periodice”, susţine comisarul Cojocaru.

Bilanţul DN-urilor gălăţeane este următorul: 53 este numărul total al accidentelor înregistrate pe Drumul Naţional 25 Galaţi-Tecuci, DE 581 Ţişiţa-Tecuci-Bârlad, DN 26 Galaţi-Oancea, DN 24D Galaţi-Cuca-Bârlad. În total, au fost mai puţin cu 19 evenimente rutiere faţă de 2008, înregistrându-se 19 morţi (faţă de 32 din anul precedent) şi 44 de răniţi grav – număr aproximativ egal cu cel din 2008.

Spre nord-estul judeţului, către Târgu Bujor, s-au petrecut 19 evenimente rutiere, cu două mai puţin decât în 2008 şi au decedat doar trei persoane, faţă de cele 10 din anul precedent.

Sistematizarea traficului

Rămân stringente problema indisciplinei pietonilor în trafic, dar şi a locurilor de parcare: „Este în continuare necesară sistematizarea circulaţiei, şi în oraş, şi în judeţ”, confirmă comisarul Cojocaru: „Din fericire, consecinţa pozitivă a aglomerării traficului în 2009 este limitarea vitezei cu care au circulat autovehiculele, evitându-se astfel victimizarea în număr mare a pietonilor”. „Dar este de aşteptat să se continue semaforizarea intersecţiilor din oraş, precum se impune şi apariţia unor noi sensuri giratorii şi a unor noi locuri de parcare”.

Mediul rural rămâne însă problematic pe parte de vehicule lente – căruţe, motoscutere sau biciclete. „În 2009 numărul motoscuterelor din Galaţi s-a dublat, dar numărul accidentelor în care aceste vehicule au fost implicate a rămas, din fericire, constant. Astfel, au fost amendaţi pe tot parcursul anului 5.900 de piloţi de motoscuter, 1.006 căruţaşi şi 5.800 de pietoni”.

Cifre, bani, amenzi

În 2009 Poliţia Rutieră a dat 86.900 de amenzi, cu 12.000 mai multe decât anul precedent, valoarea totală a amenzilor fiind de 430.000 de lei. Au fost reţinute 5.477 de permise auto (+520 faţă de 2008) – cei mai mulţi şoferi fiind pedepsiţi pentru viteză (900) şi consum de alcool (720). S-au ridicat şi 4.300 de certificate de înmatriculare şi s-au dat 26.000 de sancţiuni pentru viteză peste limita admisă. 12.900 de amenzi au fost date pentru nepurtarea centurii de protecţie, iar 2.847 – pentru discuţiile la mobil în timpul condusului (+1.000 faţă de anul anterior). De asemenea, au fost date şi 4.100 de amenzi şoferilor de maxi-taxi din oraş şi judeţ.

Cel mai grav eveniment rutier al anului trecut a avut loc pe 18 februarie, când doi tineri şi-au pierdut viaţa în zona Independenţa: şofeul Renault-ului a pierdut controlul volanului, fiind atacat de doi câini de luptă aflaţi în interiorul maşinii.

http://www.viata-libera.ro/articol-2009 ... ci__2.html

Link to comment
Share on other sites

Mda... "ce bine ca sunt multe masini, ca nu pot merge repede."

mentalitati d-astea ne-au dus pe primul loc in Europa la mortalitate rutiera.

Nu o sa inghit niciodata galusca asta. E drept ca avem multi participanti inconstienti la trafic, dar vina esentiala o pun pe seama drumurilor extrem de proaste si NEINCAPATOARE.

Cati dintre noi ar mai calca-o daca nu am pierde ore in trafic? Pentrru ce sa te mai grabesti daca poti pleca cu 15 minute inainte de momentul in care ti-ai planificat sa ajungi la destinatie, si fara nici o sfortare ajungi in 10 minute?

Cum sa mai fii politicos si manierat in trafic cand mergi cu viteza melcului? cum sa nu te enervezi pe "baba naibii", care traverseaza trecerea cat poate ea de repede, dar prea incet pentru cel care a intarziat deja juma de ora?

Cum sa nu te treaca toate apele cand tre sa fii atent si la "baba", si la groapa, si la soferita incepatoare care incearca sa evite gropile in care tu urmeaza sa cazi?

sincer, sunt satul de tampenii. De aia am renuntat la masina, sunt pieton si injur mocirla, gropile si zloata care acopera trotuarele. Si injur ca si pe vremea cand eram sofer: Primaria, agentul de circulatie care acu ii opreste pe altii pentru "controale de rutina", si firmele care au lasat treaba balta.

Cu stima,

Octavian Mandru

Link to comment
Share on other sites

mmmda

tizul dumitale - mandru, a trecut ca vantul pe banda II, cand eu eram pieton pe banda I si asteptam sa incetineasca vreo masina...poate-poate apuc si eu sa traversez.

si, pana nu am bagat capu-n pamant si mi-am luat avant, stateam ca militeanu-n papusoi de prindeam mucegai in pantofi si tot nu mai apucam sa schimb cartierul (din micro 16 in micro 17) :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.