Jump to content

Cum putem obţine o micşorare a consumului de combustibil


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Cum putem obţine o micşorare a consumului de combustibil

Motorul sau mai bine zis uzura acestuia joacă cel mai important rol în evoluţia consumului de combustibil. Din acest motiv nu vom vorbi despre modificări aduse caroseriei pentru a avea un coeficient aerodinamic mai bun. Rezultatele pe care le-am putea obţine noi ar fi infime. Astfel de îmbunătăţiri trebuie lăsate pe seama firmelor specializate, şi chiar şi în astfel de situaţii impactul asupra consumului nu ar fi demn de luat în calcul.

Pentru ca o maşină să consume la fel de mult ca atunci când era nouă, trebuie să avem grijă ca sistemul de alimentare şi cel de aprindere să funcţioneze la parametri optimi.

Sistemul de alimentare

Începem cu problemele pe care le poate crea banalul... buşon de combustibil. Unele dintre acestea au din construcţie un orificiu care permite schimbul de gaze (vapori de combustibil) cu atmosfera. Altele nu, caz în care eliminarea presiunii din rezervor se face exclusiv prin conducta de aerisire (preaplin). Dacă acest orificiu este înfundat, precum şi la înfundarea conductei (furtunului) de aerisire se creează presiune în rezervor.

Buşonul de combustibil

Cum se manifestă? La deschiderea buşonului se observă o eliminare de presiune din rezervor. Rezultatul? Consum exagerat (presiunea din rezervor trece mai departe spre carburator) sau forţe care dăunează sistemului de injecţie şi miros de combustibil (sistemul începe să piardă din presiune pe la colierele furtunelor, putând chiar să avem scurgeri de carburant).

Conducta de retur

Acelaşi consum mare poate avea drept cauză înfundarea conductei de retur. Orice pompă de combustibil „trage” din rezervor o cantitate de carburant mai mare decât cea necesară funcţionării motorului, iar excedentul se întoarce în rezervor, prin conducta de retur. Obturarea sa va face ca surplusul de combustibil să intre forţat în camera de ardere, provocând pe lângă creşterea exagerată a consumului şi ancrasarea bujiilor şi depunerea de zgură pe supape şi pereţii camerelor de ardere. Problema nu se poate remedia decât la service, unde se va identifica locul în care conducta este blocată şi aceasta va fi desfundată sau schimbată după caz.

Injectoare

Cea mai frecventă problemă a sistemului de injectie apare odată cu obturarea parţială (sau în cazuri mai severe - totală) a unuia sau a mai multor injectoare. Principala cauză a problemei este calitatea proastă a benzinei/motorinei. O altă cauză este aceea că elementele solide din benzină rămân pe interiorul injectorului atunci când opriţi motorul, iar căldura face ca anumiţi componenţi din combustibil să se evapore, restul rămânând sub formă de depozite.

Simptome

Din păcate, depozitele care se formează pe orificiile injectoarelor sunt extrem de dure şi de-aceea sunt greu de înlăturat. Nemaiavând aceeaşi suprafaţă totală de pătrundere a benzinei, managementul motorului tinde să menţină funcţionarea la parametri cât mai apropiaţi de normalitate, însă de cele mai multe ori, acest lucru este insuficient. Motorul funcţionează defectuos, cu trepidaţii, porneşte greu la rece, iar pentru a beneficia de putere trebuie apăsată mai mult pedala de acceleraţie, crescând consumul.

Remedieri

Pentru a evita aceste probleme, soluţia este folosirea la fiecare plin de combustibil a unui flacon de soluţie pentru curăţat injectoare (Fuel Injector Cleaner), care ajuta la evitarea depunerii impurităţilor pe injectoare. Atenţie, folosirea acestor produse abia în momentul în care injectoarele sunt deja înfundate este tardivă şi dă rar rezultate. Este recomandată curăţarea cu ultrasunete (pe banc de curăţare) a injectoarelor la fiecare 130-170.000 km parcurşi (în funcţie de rutele pe care le-aţi făcut şi de stilul de mers), pentru că depunerile nu pot fi înlăturate numai printr-o şofare corectă şi adăugarea de diluanţi chimici în benzină.

Filtrul de aer

Filtrul de aer trebuie să fie curat. Un filtru îmbâcsit duce la schimbarea raportului benzină/aer care intră în cilindru prin faptul că nu permite aerului să treacă prin hârtia filtrantă. Urmarea: un amestec bogat, deci consum mare de combustibil şi o pierdere de putere. Este recomandata verificarea filtrului de aer la fiecare 5-10.000km, în funcţie de tipul de drum pe care folosiţi maşina (zone cu praf sau mai curate).

Sistemul de aprindere

Bujiile sunt partea componentă a sistemului de aprindere care dau cele mai mari bătăi de cap unui motor şi a căror remediere este accesibilă oricărui şofer. Acestea trebuie curăţate sau schimbate la intervale regulate (în funcţie de motor, între 20 şi 40.000 km). Electrozii cu depuneri dau scânteie slabă şi lasă combustibilul nears. De aceea, motorul suferă o pierdere de cuplu (nu trage bine) care face şoferul să apese mai tare acceleraţia. Rezultatul fiind un consum inutil de combustibil. Inspectarea regulată a bujiilor este obligatorie şi ar trebui făcută la fiecare 5-10.000km. În cazul în care bujia prezintă depuneri (cauzate, în principal, de pornirile la rece repetate), aceasta trebuie curăţată cu un şmirghel cu granulaţie fină (în niciun caz nu trebuie pusă pe foc, pentru că îşi pierde calităţile termice).

Cam atât putem face „în parcare”, fără vizite costisitoare la service, pentru că, dacă benzina se scumpeşte, măcar să scadă consumul.

http://demaraj.ro/

Link to comment
Share on other sites

Ar trebui spus din start că n-ar trebui să ne așteptăm la economii mai mari de cca. 10%, fără modificări majore. Dar uneori, acest 10% ne poate duce la cea mai apropiată benzinărie ;)

Din experiența proprie:

  1. Presiunea în pneuri: O presiune scăzută duce la mărirea suprafeței aderente deci un coeficient de frecare mai mare. Prin analogie, același efect îl obținem și la folosirea unor cauciucuri mai late.
  2. Accelerarea bruscă înseamnă o cerere mai mare de combustibil în cilindri.
  3. Motorul supraturat, iarăși, reclamă o cerere mai mare de combustibil.
  4. Motorul subturat: datorită lipsa de cuplu al motorului, se chinuie mai mult sa accelereze pana la o anumita viteza deci un consum mai mare. Tot aici, datorită arederilor incomplete, se depune calamină pe injectoare, deci o înfundare a lor.
  5. Schimbarea vitezelor, cel puțin la turația indicată de producător. La o turație inferiară, se aplică ce am scris mai sus la motorul subturat.
  6. Greutatea mașinii ... aici fiecare după posibilități ... dacă pleci în concediu cu tot familionul și cu portbagajul plin (inclusiv cel de pe acoperiș), n-are rost să ne gândim la economii de combustibil ... doar să nu ardem gazul airea :ph34r:
  7. Și nu în ultimul rând, nu alergati masina. Pe langa riscurile de accident, permis, amenda, creste si consumul masinii. Daca accelerati in nestire, rezervorul va "sangera". Pentru fiecare 20 de kilometri in plus la viteza, mai adaugati un procent de 10% din cel al consumului normal. O mașină e proiectată pentru un consum economic undeva între 80-100 km/h.

Or mai fi ... vă mai las și pe voi :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.