dcp100168 Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Galaţiul îşi pregăteşte apărarea* Deocamdată, studiu de prefezabilitate * Ce mergea pe vremea lui Ceauşescu e foarte greu astăzi * Fiecare proprietar plăteşte lucrările pe sectorul lui ; dacă vrea, dacă poate, sau dacă dă UE fonduri *Un viitor dig se vede în zare, în zarea vremurilor: deocamdată, Primăria a comandat un studiu. Digul va deveni real doar dacă vor veni şi banii europeni promişi, din fondul de solidaritate al UE, aşa cum spunea la Galaţi, în timpul inundaţiilor, comisarul european pentru cooperare internaţională, ajutor umanitar şi răspuns la criză în zonele calamitate, Kristalina Georgieva.Până atunci, ne-am adresat managerului firmei care lucrează deja la studiu, ing. Mircea Chiriac, director general al SC Proiect SA, institutul de proiectări care de altfel, pe vremea când era singura astfel de instituţie la Galaţi şi se numea Institutul de Proiectări Judeţene, înainte de 1989, a proiectat şi actualul dig, care se cere acum întărit, ridicat şi prelungit.Pe vremea când un dig se ridica în trei zileInginerul Chiriac a fost şi directorul „Trustului de Construcţii”, cel care a construit, în 1975, digul actual. Mai precis, 1.500 de metri de dig, între Pescărie şi capătul Falezei. Alte părţi din digul existent, de la Port Bazinul Nou, au fost construite de alte două întreprinderi: GSLH şi HCINT: „În trei zile s-a făcut!” Cum s-a lucrat atunci? „Am băgat 2.000 de oameni - zidari, dulgheri, fierari; aveam 6.000 de oameni la Trust. Făceam 6.000 de apartamente pe an! Am făcut la Tecuci 750 de apartamente într-un an, nu aveau ce face cu ele!”. Alte vremuri... Când a ajuns la Institutul de Proiectări, a găsit aici şi proiectul digului. Acum, „... a venit primarul la mine şi mi-a zis: «Măi omule, eşti (de fapt, societatea) proiectantul digului din 1975, ia vezi în ce măsură putem să prevenim, pe speze proprii, să apărăm oraşul.» Acum suntem într-o fază incipientă. Trebuie să apărăm oraşul, de la Siret, până la digul Apelor Române. Şi nu fac acum decât un studiu de prefezabilitate”. Adică un studiu privind oportunitatea investiţiei, cu analize, soluţii, cu cote exacte, cu propuneri. La inundaţie, s-au făcut fotografii din care se pot trage concluzii asupra cauzelor.În ‘75, Consiliul Naţional al Apelor a stabilit cota maximă la care rezistă digul, abia începuse şi construcţia digului de pe malul drept şi Dunărea încă inunda acolo porţiuni de mal, având bălţi care primeau o parte din surplusul de apă la ploi. „A început apoi fiecare să-şi facă diguri...”Proprietarii digului - fiecare pentru fiecare!Viitorul dig ce se va construi nu va mai avea un singur stăpân: ar urma ca fiecare proprietar de pe traseu să-şi facă propria investiţie în sectorul său. Banii de la UE, dacă vor veni, vor putea fi astfel repartizaţi pe sectoarele respective. „Deci, cine are carte funciară şi e proprietar pe teren, acela face digul. Nu dă nimeni bani pe terenul altuia şi nici n-are voie Primăria să se ducă pe terenul NAVROM-ului să facă dig. Pe timpul lui Ceauşescu mergea, că era al statului tot… De la Siret până în dreptul străzii Navelor este proprietar pe tot traseul municipiul Galaţi. De la strada Navelor până la Laminor este proprietar APDM - până la fosta pescărie, care e proprietatea fabricii de ulei Prutul”, spune inginerul Chiriac.„Drumul” digului nouA început ridicarea topografică, măsurători care stabilesc cotele de înălţime pe traseul întregului viitor dig. Sunt identificate toate stricăciunile sau slăbiciunile la digul deja existent. Sunt date soluţii, în mare.Pe porţiunile unde acum nu există dig se propune ce trebuie făcut... În Portul Docuri, o porţiune nu are dig. Urmează o porţiune de dig cu cota mai joasă decât ar trebui şi nişte porţiuni cu cotă normală.La Şantierul Naval este un dig, dar la o cotă joasă de tot şi e tot timpul pericol de inundare. Are şi nişte zone care nu sunt apărate deloc, pentru că altfel nu s-ar putea desfăşura activitatea, a mai explicat ing. Chiriac: „Acolo ar trebui să fie nişte porţi, nişte ecluze, ceva, iar în spate un sistem de protecţie chiar cu saci, cum se poartă şi în Olanda şi peste tot... Urmează Bazinul Nou, cu un dig făcut tot de noi, în ‘75, care are cumva nişte cote asigurătoare...”. „Dar acolo s-au luat elemente de dig şi s-au aruncat în apă, pentru că nu-şi puteau desfăşura activitatea din cauza digului. Şi i-au inundat pe invers, ce să-i faci, dacă n-au gândit departe?”.„Iar pe porţiunea de la strada Navelor până la unitatea militară de Marină va trebui să punem un dig asigurator – nu va fi un dig de beton, urât, pentru că e zonă de promenadă...”. Digul va fi ridicat pe faleza de jos la baza versantului şi în continuare nu va traversa plaja, ci va merge spre Uzina de apă nr.1, unde va face joncţiunea cu un dig deja existent, care merge spre Siret. Înălţimea ar putea fi de maxim 8,80 m, faţă de 7,5 m, acum.http://www.viata-libera.ro/articol-Galatiul_isi_pregateste_apararea_2.html
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now