dcp100168 Posted February 6, 2008 Posted February 6, 2008 Timida educaţie alternativă* La Galaţi, alternativa educaţională este dezvoltată mai ales la grădiniţă * Elevii nu au însă o ofertă largă de a continua acest sistem şi la clasele I‑VIII Introduse în cadrul sistemului de învăţământ de stat din România, evident, abia la începutul anilor 90, alternativele educaţionale nu par să fi câştigat foarte mult teren nici la acest moment. Cel puţin la Galaţi, unde singura ofertă este pedagogia Step by Step". Din păcate, metoda de educaţie Pas cu Pas" reprezintă cu adevărat o alternativă doar în cazul copiilor aflaţi la vârsta grădiniţei, căci, pentru ciclul primar, oferta şcolilor e foarte redusă sau, cum se întâmplă la ciclul gimnazial, ea nu există deloc. Ceea ce nu înseamnă că nu sunt cereri din partea părinţilor, interesaţi nu doar să îşi lase copilul, după‑amiaza, sub supravegherea cadrelor didactice, aşa cum se întâmplă la programul "After school", ci preocupaţi şi de educarea lor în alt stil decât în cel tradiţional. Spre deosebire de "After school", care nu e un alt fel de pedagogie, educaţia "Step by Step" este gratuită şi recunoscută ca alternativă educaţională. Grădiniţele sunt căutate Grădiniţa Nr. 43 din Galaţi este o promotoare a metodei "Step by step", având grupe cu acest specific din 1996. În acest moment, toţi prichindeii înscrişi aici sunt educaţi după pedagogia care dă şi numele grădiniţei, singura din judeţul Galaţi care a îmbrăţişat în întregime alternativa, de la grupa mică la cea pregătitoare. Instituţia preşcolară îmbină în mod fericit programul prelungit cu cel propus de pedagogia Step by Step", astfel încât cei mici rămân la grădiniţă de dimineaţă şi până la ora 19,00. "Este un sistem care oferă avantaje atât copiilor, cât şi părinţilor. Părinţii îi lasă în grija noastră aproape toată ziua, şi, în plus, alternativa educaţională ne permite să îi primim pe aceştia sau pe bunicii copiilor la activităţile cu cei mici. Copiii sunt trataţi individual, sunt luaţi după ritmul propriu de dezvoltare", ne explică directoarea Maria Sava. Din datele Inspectoratului Şcolar Judeţean, în judeţul nostru alte cinci instituţii preşcolare au, parţial, program Step: grădiniţele Nr. 41, 51 şi 64 din Galaţi, Nr. 1 Pechea şi Nr. 17 Tecuci. Creativitate cu orar prelungit Diferenţele între educaţia alternativă şi cea tradiţională sunt mult mai evidente la ciclul primar. La Şcoala Nr. 17 "Nichita Stănescu" din Galaţi, în sistemul Step funcţionează, din acest an şcolar, două clase I. Dimineaţa, la ore (numite, de fapt, secvenţe), elevii se grupează şi, în paralel, fiecare grup are activităţi pe teme diferite. Lucrul în echipe le dezvoltă în primul rând creativitatea. Pe parcursul unei zile, adică de la ora 8,00 până la ora 16,00, copiii sunt îndrumaţi de două cadre didactice. Jenica Ştefan, una dintre învăţătoarele formate ca să predea la Step by Step, spune că principala diferenţă faţă de sistemul tradiţional se vede la evaluare, nu doar în modul de organizare a orelor, pe secvenţe şi pe grupe. "Chiar dacă respectăm programa şi predăm după manualele obişnuite, îi evaluăm pe fiecare în funcţie de aptitudine şi abilitate, după descriptori de performanţă bine precizaţi. Le trecem calificativele în catalog, dar avem şi un caiet special de evaluare", ne explică şi Liliana Huhulea. O altă diferenţă este faptul că, în continuare, elevul rămâne la şcoală, iar după ce şi‑a luat prânzul este ghidat în realizarea temelor sau antrenat în activităţi recreative. O alternativă şi pentru părinţii ocupaţi cu serviciul care nu trebuie să investească în plus decât în masa copiilor. Din septembrie, trei şcoli cu "Step" Dacă în urmă cu câţiva ani erau mai multe instituţii de învăţământ cu clase Step by Step", în acest moment, doar Şcolile Nr. 17 Galaţi şi Nr.7 Tecuci au o asemenea alternativă la clasele tradiţionale, iar Şcoala 11 Tecuci ar urma să intre în circuit din septembrie. Asta spre deosebire de cele opt şcoli gimnaziale cu clase de acest tip care există la Brăila. Şcoala 17 a renunţat, o perioadă, din lipsă de spaţiu, la oferta Step by Step", dar şi‑a remediat problema. "Cerinţele pentru a putea găzdui clase Step sunt mari, cadrele didactice trebuie formate în domeniu, şcoala trebuie să cumpere mobilier special", ne‑a precizat conducerea Şcolii Nr.17. O dificultate pentru cadrele didactice este şi faptul că nu pot urma cursurile la Galaţi, pentru că nu există încă un centru de resurse recunoscut de organizaţia Step, dar şi pentru că formarea nu le este întotdeauna suportată financiar de şcoală. Profesorii şi învăţătorii declară că observă imediat un copil "Step". "Înainte colaboram foarte mult cu Şcoala 22, care avea clase de acest tip la ciclul primar. Dar copiii noştri sunt căutaţi şi de alte şcoli bune, acum, de exemplu, încearcă să îi atragă Şcoala 13", ne‑a spus directoarea de la Grădiniţa 43. Elevii "Step" sunt mai creativi, vor să iasă în evidenţă, dar, în schimb, sunt mai greu de stăpânit la ore. Situaţii cu care cadrele didactice au şi dat piept, în condiţiile în care aceştia nu au fost asimilaţi de fiecare dată în colective clasice cu un nivel pe măsura abilităţilor pe care şi le‑au dezvoltat la grădiniţă sau la ciclul primar. Trei alternative educaţionale Pe lângă Step by Step, un program de reformă ce promovează metodele de predare ‑ învăţare centrate pe copil, precum şi implicarea familiei şi comunităţii în organizarea muncii copilului, în învăţământul de stat există alte două alternative educaţionale. Pedagogia Waldorf pune accent pe exploatarea creativităţii şi spiritualităţii copilului, pe respectarea ritmului fiecăruia, dar şi pe autoritatea educatorului. Spre deosebire de pedagogia Waldorf, metoda Freinet are în centrul său individul şi relaţiile sale interumane şi nu se bazează pe intervenţia foarte mare a educatorului. Prin intermediul studiului pe grupe, este valorificată experienţa personală şi cognitivă a elevilor, facilitând apropierea lor faţă de mediul înconjurător. http://www.sisnet.ro/index.php?page=articol&id=21875
sylvia84 Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 STEP BY STEPÎn România programul Step by Step a debutat în 1994, sub numele de Head Start, la inițiativa Fundației Soros pentru o Societate Deschisă. În 1995 programul a luat numele de Step by Step (”Pas cu Pas” – în limba engleză), nume de licență pentru toate țările din Europa de est în care se aplică.CE ESTE STEP BY STEP? Este o alternativă de educație a copiilor și are drept fundament credința fermă în principiul democrației. Îi încurajează pe copii să devină cetațeni activi și să aprecieze valorile inerente ale unui stil de viață democratic.Promovează neîncetat sisteme de valori ca: respectul reciproc, responsabilitatea dintre adulți și copii, onestitatea, grija și seriozitatea.Are ca responsabilitate de primă importanță necesitatea creării unui model educațional care să-l facă pe fiecare elev conștient de interdependența tuturor lucrurilor în viață.ÎNTREBĂRI FRECVENTE ALE PĂRINȚILORUn copil dintr-o clasă Step by Step învață altceva decât într-una obișnuită?Programa școlară pentru ciclul primar (clasele I – IV) este aceeași cu cea din învățământul tradițional. Aceasta înseamnă că deprinderile și cunoștințele programate a fi asimilate pe parcursul celor 4 ani sunt aceleași ca și pentru învățămăntul tradițional. Diferența constă în metoda de formare a acestora.Un copil care a fost în Step by Step se poate adapta într-o clasă obișnuită?Experiența a arătat că un copil care a fost la Step by Step se poate adapta într-o clasă obișnuită. Capacitatea de adaptare dobândită în cadrul unei clase Step by Step îl va ajuta pe copil să depășească și rigorile învățămăntului tradițional. Cât privește asimilările de cunoștințe teoretice, ele sunt similare cu cele din școala tradițională.Se poate continua metoda în gimnaziu? Mulți părinți care au avut copiii în clase de Step by Step și-au exprimat dorința de-a continua acest sistem în ciclul gimnazial. Individualizarea și lucrul în colaborare ramân ca principii de lucru. În locul Centrelor de activitate intervin Proiectele tematice, integrate, pluridisciplinare, iar în locul prezentărilor de sarcini – prezentările de proiecte și dezbaterile. Studiul individual se va pronunța și se vor introduce situații de competiție între grupuri sau individual, fără a neglija cultivarea spiritului de colaborare, esențial în sistem. Colaborarea profesorilor de specialități în spiritul și atmosfera de învățare. Participarea părinților rămâne ca principiu, dar sarcinile familiei în educație se schimbă în conformitate cu vârsta copiilor și cu necesitățile specifice ale dezvoltării la acestă vârstă.De ce nu este încurajată concurența în Step by Step?Până la 12 – 14 ani funcțiile de cunoaștere și procesele emoționale ale copiilor nu sunt complet dezvoltate, mature. Individualizarea prin motivare pozitivă și învățarea colaborării în lucru pe centrele de activitate ajută la formarea și maturizarea acestor funcții. La această vârstă copilul nu e încă apt să înțeleagă și să suporte competiția fără urmări negative. Concurența apare și în comparațiile produse de evaluare în clasa Step by Step, dar numai în măsura în care copilul o poate accepta sau ”digera” el însuși. De aceea Step by Step nu creează explicit situații de competiție.Cum arată o clasă Step by Step?- În loc de bănci sunt mese mobile cu scăunele de jur împrejur;- Clasele sunt mochetate pentru ca anumite activități să se desfășoare cu copiii așezați pe podea;- Mesele sunt delimitate între ele de rafturi cu materiale didactice specifice unei activități, constituind astfel Centrele de activitate;- Pe pereți se văd diferite materiale care personalizează copiii și care planifică – în conformitate cu alegerea fiecăruia, activitățile elevilor pe ziua sau săprămâna în curs, precum și responsabilitățile lor. Se mai pot vedea afișate regulile clasei, care sunt stabilite și discutate pentru a fi înțelese de comun acord. Se poate vedea calendarul personalizat al zilelor scurse și viitoare, cu evenimentele ce interesează (vreme, aniversări, serbări) consemnate în dreptul fiecărei zile. Vom mai întâlni materiale vizuale tematice, dar și producția copiilor din ultimele zile. Pot fi afișate și cele greșite ori neterminate fără a fi corectate.- În mijlocul clasei, un spațiu cât mai larg posibil este dominat de un scaun cu inscripția ”Scaunul autorului”; este locul din care, fiecare copil își expune rezolvările, experiențele, ideile proprii, în fața celorlalți colegi, în diferite momente ale zilei de activitate. Această postură îl face pe copil responsabil în fața celorlalți copii, dar îi acordă fiecăruia, la momentul respectiv, atenția și respectul cuvenit.Nu e prea lung programul pentru un copil atât de mic?Din punct de vedere psiho-fiziologic variațiile tipurilor de activitate, îmbinarea cu jocul și educația fizică, precum și libertatea de-a lucra în ritm propriu nu suprasolicită copiii. Copiii mărturisesc că le place la școală, nu sunt obosiți sau plictisiți după 8 – 9 ore la școală. Ambianța și metoda îi motivează. Mulți dintre copiii transferă și în familie deprinderea de-a lucra individual și de-a comunica deschis rezultatele, ideile, întrebările și nedumeririle lor. Toate achizițiile sunt exersate sub diverse forme în centrele de activități, astfel încât nu există teme pentru acasă. Ceea ce este de achiziționat se desfășoară și se exersează în clasă. Rostul învățătorului este să-l ghideze și să-l ajute să găsească în jocul său, explicațiile și soluțiile adecvate. Este nevoie de 8 ore pentru ca un copil să treacă prin toate Centrele de activitate. Există și activități educative complementare pentru timpul liber (sfârșit de săptămână, vacanțe) pe care părinții le pot susține.Cum se face evaluarea copilului?1.Fiecare copil își prezintă din scaunul autorului rezolvarea sarcinilor la fiecare centru de activitate, precum și orice rezultat al activității sale extrașcolare. Completările, întrebările, înțelesurile celorlalți și întrebările conducătoare ale învățătorului îl vor face să-și înțeleagă corectitudinea demersului, fără să fie notat, clasificat.2. Lucrările cu rezolvările sarcinilor, ale tuturor copiilor sunt expuse în clasă. Există – fără a fi stigmatizată – posibilitatea de comparare cu ceilalți, de înțelegere și de corectare a demersurilor mentale neadecvate sau slab conturate. Mapa cu lucrări a fiecărui copil cuprinde lucrări datate și comentate și devine oglinda progresului acestuia față de el însuși. Se pot constata progresele și slăbiciunile sale.3. Învățătorii au un caiet de evaluare, în care demersurile de progres pe fiecare proces de cunoaștere sunt înregistrate descriptiv, la căteva zile de observare a fiecărui copil. Părinții au astfel posibilitatea de a își evalua copiii în mai multe moduri: a) Participând la clasă și constatând eficiența în rezolvarea sarcinilor de un anumit tip:b) Răsfoind mapa personală a copilului – unde găsește evoluția în timp a rezultatelor sarcinilor copilului;c) Urmărind caietul de evaluare al învățătorului.Ghidul pentru parinti versiunea integrala o puteti descarca de aici
sylvia84 Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Cum arată 0 zi în clasa Step by Step?Copiii sunt întâmpinați de unul din învățători și își pregătesc ținuta confortabilă.ÎNTÂLNIREA DE DIMINEAȚĂ care pornește cu prezentarea Agendei Zilei. Ea reprezintă planificarea activităților zilei respective. Au loc întrebări și precizări până când se constată că planul de activități a fost însușit și acceptat. Un alt moment este calendarul zilei. Precizarea zilei, a datei, a evenimentelor sociale și personale, inclusiv aspectul vremii, comentarii și întrebări.Urmează apoi MESAJUL ZILEI – un mesaj conceput de învățător pentru a introduce cunoștințele sau deprinderile noi achiziționate și de prelucrare pe Centrele de activități.Un alt moment important este acela al NOUTĂȚILOR. Copiii se înscriu pentru a comunica celorlalți noutățile sau experiențele personale deosebite. Noutățile sunt comunicate celorlalți din „Scaunul Autorului”, unde copilul va fi valorizat, dar va avea și responsabilitatea comunicării, întrucât urmează întrebările și comentariile colegilor.Se trece apoi la lucrul pe CENTRE DE ACTIVITATE. Fiecare centru are pregătit pe masă sarcinile specifice pentru scriere, citire, arte, construcții și matematică. După realizarea sarcinilor vine momentul evaluării – la care iau parte toți copiii. Fiecare grup, fiecare copil, prezintă în fața celorlalți rezolvarea sarcinilor respective. Lucrările realizate sunt expuse în clasă apoi trec în MAPA DE LUCRĂRI a fiecărui copil.După câteva rotații și evaluări se ia masa de prânz, după care continuă lucrul pe centrele de activitate
sylvia84 Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 SCOALA GIMNAZIALA NR.17,,NICHITA STANESCU” din GALATI este singura scoala cu acest program de scolarizare, avand penru moment in anul scolar 2009-2010 5 clase de Step By Step si cu o estimare pentru anul scolar 2010-2011 de inca 2 clase I Step By Step.Avantaje:Va ofera ocazia ca orice copil sa invete in stil european sub indrumare unor cadre didactice perfectionate in acest domeniu.Cel mai important de stiut este ca : avem program de 8 ore (08.00-16.00) GRATUIT.Masa de pranz este servita in stil Catering optional.Temele sunt efectuate gratuit in programul de dupa masa.Trebuie mentionat a nu se confunda cu forma de invatare After School.
sylvia84 Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Asigurare„Step by step” nu se desfiinţeazăAutor:Cristina S. Carp24 februarie 2010Învăţământul alternativ „Step by step” va fi finanţat, din septembrie, printr-o defalcare bugetară, i-a asigurat inspectorul şcolar general Doru Resmeriţă pe directorii instituţiilor de învăţământ cu asemenea clase sau grupe.Elevii de la „Step by step” au fost omişi din hotărârea de guvern care stabileşte cât va primi şcoala pentru fiecare tip de elev şcolarizat, iar ministerul este nevoit să corecteze eroarea.Şcoala nr. 17 „Nichita Stănescu”, singura din Galaţi unde există această alternativă, organizează, de altfel, înscrieri pentru o clasă I „Step by step”. Solicitări există deja, iar, în funcţie de cererile părinţilor, s-ar putea crea o a doua clasă de acest tip.De asemenea, trei grădiniţe din municipiul Galaţi (nr. 31, 43 şi 51) şi una din Pechea au, la rândul lor, grupe „Step”.Alternativa „Step by step” presupune ca elevii să fie asistaţi, la ore, de două cadre didactice, care urmăresc să le dezvolte copiilor creativitatea.Micuţii au posibilitatea să ia masa în regim catering (sau să mănânce sandvişul preparat acasă), după care îşi rezolvă temele cu ajutorul învăţătoarei.http://www.viata-libera.ro/articol-%E2%80%9EStep_by_step%E2%80%9D_nu_se_desfiinteaza_2.html
sylvia84 Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 În România, învatamântul Waldorf si Step by Step este învatamânt de stat, organizat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, în baza Acordului General de Cooperare, încheiat în anul 1996. Este bine de stiut ca aceasta forma de invatamant este finantata de stat si nu de catre parinti.
dcp100168 Posted April 23, 2011 Author Posted April 23, 2011 30 de şcoli desfiinţate vor intra în proiectul “Step-by-step”Pentru că nu are nicio nicio şansă să aducă „after-school"-ul în şcolile care vor rămâne goale după operaţiunea „comasarea" de la începutul anului şcolar viitor, inspectorul general Doruleţ Resmeriţă vrea să implementeze acolo sistemul „Step-by-step". „Am acordul de principiu al celor care implementează acest sistem la nivel naţional şi vreau să deschid în judeţ nu mai puţin de 30 de astfel de centre", spune inspectorul şcolar general.Copiii din satele în care se vor desfiinţa şcoli vor merge dimineaţa cu microbuzele la şcolile din centrele de comună. La prânz se vor întoarce, vor primi în unele localităţi chiar şi o masă caldă, după care vor intra în pregătirea prevăzută de „Step-by-step".Şcolile care vor aplica acest sistem vor avea nevoie însă de personal suplimentar. „Ori dăm dascălilor de la şcoala din centrul de comună ore suplimentare pentru a lucra cu elevii şi la «step-by-step», ori aducem alţi învăţători", spune Doruleţ Resmeriţă.Pe lângă dezvoltarea unor abilităţi practice pe care sistemul tradiţional de învăţământ nu-l poate asigura, copiii vor fi mai aproape de părinţii lor, care au astfel posibilitatea de a relaţiona cu dascălii în legătură cu situaţia şcolară a elevilor.http://www.adevarul.ro/locale/galati/Galati-_30_de_scoli_desfiintate_vor_intra_in_proiectul_-Step-by-step_0_467353647.html
George Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 Si nu s-a gandit nimeni ca acei al invatatori sa fie chiar cei de la scolile desfiintate?
dcp100168 Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 Zece clase în sistemul de învăţământ „step-by-step"Conducerea Inspectoratului Şcolar Galaţi a cerut Ministerului Educaţiei aprobarea înfiinţării a 30 de clase în sistemul de învăţământ „Step-by-step", dar a primit aviz doar pentru 10. Se mulţumeşte însă şi cu acestea şi a demarat deja procedurile de organizare a lor. Şapte dintre cele 10 clase vor funcţiona în mediul urban şi doar trei în rural, respectiv una la Buciumeni şi două la Şendreni.Şcolile care vor aplica acest sistem vor avea nevoie şi de personal specializat. Cursul pentru învăţători specialitaţi în predarea „Step-by-step" durează doar câteva zile, singurul inconvenient fiind acela că numărul centrelor care organizează astfel de instruiri este redus. Până în anul şcolar 2010-2011, în judeţul Galaţi au funcţionat doar câteva clase „Step-by-step", toate la Şcoala 17.Acest sistem de învăţământ are numeroase avantaje, cel mai important fiind legat de dezvoltarea abilităţilor practice ale elevilor şi îmbunătăţirea interacţiunii părinţilor cu cadrele didactice. Învăţământul de tip „Step by step", nu trebuie confundat cu „After-school". În România, învăţământul Waldorf şi „Step by Step" sunt forme de învăţământ de stat, organizate şi finanţate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, spre deosebire de „After-school" care este contra-cost taxa de studiu fiind suportat în totalitate de către părinţi.adevarul.ro
dcp100168 Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 Din toamnă, învăţământ „Step by step” la ŞendreniÎn satele Şerbeştii Vechi şi Movileni, din comuna Şendreni, va funcţiona începând din toamnă un sistem de învăţământ „Step by step”, o alternativă educaţională în care procesul didactic se bazează pe centrele de interes ale elevilor şi care presupune două învăţătoare la o singură clasă, una care susţine cursuri dimineaţa şi cealaltă care-i ajută pe elevi la lecţii după-amiaza.„Am găsit înţelegere din partea primarului, care a finanţat cursurile de specializare ale cadrelor didactice, dar şi o masă pentru elevii respectivi. Ei vor învăţa dimineaţă în şcoala din Şendreni, iar după-amiază vor merge la şcolile din satele lor, după ce vor servi masaˇ, a declarat inspectorul general Doruleţ Resmeriţă.Acesta a mai declarat că învăţământul „Step by step” la Şendreni va funcţiona ca alternativă la after-school.viata-libera.ro
dcp100168 Posted January 28, 2015 Author Posted January 28, 2015 Alternativă pe gratis pentru părinţi: programul „Step by step“În municipiu există o alternativă a învăţământului tradiţional, tot la şcoli de stat. Un astfel de sistem, introdus experimental de mai mulţi ani, este „Step by step“, care presupune activităţi de dimineaţă până la ora 16,00. Acesta diferă de combinaţia „şcoală - afterschool“, deoarece aici copiii nu termină orele la 12 şi apoi fac teme, ci au un program dozat pe activităţi până după-amiaza la ora 16. Ca şi în cazul programului afterschool, şi aici elevii au scăpat de teme pentru acasă.„Sunt foarte încântată de acest sistem. În clasa I fetiţa termina orele la 12,00 şi venea bunica ca să o ia acasă, noi fiind la serviciu. Acum e în clasa a II-a, e mai mare şi am ales programul «Step by step» pentru că mi se pare cel mai potrivit. Bunica o iubeşte, acceptă orice, este altceva să stea cu bunica, şi cred că ar fi fost mai obositor“, ne-a declarat mama unei fetiţe care învaţă la Şcoala nr. 17.Anca Barbu, directoarea Şcolii Nr. 17, unde programul Step by step este implementat de 15 ani, susţine că, fiind gratuit, cererile sunt foarte mari şi sunt nevoiţi să refuze mereu şi câte 40 de părinţi la înscriere. "Vestea bună este că anul acesta am primit trei clase de pregătitoare în loc de două şi sperăm să răspundem cererilor mai multor părinţi", spune Anca Barbu. În opinia psihopedagogilor, indiferent dacă copilul rămâne la şcoală după ore, ori dacă merge acasă, părinţii trebuie să se implice în educaţie copilului lor.viata-libera.ro
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now