Jump to content

Cât te costă să ai maşină?


Recommended Posts

Posted

Cât te costă să ai maşină?

Chiar dacă este relativ ieftină la cumpărare, maşina ajunge un produs costisitor, în condiţiile în care întreţinerea anuală poate depăşi suma de 7.000 de lei. De anul acesta, proprietarii de autoturisme plătesc mai mult pentru taxa auto, parcare şi rovinietă. Unele preţuri sunt influenţate şi de cursul valutar.

Pe lângă costul unui autoturism, trebuie luate în calcul şi costurile necesare întreţinerii acestuia. Factori precum combustibilul, reparaţiile, dar şi asigurările şi impozitul fac din maşină un obiect exclusivist pe care puţini şi-l mai permit în condiţiile nesiguranţei economice actuale.

Taxa, asigurarea, rovinieta

Dana Popescu (42 de ani), proprietara unui Ford Fiesta, spune că anul acesta a plătit pentru taxa auto circa 50 de lei, cu 10% mai mult faţă de 2009. Nu doar acest impozit s-a scumpit în 2010. Şi poliţa anuală pentru asigurarea obligatorie RCA s-a majorat. „Anul trecut am plătit 357 de lei, în timp ce anul acesta costul poliţei este de 476 de lei", spune femeia. Şi rovinieta, necesară pentru drumurile naţionale şi judeţene, pe care mulţi şoferi nu şi-o cumpără însă, este mai scumpă cu circa 11% de anul acesta. Dana P. a plătit 119 lei faţă de 108 lei în 2009. Astfel, influenţa cursului valutar este decisivă, pentru că taxele şi impozitele sunt calculate în funcţie de cursul euro.

Revizia tehnică

La achiziţionarea unei maşini, cumpărătorul este obligat să efectueze anual revizia tehnică pentru garanţia maşinii sale. Pe Dana P. aceasta a costat-o 1.000 de lei în 2009, iar pentru anul acesta femeia se aşteaptă să scoată cu 10% mai mult din portofel. „Se scumpesc consumabilele, uleiul şi filtrele, ceea ce ridică preţul total", mai spune ea.

În cazul lui Mihnea Ionescu, proprietarul unui Chevrolet Spark, costurile sunt de 500-600 de lei anual, pentru că, după cum spune, „maşina mea e mică, ieftină şi consumă puţin". Reviziile se fac fie anual, fie la un anumit număr de kilometri, în general 15.000 de km sau 20.000 de km.

În cazul unui automobil Dacia Logan, costul reviziilor înseamnă aproximativ 190 de euro pentru 30.000 km, iar pentru un vehicul Sandero, costul reviziilor într-un an, în aceleaşi condiţii, este de 90 de euro.

„Durata unei revizii porneşte de la aproximativ 90 de minute la 1,5 ore şi se poate prelungi dacă în urma inspecţiei este necesară înlocuirea altor piese în afara celor standard, prevăzute de revizie", declară Dorian Basamac, coordonator service la Mazda România. Specialistul spune că, în general, costurile sunt influenţate de motorizare, precum şi de operaţiunile sau de piesele schimbate.

În cazul unui autoturism ceva mai scump, Cayenne Diesel de la Porsche, schimbul de ulei şi de filtru se face tot la 15.000 km sau la un an, dar costul estimativ al acestei operaţiuni de întreţinere este de 1.050 de lei fără TVA. „La fiecare doi ani se face înlocuirea lichidului de frână şi verificarea performanţelor de frânare pe stand, care costă 310 lei fără TVA", spune Cristian Mainescu, Service Manager la Porsche România.

Combustibilul

Carburanţii suportă, de la începutul anului, o corecţie a preţurilor de 5% - 7%. „Consum cam 150 de lei lunar cu motorina şi merg doar de la serviciu acasă şi invers. De câteva ori pe an merg la Galaţi, la părinţi. Fac cam 500 de km pe lună şi în jur de 9.000 anual. În loc de 3,6 lei plătesc acum 3,8 lei pe litrul de motorină", spune Dana P. Femeia va plăti, astfel, în fiecare lună cu circa 9 lei mai mult în 2010. Anual, majorarea se va simţi: în loc de 1.800 de lei va plăti 1.908 lei.

Şi Gheorghe Marin (58 de ani), proprietarul unei Skoda Fabia, spune că nu îndrăzneşte să mai scoată maşina din parcare în fiecare zi din cauza costurilor mari. „Dacă m-aş duce la serviciu şi m-aş întoarce cu maşina în fiecare zi mi-ar trebui 140 de litri de benzină pe lună", spune bărbatul. Astfel, el preferă să consume cam jumătate din această cantitate de benzină.

ITP-ul

Legislaţia rutieră prevede obligativitatea inspecţiei tehnice periodice (I.T.P.), control care se face în service o dată la doi ani de către firmele autorizate şi care durează aproximativ 30 de minute. „Costul la autoturisme este de 140,90 de lei, începând cu decembrie 2009. Până la această dată, costul la Registrul Auto Român era de 138,10 de lei. Preţul nu a fost majorat, ci doar actualizat cu rata inflaţiei comunicată oficial", declară Iza Tache-Gherheş, purtător de cuvânt la Registrul Auto Român. Totuşi, preţurile practicate de staţiile autorizate pentru activitatea de ITP sunt stabilite şi, eventual, majorate, de către agenţii economici.

„Verificarea pe care o faci pentru garanţie costă şi ea, iar dacă sunt multe reparaţii de făcut, costurile pot ajunge şi la 3.000 de lei", afirmă Roxana Avram (31 de ani), care are o Toyota Auris. În schimb, dacă nu are nimic de reparat, femeia spune că această revizie costă în jur de 800 de lei.

Casco

Poliţa de asigurare facultativă Casco nu a suferit schimbări. Gheorghe M. plăteşte trimestrial, iar taxa este de 109 euro, ceea ce înseamnă circa 463 de lei. Şi Dana P. spune că anul acesta poliţa Casco a fost chiar mai ieftină decât anul trecut. „Pentru tot anul 2009 am plătit 328 de euro, adică 1.360 de lei în câteva rate. Trimestrial, am plătit în jur de 82 de euro. Pentru că nu am avut accidente, anul acesta am de plătit 300 de euro, deci mai puţin ca anul trecut, ", spune femeia.

Parcarea

Gheorghe M. spune că a mers la începutul anului să plătească taxa pentru parcare şi a constatat că preţul acesteia a fost mărit cu aproape 300%. Practic, omul a scos din buzunar nu 59 de lei, ca în 2009, ci 146 de lei pentru un loc de parcare.

Există însă şi proprietari care nu se declară afectaţi de o eventuală majorare a taxei de parcare, fiind mulţumiţi doar cu simplul fapt că au reuşit să dobândească un spaţiu. „Pentru anul trecut am plătit cam 60 de lei, dar aş plăti şi 200 de lei anul acesta. Mi se pare o nimica toată având în vedere că am locul de parcare asigurat", spune Dana Popescu.

Reparaţiile minore şi spălătoria

Pentru micile reparaţii sau pentru spălătorie, maşina Roxanei Avram (31 de ani), o Toyota Auris, consumă în jur de 40 de lei. Ea merge cu autoturismul la spălătorie de două ori pe lună, unde plăteşte de fiecare dată 25-30 de lei. Proprietara duce sezonier maşina şi la vulcanizare, unde, o dată la trei luni, plăteşte circa 20 de lei, iar pentru centrarea roţilor scoate din buzunar de fiecare dată câte 30 de lei. Roxana A. declară că se aşteaptă ca, per total, reparaţiile, întreţinerea şi toate celelalte costuri să fie cu 20% mai mari, „mai ales pentru că se scumpesc taxele şi impozitele". „Te omoară benzina şi reparaţiile pe care le ai de făcut", spune ea.

Creditul sau leasingul

Brokerii de credite bancare susţin că cei care doresc să achiziţioneze o maşină pot întâmpina probleme dacă aleg să apeleze la finanţarea prin leasing. "Motivul principal este că sunt din ce în ce mai puţine companii de leasing care mai acordă finanţare. În schimb, creditul se obţine mai uşor deoarece s-a dat liber la creditare, iar dobânzile sunt aproximativ similare cu cele de la leasing, DAE ajungând undeva la 10% - 12%", spune Ruxandra Andrei, managerul portalului financiar FinZoom.ro. Pentru achiziţia unei maşini, specialistul recomandă creditul de nevoi cu ipotecă, „care are DAE de sub 10%", şi nu creditul auto. Ea spune că, dacă totuşi se optează pentru varianta achiziţiei prin leasing, recomandarea sa merge către leasingul pe firmă pentru a putea măcar deduce toate aceste cheltuieli în contabilitate. „Dealerul auto, de cele mai multe ori, va avea o ofertă preferenţială pentru compania de leasing agreată şi va practica preţuri mai mici faţă de cele din oferta standard", mai spune Andrei.

http://www.adevarul.ro/societate/viata/ ... 81560.html

N-ar fi rău un test printre şoferii de pe forum... Cât vă scoate maşina din buzunar într-un an?

Posted

N-ar fi rău un test printre şoferii de pe forum... Cât vă scoate maşina din buzunar într-un an?

Depinde foarte mult de masina pe care o ai. Nu prea merge o comparatie intre un Logan/Cielo de 3-4 ani si un Q7 sau X5 sau vreun Jaguar sau un alt elicopter de genul asta...

Personal rovinieta "m-a facut" vreo 120 lei, ITP (in 2008, anul asta tb sa o fac din nou :d ) vreo 80 lei, o revizie, cu ulei, filtre + alte verificari - 300-350 (sper sa fi tinut minte bine), CASCO - 8-900, RCA - habar n-am - 400??, benzina - nu am contorizat aprox 100-150/luna, rotunjind - vreo 3.000/an, cu mentiunea ca asigurarea CASCO e, binenteles, optionala.

PS Pentru a evita intrebarile: Daewoo Matiz :)

Posted

hmmm, ... :

schimbat pivoți, bielete = cca. 40 lei

burdufuri planetară = 50 lei

filtru aer = 20 lei (la 20 mii km)

filtru benzină = 20 lei (idem)

plăcuțe frână = 25 lei (idem)

bujii = cca 25 lei (la 30 mii km)

benzină = aprox 100 lei lunar

un schimb de ulei, la 10 mii km) = cca 90 lei, bidon de 4 litri + filtru de ulei (atenție, dacă e diesel sau non-diesel!)

acu' mi s-a bulit pompa de apă, mă costă cca 110 lei + cca. 150 lei kitul de distribuție + cca. 100 lei manopera, meseriaș particular (nu mă înfing personal, e prea delicată treaba!)

nu mai zic de RCA, de ITP ... regulat completat nivelul cu antigel sau apă distilată ... și câte oe mai fi

e o vorbă: mașina, ca și nevasta, dacă n-ai grijă de ele, te lasă :((

Posted

e o vorbă: mașina, ca și nevasta, dacă n-ai grijă de ele, te lasă :((

macar masina nu te cicaleste...

in alta ordine de idei, conteaza si scopul in care este folosita masina: daca e masina de serviciu altele sunt cheltuielile, adica muuult mai mari.

  • 1 year later...
Posted

Pregătire mașină ptr. ITP:

Față:

Planetara dreapta: 250 lei

Pivoți: 40 lei

Burdufuri ptr. capetele de bară: 5 lei

Spate:

Saboți echipați cu ferodouri: 65 lei

Toba finală: 75 lei

4 arcuri ptr. fixarea saboților: 10 lei

2 piulițe M20x1,5: 11 lei

Inspecție: 70 lei

Revenire, ptr. frâne pe spate: 92 lei

Plus trei zile de muncă... Ufff! Am dat-o la spate m/

Posted

= 618. Intrebare... nu ma pricep dar nu cumva ar fi trebuit sa fie schimbata si cealalta planetara? Adica sa se schimbe in perechi. Auzisem ca daca nu se schimba amandoua planetarele se strica mai repede.

Posted

Teoretic, da.

Dar, de regulă, cea care se strică cel mai repede este cea pe dreapta... întâlnește majoritatea gropilor și găurilor de pe carosabil. O metodă empirică de a depista dacă bate planetara e să fii atent la viraje strânse, se simt bătăi pe partea respectivă.

Cea din dreapta a mai suferit o recondiționare, următoarea ar fi fost sub semnul întrebării.

La cea din stânga, am schimbat burduful acum doi ani, am curățat-o și n-am observat nimic suspect. Deci, de ce s-o fi schimbat?

  • 1 month later...
Posted

Rovignieta:110-120 lei pe an(stau in afara orasului dn25)

Itp:o data la doi ani 100-150 lei(depinde unde)

Asigurare:350 lei an (motor de 1.6)

Taxa la primarie:70 lei/an

Spalatorie: anotimpul cald o spal acasa dar mai cumpar cate o solutie de sters bordul,plasticele cate o ceara vara si odorizante:100 lei

Schimbul de cauciucuri:60 lei

Revizie:460-500(inca nu am schimbat placute)

Vulcanizare cateva sute de lei pe an

Benzina..aici e tragic.consum 8.0 la suta

Si altele neprevazute..deci mult!

  • 2 months later...
Posted

Ce masina ieftina am :YMPARTY:

Rovigneta : nu ( ca n-am masina de iesit din oras :lol: )

Schimb de cauciucuri : nu ( am 4 seasons de la producator )

Asigurare : 80 lei

Taxa primarie : nu

Spalatoria : la mama la curte

Motorina : 100 lei pe luna ( mers zilnic fara sa ma uit la acul de combustibil ) .

Accesorii : fara numar ( trebuie sa cheltui si eu bani pe ceva la masina asta ) .

  • 1 month later...
Posted

Care este nota de plată anuală pentru o mașină

11 salarii minime pe economie, conform cuantumului aprobat pe 2012, e nota de plată minimă anuală pentru a folosi maşina personală. Cu puţin peste un salariu minim se poate achiziţiona însă un abonament pe două linii. Pentru tot anul.

În contrast cu vremurile şi poziţia pe glob, România e ţara în care automobilul a redevenit un lux. După aproape 20 de ani de eforturi disperate ale societăţii civile înspre o liberalizare şi ieftinire a pieţei automobilelor, pieselor auto şi serviciilor corelate, autoturismul personal ajunsese în ultimii 3-4 ani să devină un bun de larg consum. Deşi întâmpinate aproape în mod constant de tot felul de măsuri restrictive din partea statului – la început monopol, apoi diverse taxe discreţionare pe importuri, combustibili şi mai nou poluare – automobilul reuşise în sfârşit să ajungă accesibil pentru satisfacere unei necesităţi normale, la urma urmei, în orice ţară civilizată. Însă, 2011 a marcat lovituri grele date tuturor posesorilor de autoturisme, iar 2012 se pare că va continua pe aceeaşi linie.

Combustibilii, inflamaţi la preţ

Din decembrie 2010 până în iunie 2011, preţul la pompă al benzinei de 95 a crescut de la 4,74 la 5,33 lei/litru (creştere de 12,5%) în condiţiile în care preţul barilului a crescut de la aproximativ 90 de dolari pe baril la 112 iar apoi a revenit tot la 90. Iar dolarul s-a depreciat de la 0,75 la 0,7 faţă de euro în timp ce „povara fiscală”, reprezentată de TVA şi accize, a rămas la aceeaşi cotă de 49,5% din preţul total. La fel de mare ca în cazul Bulgariei unde preţul benzinei este însă mai mic cu 4-5%, dar mai mic decât în cazul Letoniei, unde fiscul ia 51,3% dintr-un preţ final identic cu cel din România…

Piesele, mai scumpe pe măsură ce sunt cumpărate mai des

Nici preţurile pieselor de schimb, al consumabilelor şi manoperei nu au rămas indiferente în faţa vremurilor de criză, crescând în ritmuri diferite, în funcţie de factori precum frecvenţa achiziţiilor, origine, dar şi legislaţie.

Spre exemplu, piesele care se înlocuiesc la perioade regulate, precum curelele de distribuţie, bujiile, filtrele, sau cele care „pică” la intervale mai mari de timp (pivoţii, amortizoarele, arcurile, radiatoarele) au rămas la preţuri oarecum constante la automobilul naţional, fiind în mare parte dictate de referinţa preţului producătorului agreat. Acesta este adesea de peste hotare şi cursul de schimb valutar nu a înregistrat variaţii semnificative. Dimpotrivă, piesele ce se pot schimba la diferite intervale, în funcţie de stilul de conducere şi starea drumurilor, au cunoscut creşteri semnificative de preţ, spre exemplu, pentru bielete de direcţie, plăcuţe şi discuri de frână sau rulmenţi.

Astfel, în ciuda diferitelor discounturi şi pachete promoţionale de servicii oferite de service-uri în goana după clienţi, posesorii de autoturisme au plătit cam tot atâţia bani la o intervenţie sau o revizie.

Panica şi sezonul dublează preţurile

O explozie de preţuri a fost marcată de celebra ordonanţă a cauciucurilor de iarnă. Aceasta a dilatat cererea în asemenea hal încât s-a ajuns în situaţia ca un pneu de iarnă cu diametrul de 15” să coste acum 250 de lei, faţă de 180-190 în decembrie 2010 şi 150-160 în vara aceluiaşi an. Mai mult, calitatea produselor vândute a scăzut, fiind preferate mărcile low-cost, iar ţara de origine devenind un amănunt aproape neglijabil în alegerea clienţilor. Dată parcă în ciuda unor ierni tot mai blânde pe teritoriul României, dar şi în sprijinul unor firme de deszăpezire parcă tot mai absente de pe şoselele patriei, ordonanţa amintită nu a ridicat doar preţurile cauciucurilor pentru sezonul toamnă-iarnă, ci şi pe acela al celor de vară, preţurile ofertelor apărute pe site-uri, ca avanpremieră ale celor din magazinele de specialitate, indică creşteri de cel puţin 30 de procente. O situaţie asemănătoare a cunoscut-o piaţa acumulatorilor, preţurile acestora crescând şi ele cu 10-15 procente în pragul anotimpului rece.

Bacşiş la nota de plată – asigurări, taxe şi impozite

După creşterea de preţuri din 2010, asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA), dar şi cele CASCO s-au aşezat la preţuri adesea cu 5-10 procentemai mici faţă de 2010, în special pentru cei care au păstrat acelaşi asigurator. Pe lângă bonusurile de fidelizare, au intrat în vigoare şi discounturile pentru cei are au condus atent şi nu au provocat daune. Iar cei care cărora ar fi trebuit să li se aplice un bonus malus au preferat să schimbe asiguratorul, profitând de lipsa de comunicare informatică din sistem.

Taxa de drum a rămas la aceleaşi cuantumuri în euro, dar în lei a crescut cu aproape 3 procente din cauza deprecierii cursului de schimb. Taxa de prima înmatriculare a scăzut în termeni reali, ai plăţilor vărsate efectiv la buget, atât datorită introducerii calcului deprecierii la autoturismele mai puţin „dotate” (aer condiţionat, ABS, airbag-uri), cât şi „calităţilor” de justiţiabili tenace de care au dat dovadă românii. În schimb, impozitul, diferenţiat pe cilindree, s-a modificat pentru 2011, mult în defavoarea celor cu motoare de peste 2000 cmc, dublându-le practic sarcina fiscală. Indiferent de vechime şi, mai ales, valoarea vehiculului, impozitul pentru un motor de 2200 cmc a ajuns la aproape 200 de euro pe an, iar pentru 3000 cmc – 500 de euro. Hilar e că pentru un ARO cu motor de 3200 de cmc, din 1996, vandabil cu maxim 5000 de lei trebuie plătit 4640 de lei impozit anual.

Nota de plată pe 2011, la un parcurs de 15000 de km an cu 7 litri%:

5.565 lei – combustibil

800 lei – pneuri

65 lei – impozit

350 lei – RCA

110 lei – taxa de drum

300 lei – o revizie, inclusiv consumabile şi manoperă

200 lei – 10 spălări

60 lei – lichid de parbriz

20 lei – ştergătoare

80 lei - plăcuţe de frână

150 lei - tichete de parcare, spray dezgheţare, becuri, pene, etc.

Total: 7.700 lei (exclus revizii majore, reparaţii, amenzi…)

viata-libera.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.