Jump to content

"Cutia Pandorei" - premieră mondială cu autorul în sală


Recommended Posts

Posted

"Cutia Pandorei" - premieră mondială cu autorul în sală

Cea mai nouă premieră a Teatrului Dramatic „Fani Tardini”, „Cutia Pandorei” este o premieră mondială. Regizorul Eugen Făt pune pentru prima dată în scenă piesa autoarei maghiare Katalin Thuroczy, care şi-a anunţat chiar prezenţa la premiera de la Galaţi. Primul spectacol este programat pentru data de 12 februarie, la reprezentaţie urmând să participe şi traducătoarea textului, precum şi reprezentanţi ai Ambasadei Ungariei la Bucureşti.

O comedie neagră

Eugen Făt spune că a ales „Cutia Pandorei” după ce a văzut o altă montare a unei piese scrise de Katalin Thuroczy. „Am văzut la Odeon, în Bucureşti, o reprezentaţie după un text al autoarei, în regia lui Radu Afrim şi mi-a plăcut foarte mult. Mi-am dat seama că are mână bună şi am decis să îi caut textele. Am descoperit astfel această piesă care mi-a plăcut şi pe care am hotărât să o pun în scenă”, a declarat regizorul spectacolului, Eugen Făt.

Acesta spune că a intervenit totuşi în textul lui Katalin Thuroczy, aşa cum s-a întâmplat şi la celelalte piese pe care le-a pus în scenă până acum. „Piesa originală are două personaje, în reprezentaţia mea apar trei personaje, am mai introdus un rol, pe care eu îl consider esenţial. Este o comedie neagră, care prezintă un conflict între generaţii. Pretextul este o comoară, însă, de fapt, piesa vorbeşte despre realaţia dintre personaje”, dezvăluie Eugen Făt câte ceva despre premiera pe care o pregăteşte.

Miza pe actori

Spre deosebire de celelalte reprezentaţii ale lui Eugen Făt, în care accentul cădea pe imagine, muzică, sugestie, de data aceasta cel mai important va fi jocul actorilor. „Am colaborat foarte bine cu cei trei actori, Ioana Citta Baciu, Petrică Păpuşă şi Cosmin Panaite. Accentul va cădea în proporţie de aproape sută la sută pe actorie. E un exerciţiu de actorie, nu voi folosi muzică, doar sunete. Mai avem, de asemenea, un decor superb, impresionant. Piesa e chiar realistă, e diferită faţă de ceea ce am făcut până acum, am schimbat puţin stilul. Am păstrat destul de mult direcţia dată de text, chiar dacă am mai adăugat un personaj”, a mai precizat regizorul Eugen Făt.

„Cea mai bună reprezentaţie”

Katalin Thuroczy este al doilea autor care va avea posibilitatea să îşi vadă reprezentaţia de la Galaţi. „A mai fost un autor care a văzut piesa pusă în scenă de mine. Este vorba despre Ioan Peter, care a ţinut să vadă reprezentaţia noastră, ˝Tot ce se dă˝. Vestea bună este că Ioan Peter a spus că piesa noastră este cea mai bună reprezentaţie dintre cele cinci-şase care s-au făcut până acum. Asta în ciuda faptului că din toată piesa lui eu am păstrat doar trei pagini. Sper la o reacţie asemănătoare şi din partea lui Katalin Thuroczy, chiar dacă am modificat textul şi de data aceasta”, a anticipat Eugen Făt.

Premiera piesei „Cutia Pandorei” va avea loc pe data de 12 februarie, la Sala Studio. Distribuţia este formată, cum spuneam, din Ioana Citta Baciu, Petrică Păpuşă şi Cosmin Panaite, scenografia aparţine Gabrielei Bondărescu Catargiu, iar traducerea textului este semnată de Anamaria Pop.

http://www.viata-libera.ro/articol-%E2%80%9ECutia_Pandorei%E2%80%9D_-_premiera_mondiala_cu_autorul_in_sala_2.html

  • 3 weeks later...
Posted

"Cutia Pandorei" - Povestea întâmplării

Ana Maria Pop, translatoarea autoarei, stabilită de mai mulţi ani în Ungaria, care se ocupă de promovarea pieselor Katalinei Turóczy, a precizat că deşi au existat solicitări pentru punerea în scenă a Cutiei Pandorei din partea mai multor teatre din ţară, a preferat să aleagă punerea în scenă a piesei la Galaţi. Ana Maria Pop, de profesie jurnalist ne-a mărturisit că s-a bazat în alegere pe intuiţie, dar şi pentru că a fost efectiv cucerită de vocea directorului Vlad Vasiliu.

Alegerea are însă rădăcini şi mai adânci. Actriţa Ioana Citta Baciu a dorit să joace această piesă ca rămas bun al său, înainte de a părăsi scena. Deci a sugerat regizorului Eugen Făt şi directorului teatrului gălăţean Vlad Vasiliu să îşi îndrepte atenţia spre "Cutia Pandorei".

Prima punere în scenă a fost una magistrală. Cei trei actori au smuls minute în şir de aplauze din partea auditoriului fascinat. Ioana Citta Baciu a interpretat rolul Hildei, o femeie în vârstă de 77 de ani; Cosmin Panaite - rolul Bandi, nepotul Hildei; iar Petrică Păpuşă rolul Aurel, cel de al doilea soţ al Hildei.

"Cutia Pandorei" este o dezvăluire fără menajamente a destinului unei familii măcinate de ideea unei moşteniri ascunse, pe care au căutat-o neîncetat, transmiţând această obsesie şi urmaşilor. Căutarea le-a mutilat sufletele, condamnându-i la o existenţă angoasată, izvorâtă din duşmănii fratricide insurmontabile, crimă şi atacuri în miez de noapte. Deşi ascunderea indiciilor privind moştenirea blestemată au fost lăsate de către părinte celor doi urmaşi direcţi, frate şi soră, pe câte un bileţel diferit sfătuindu-i: "sunteţi fraţi, să nu vă duşmăniţi!" cei doi nu şi-au unit biletele pentru ca împreună să poată beneficia de darul părintesc, ci au preferat ca separat să caute dezlegarea misterului. Căutarea i-a dus pe frate în mormânt, şi pe sora rămasă singură, în braţele alcoolului. Într-o noapte, acesta este atacată de nepotul deghizat în Bugs-Bunny şi împreună rememorează destinul nefast legat de obsesia acelei averi. Mătuşa îşi dezvăluie cele mai intense regrete şi cele mai cumplite fapte comise. Se priveşte pe sine însăşi asemuindu-se unei ceşti din porţelan fin aruncată în noroi. Astfel apreciază inutilitatea frumuseţii, a sufletului tânar ce musteşte de veselie şi clocot condamnat să sfârşească în neputinţa bătrâneţii: "niciun om nu ar trebui să îmbătrânească!". Piesa interpretată de actorii gălăţeni pune auditoriul în faţa unei introspecţii de o sinceritate dură a existenţei: spre ce ne îndreaptă propriile fapte şi alegeri.

http://www.monitoruldegalati.ro/index.php?func=articol&domeniu=Eveniment&articol=2

Posted

Lacrimile din Cutia Pandorei

* Cea mai recentă premieră a „Dramaticului” a adus faţă în faţă regizorul şi autoarea textului *

După ce toate emoţiile posibile au zburat de-a lungul spectacolului, pe fundul „Cutiei Pandorei” au rămas, la final, doar lacrimile. Lacrimi de fericire, împletite cu speranţa că la Galaţi cultura teatrală e pe cale să renască. Premiera „Cutia Pandorei”, care a avut loc vineri seară la Teatrul Dramatic "Fani Tardini" a fost un moment unic în istoria recentă a instituţiei culturale gălăţene. Finalul piesei le-a găsit pe autoarea textului, scriitoarea maghiară Katalin Thuróczy, şi pe actriţa din rolul principal, Ioana Citta Baciu, îmbrăţişate pe scenă şi lăcrimând. Au fost lacrimi de fericire. Scriitoarea i-a mulţumit Ioanei Citta Baciu pentru felul în care i-a dat viaţă personajului imaginat de ea, în timp ce actriţa gălăţeană i-a mulţumit lui Katalin Thuróczy pentru că i-a oferit un rol deplin.

Invitaţii, încântaţi de spectacol

Temerile nerostite ale regizorului Eugen Făt, pus în situaţia de a o avea invitată pe autoarea textului chiar la premieră au fost spulberate vineri seară. Invitaţii maghiari au fost pur şi simplu daţi pe spate de reprezentaţia gălăţenilor. S-a văzut chiar din scenele de la final, când scriitoarea Katalin Thuróczy nu a rezistat tentaţiei şi a urcat pe scenă pentru a-şi îmbrăţişa personajele imaginate de ea şi aduse la lumină de regizorul Eugen Făt. Şi s-a văzut şi din discuţiile de la finalul piesei. „Mi-a plăcut foarte mult. Actorii şi regizorul au reuşit să meargă chiar dincolo de textul meu. Am descoperit în reprezentaţie nişte relaţii psihologice pe care nici eu nu le-am imaginat. Am văzut multă senzualitate la personajul întruchipat de Ioana Citta Baciu, lucru care în textul meu lipsea”, a spus după premieră Katalin Thuróczy. e altfel, încă dinainte de a vedea piesa, autoarea maghiară spunea că nu are pretenţii ca regizorul să stea lipit de textul piesei. „Eu las mână liberă actorului şi regizorului că creeze pe textul meu. Ca om de teatru, mi se pare ridicol ca un autor să ţină morţiş la textul său. Literele scrise rămân pe hârtie, iar un regizor se poate apropia de ele şi peste 5 sau peste 10 ani. În toată cariera mea am avut un noroc fantastic pentru că destinul m-a pus faţă în faţă cu regizori care mi-au înţeles textele. Punctul de vedere al regizorilor români (Katalin Thuróczy nu este la prima punere în scenă în România, n.r.) este foarte important pentru mine, pentru că ei se apropie deschis de textele mele”, a spus autoarea maghiară prezentă vineri la Galaţi.

Regizorul lasă prim-planul actorilor

Piesa pusă în scenă de Eugen Făt este una dintre cele mai reuşite reprezentaţii ale „Dramaticului” gălăţean de mulţi ani încoace. Nu e musai să mă credeţi pe cuvânt, e suficient să vizionaţi piesa. Cu un fir epic folosit doar ca pretext (o comoară pe care o caută tânărul Bandi, întruchipat de Cosmin Panaite), piesa analizează subtil şi discret relaţiile psihologice dintre personaje. Într-un decor absolut impresionant, desprins parcă dintr-un basm (apăsător parcă pentru publicul dintr-o sală studio), personajele îşi caută propria identitate sau încearcă să facă pace cu trecutul raportându-se la ceilalţi. Spre deosebire de celelalte piese puse în scenă de Eugen Făt, de data aceasta greul cade pe umerii actorilor, care îşi îndeplinesc cu brio sarcina. La prima vedere, regizorul dispare din piesă, însă o serie de elemente de fundal, aparent neesenţiale, scot în evidenţă o viziune regizorală deplină. Eugen Făt creează spaţiul perfect pentru jocul excepţional al actorilor Ioana Citta Baciu, Cosmin Panaite şi Petrică Păpuşă. „Am lucrat aproape trei luni la această piesă, iar în prima parte am studiat împreună cu echipa câteva teme esenţiale în trei filme: liniştea, tăcerea, frumuseţea şi dinamismul. Am încercat apoi să le redau în piesă. Pentru a înţelege pe deplin «Cutia Pandorei», i-am citit toate piesele doamnei Thuróczy şi chiar am preluat idei şi propoziţii din alte texte”, spune regizorul Eugen Făt.

Mulţumim, Ioana Citta Baciu!

„Cutia Pandorei” pare a fi închinată actriţei Ioana Citta Baciu. Dacă, prin absurd, cineva ar reuşi să şteargă cu buretele toată impresionanta sa carieră de până acum, actriţa gălăţeană tot ar rămâne drept o adevărată doamnă a teatrului fie şi numai prin acest rol. Cu trăiri dintre cele mai diverse, cu o vivacitate şi un dinamism ieşite din comun, Ioana Citta Baciu prezintă o Tanti Hilda plină de senzualitate la o vârstă înaintată. E o dovadă că oamenii îşi păstrează intensitatea sentimentelor chiar şi după ce ating un anumit prag al existenţei. Ioana Citta Baciu pendulează natural între registrul grav şi cel comic, între zbucium şi linişte, între lacrimi şi zâmbete. E un rol perfect. Mulţumim, Ioana Citta Baciu!

http://www.viata-libera.ro/articol-Lacrimile_din_Cutia_Pandorei_2.html

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.