Jump to content

AFDJ îşi vinde navele istorice la fier vechi


dcp100168

Recommended Posts

AFDJ îşi vinde navele istorice la fier vechi

Dacă în alte domenii, în condiţii de criză, se disponibilizează personal ori se „taie” din salarii sau sporuri, la Administraţia Fluvială a Dunării de Jos se vând navele al căror întreţinere costă mai mult decât achiziţia unora noi. Nu se vând navele funcţionale, ci unele vechi de 50-60 de ani şi nici măcar nu este vorba despre cine ştie ce afacere, ci despre valorificarea la fier vechi. Cum printre navele scoase la vânzare se află şi una din ultimele nave cu aburi şi zbaturi din România, se poate spune că, pe timp de criză, istoria ajunge la fier vechi.

De ce şi cum s-a ajuns aici?

Pentru prima oară după 12 ani, de la divizarea parţială şi reorganizarea AFDJ Galaţi, administraţia a decis să valorifice 17 nave care se află în parcul rece. Este vorba despre mai multe nave, de dimensiuni diferite, care zac nefolosite de ani buni de zile. Ele se deteriorează continuu, iar întreţinerea acestora devine pe an ce trece tot mai scumpă. Şi într-un an de criză, ce companie îşi permite să arunce banii aiurea? Directorul AFDJ Galaţi, Florin Uzumtoma, spune că în cadrul vizitei recente pe care a făcut-o la Galaţi, Anton Marin, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, s-a discutat această problemă. „În parcul rece avem nave vechi de 40, 50 şi chiar 60 de ani. Nu le mai folosim, pentru că sunt deteriorate, dar ele trebuie valorificate, măcar aşa, cât se mai poate”. „Întreţinerea unei astfel de nave costă mai mult decât aş cumpăra una nouă!”. „Din acest motiv am solicitat secretarului de stat sprijin pentru a ne da un mandat special în baza căruia să întocmim caietele de sarcini, pentru ca aceste nave să fie scoase la licitaţie”. „Conform legislaţiei în vigoare, ele sunt evaluate şi sunt scoase la licitaţie. În cazul în care nici la licitaţie nu este nimeni interesat de ele, navele vor fi, până la urmă, vândute la fier vechi”, a declarat Florin Uzumtoma.

Oferta AFDJ: bărci la cinci euro bucata!

Cum spuneam, din cele 17 nave ce urmează să fie scoase la vânzare (dacă ministerul de resort va da OK-ul) unele sunt ambarcaţiuni mici – bărci, şalupe (în jur de şase), altele sunt mai mari – pontoane-dormitor, iar altele sunt nave în toată regula, cu dimensiuni „adevărate”. Cum navele sunt vechi şi din ele nu au mai rămas decât fiarele, unele din ele au fost evaluate la preţuri simbolice. Precum „Zarea”, evaluată la cinci euro. Nu este o navă, precizează directorul AFDJ Galaţi, ci „o bucată de barcă”.

O navă nouă, gata învechită

O navă de categoria grea pe care AFDJ vrea să o vândă este şi „Trident”. Această navă are o poveste tristă, care demonstrează că o investiţie tărăgănată ajunge, în cele din urmă, la groapa de fier vechi. „Trident” a fost proiectată ca un spărgător de gheaţă, nu de dimensiuni foarte mari. După cum ne-a relatat directorul AFDJ Galaţi, investiţia la „Trident” a fost aprobată în anul 1987. S-a lucrat la ea până în anii 1992-1993, după care lucrările au fost abandonate. De ce? În primul rând, Revoluţia. Apoi au urmat privatizările mai mult sau mai puţin reuşite. Şantierul Naval Tulcea, cel care avea în custodie „Tridentul”, s-a privatizat, iar nava a rămas aşa… între două ape. „În prezent, nava e la roşu, cum se spune. Are echipamente pe ea. Nu au fost folosite niciodată, dar sunt vechi, că au trecut anii. Acum încercăm să recuperăm măcar o parte din investiţie”. „Motoarele le vom valorifica noi, adică le vom monta pe navele noastre, la fel vinciurile, iar restul se va vinde la licitaţie. Dacă nu se arată nimeni interesat, va fi valorificată la fier vechi”, spune Florin Uzumtoma.

Criza a învins războaiele lumii

Printre navele de „categoria grea” se numără şi „Cetatea”, navă construita în Şantierul Naval Turnu Severin, în anul 1903 şi catalogată ca fiind una din ultimele nave cu aburi şi zbaturi din România. La venerabila vârstă de 107 ani şi dacă ar avea gură să spună, „Cetatea” probabil că ar povesti cum a supravieţuit celor două războaie mondiale, fără a mai pune la socoteală războiul balcanic. Potrivit datelor afişate pe site-ul AFDJ Galaţi, „…cu mult noroc, nava a supravieţuit războiului balcanic din 1913, celor două războaie mondiale şi câtorva recesiuni economice”. „La bord au fost cazaţi ofiţeri superiori din Franţa, Spania, Italia, Germania şi Rusia ce aveau rolul de observatori militari în războiul balcanic din 1913”. Tot de acolo aflăm date tehnice ale navei „…propulsia era asigurată de două roţi cu zbaturi cu excentric amplasate lateral în apropierea cuplului maestru”. „Zbaturile erau puse în mişcare de o maşină cu abur alternativă cu dublă expansiune orizontală de 130 CP. Celelalte agregate de forţă (pompe, vinciul de ancoră, dinamul) erau antrenate de maşini cu abur cu simplă expansiune”. „Performanţele sale sunt reduse (viteza medie 15 km/h) Lungimea - 34,35 m, lăţime - 4,82 m, pescaj - 1,40 m”. „Nava a fost reparată capital în 1980 la Şantierul Naval Orşova. Cu această ocazie s-au făcut modificări la suprastructură, iar învelişul navei a fost făcut prin construcţie sudată, prinsă prin nituire de osatura originală. Nava a fost în exploatare în perioada 1903-1978, 1980-1982”. Deşi în raportul afişat pe site-ul AFDJ se spune că nava ar putea fi transformată cu succes „…într-un candidat excelent pentru diverse funcţiuni ce ar putea ridica numărul de turişti”, „Cetatea” va fi scoasă la vânzare, prin licitaţie. Potrivit datelor furnizate de directorul AFDJ Galaţi, nava a fost evaluată la aproximativ 8.000 de euro, fără TVA. „Da, este adevărat, ar fi putut fi transformată în muzeu, dar cei de la Ministerul Culturii au spus că nu are valoare! Dacă cineva, vreun colecţionar e curios, o poate transforma în obiectiv turistic, cumpărând-o la licitaţie”, mai spune Florin Uzumtoma. Acesta a adăugat că nava este evaluată la 8.000 de euro, pentru că în momentul de faţă nu mai are nici motorul cu aburi, nici zbaturi, e doar o „coaşcă” de metal, lucru ce poate fi confirmat din fotografiile ataşate la dosarul acesteia…

http://www.viata-libera.ro/articol-Nave_la_fier_vechi__2.html

Link to comment
Share on other sites

Mai bine punem o bomba si radem naibii tot...

Sunt tari care fac bani si din piatra seaca, prezentand orice piatra sau obiect ca pe o capodopera nemaipomenita iar la noi se distruge tot...

nu mai are nici motorul cu aburi, nici zbaturi, e doar o „coaşcă” de metal, lucru ce poate fi confirmat din fotografiile ataşate la dosarul acesteia…

Interesant, nu? Totusi, pe unde sunt "chestiile" alea? :-?

Link to comment
Share on other sites

din cate stiu, "Panzarul Moldovenesc" e din nou pe apa si chiar are clienti. de ce un muzeu al navelor istorice ar fi nerentabil? sper ca aceste comentarii sa fie citite si de cine e in masura sa raspunda la intrebarile noastre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Navele vechi, „eşuate” în instanţă

De mai bine de 2 ani, AFDJ Galaţi încearcă să scape de 17 nave atât de vechi încât sunt fie inutilizabile, fie au costuri de utilizare uriaşe. Pe lista vechilor nave scoase la vânzare, majoritatea aflate în Parcul Rece de la Sulina, se află simple bărci, pilotine ruginite sau pontoane plutitoare, dar şi două remorchere şi o dragă, ce-i drept vechi de vreo 40 – 50 de ani. „Este vorba de o serie de ambarcaţiuni la care, în urma analizelor făcute în anii din urmă, s-a ajuns la concluzia că, prin costurile de întreţinere, costurile de reparaţii şi costurile de exploatare, produceau pierderi şi prin urmare nu se mai justifica menţinerea lor. Problema a fost analizată şi la nivelul Ministerului Transporturilor şi aceste nave au fost scoase la vânzare, unele la preţ de fier vechi, altele la un preţ stabilit de un evaluator autorizat”, ne-a declarat Florin Uzumtoma, directorul general AFDJ Galaţi.

„Lista neagră”

În total, cele 17 nave scoase la vânzare prin licitaţie au fost evaluate la 1,9 milioane euro. Cea mai scumpă navă scoasă la vânzare este remorcherul multifuncţional „Trident”, evaluat la 375.000 euro. Nava a avut o istorie pe cât de încâlcită, pe atât de tristă. Ea a fost o comandă guvernamentală la Şantierul Naval din Tulcea de dinainte de 1989, dar s-a lucrat efectiv la ea doar până prin 1992, an în care, pe fondul tulbure al privatizării şantierului, lucrările au fost abandonate, iar nava a rămas nefinalizată. În prezent, „Tridentul” zace undeva la Sulina, uzată moral încă înainte de a fi pus în funcţiune…

Printre navele care mai valorează cât de cât ceva se mai numără motonavele „Iglicioara 2” (evaluată la 209.368 euro) şi „Iglicioara 6” (237.088 euro), nave care au fost însă scoase din uz din 2006. Din aceeaşi perioadă mai datează o dragă cu cupe construită în 1970, ce încă mai acţiona acum vreo 6 ani pe canalele Dunării, evaluată în prezent la 187.500 euro.

Cele mai ieftine sunt nişte nave din care n-au rămas decât carcasa şi care aduc mai degrabă cu epavele, precum „Pescăruşul” (3.200 euro) şi „Munteni 1” (2.800 euro).

Instanţa, „ultimul port”

La licitaţia organizată de AFDJ Galaţi s-au prezentat 3 ofertanţi, dar lucrurile s-au împotmolit în momentul în care s-a verificat eligibilitatea unuia dintre ofertanţi. „Este vorba de un offshore înregistrat în Insulele Marshall care nu a prezentat acele documente de ˝good standing˝ (bună practică) aşa cum erau stabilite în caietul de sarcini şi prin urmare a fost descalificat. Ei au contestat decizia AFDJ Galaţi şi s-a ajuns la proces. Instanţa ne-a dat nouă câştig de cauză, dar compania a mai utilizat o ultimă cale extraordinară de atac – cererea de ordonanţă preşedinţială – la care aşteptăm sperăm să obţinem un răspuns chiar în această lună”, a precizat directorul AFDJ Galaţi.

„Cu banii pe care îi obţineam din vânzarea vechilor ambarcaţiuni am fi dorit să dăm comenzi pentru noi echipamente: nişte pilotine de iarnă şi pilotine de vară, nave de semnalizare sau să remotorizăm nişte nave care mai pot fi încă utilizate. Suma de două milioane de euro nu e chiar de ici, de colo, şi ne-ar fi permis aceste investiţii, dar iată că lucrurile sunt mult întârziate”, a arătat directorul AFDJ Galaţi, acesta precizând că, în prezent, administraţia fluvială are o flotilă de aproximativ 50 de ambarcaţiuni.

Florin Uzumtoma s-a arătat ferm convinsă că administraţia fluvială va avea câştig de cauză şi în etapa cu ordonanţa preşedinţială, dar trebuie aşteptată decizia oficială. „După ce ni se va comunica punctul de vedere al justiţiei vom face paşii următori: ori vom relua licitaţia de unde a rămas sau redeschidem o licitaţie nou, astfel încât să evităm apariţia unor noi contestaţii. În funcţie şi de cum va fi formulată hotărârea judecătorească Serviciul Juridic va decide care este cea mai bună soluţie”, a mai arătat Uzumtoma.

Desigur, dacă verdictul instanţei va scoate vechea flotilă a AFDJ Galaţi din apele tulburi, rămâne de văzut.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.