dcp100168 Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Motorina ecologică s-a dus pe gârlă* Măsurile impuse de autorităţi în domeniul biodieselului şi conjunctura pieţei au pus producţia pe chituci încă înainte de a începe serios * "În actualele condiţii, e mai rentabil să vând uleiul ca atare, decât să‑l fac motorină", ne‑a declarat unul dintre producătorii gălăţeni * Este determinată criza biodieselului de "sforăriile" companiilor petroliere?Mamă, ce tam‑tam s‑a mai făcut cu motorina ecologică! Toată lumea şi‑a dat cu presupusul, ecologiştii s‑au declarat în extaz, autorităţile aşijderea, iar ţăranii au crezut că l‑au prins pe Dumnezeu de un picior. Se şi vedeau noii petrolişti ai globului. Ei bine, stimaţi cititori, până la urmă totul s‑a dovedit doar un mare fâs. Evoluţia lucrurilor a dus producţia de motorină vegetală în derizoriu, iar "marea afacere a mileniului" pare sortită să ruginească în fundul curţii. Asta dacă nu cumva arabii vor duce barilul de petrol la 200 de dolari sau vor anunţa că nu mai vând niciun gram.Cândva părea rentabil...La începutul anului 2005, oamenii de afaceri au dat năvală să investească în fabrici de biodiesel (combustibil din uleiuri vegetale: rapiţă, floarea‑soarelui etc.). Apropo, ştiţi cât costă o fabrică de biodiesel la cheie (mai puţin terenul)? 50.000 de euro, pe o capacitate de 10.000 de litri pe zi. Fie şi numai cu un profit de doi cenţi pe litru (750 lei vechi) şi tot înseamnă că investiţia se amortizează în maximum nouă luni!Părea o afacere extrem de rentabilă, din mai multe considerente: noul carburant nu purta accize, materia primă necesară se găsea din belşug (şi la preţ bun), directivele europene impuneau creşterea graduală a cantităţii de motorină ecologică aflată în stocul benzinăriilor. "Vom produce în jurul a 70.000 de tone de carburant pe an", anunţa la acea vreme omul de afaceri Andrei Lişinschi, patronul celei mai importante fabrici de biodiesel din ţară, realizată la Galaţi.Calculele indicau un profit frumuşel din biodiesel, preţul de cost al combustibilului fiind cu circa 30 la sută sub preţul motorinei la poarta rafinăriei. Însă minunea n‑a durat prea mult...Primul şoc ‑ subvenţiaPrima inechitate din piaţă s‑a produs în 2006, atunci când autorităţile au refuzat să plătească subvenţie pentru biodieselul folosit în agricultură. Gurile rele au vorbit atunci despre sforării politico‑petroliste menite să elimine concurenţa motorinei "verzi".Practic, această decizie i‑a determinat să treacă pe motorină clasică pe mulţi dintre cei care până atunci foloseau biodiesel. Agricultorii au socotit simplu: 30.000 lei vechi pe litrul de motorină, minus 7000 lei subvenţie, egal 23.000 lei. Iar biodieselul era 25.000 lei litrul şi nesubvenţionat. Mai putea cumpăra cineva motorină ecologică în astfel de condiţii? Cu siguranţă că nu! În 2007, şi motorina ecologică a intrat în subvenţie, dar era cam târziu. Deja se creaseră turbulenţe în piaţă.Al doilea şoc ‑ accizaÎnsă lovitura de graţie pentru tânăra industrie a venit din partea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în data de 1 ianuarie 2008: motorina ecologică a fost accizată la fel ca motorina din petrol. Respectiv cu 325 euro pe tonă. Iar ministrul Varujan Vosganian a agitat şi mai mult spiritele: "Până la 1 ianuarie 2010, vom ajunge cu nivelul accizei la minim 347 de euro pe tonă". Ca o informaţie colaterală, 31 la sută din preţul final al motorinei este dat de acciză...Degeaba au protestat investitorii şi fermierii. Statul a rămas implacabil. Urmarea: fabricile de motorină ecologică au intrat una câte una în conservare, iar producătorii agricoli s‑au pomenit că toate speranţele lor că vor scăpa de sărăcie pe baza rapiţei şi florii‑soarelui sunt deşarte. În schimb, petroliştii au jubilat (prin scumpirea motorinei), căci scăpaseră de concurenţă. Iar gurile rele au vorbit din nou de "intersecţia penală" dintre politic şi economic.Iată ce ne‑a declarat inginerul Nicolae Mănăilă, unul dintre investitorii în domeniul biodieselului: "Am făcut toate calculele şi mi‑am dat seama că, în actualele condiţii, e mai rentabil să vând uleiul ca atare, decât să‑l fac motorină (N.R.: firma are şi fabrică de ulei şi fabrică de biodiesel). Acciza cântăreşte cel mai mult în toată povestea asta, dar a contat şi explozia preţului uleiului. În acest moment uleiul de floarea‑soarelui este destul de scump, iar costul de transformare şi acciza fac biodieselul ceva mai scump decât motorina din petrol. Trebuie să fii nebun să lucrezi în pierdere".Este sau nu ecologic biodieselul?Ca şi cum toate aceste frământări n‑ar fi fost suficiente, de câteva săptămâni piaţa este bruiată de noi probleme. Recent, dinspre comisarul pentru Mediu de la Comisia Europeană a parvenit opiniei publice un comunicat în care se afirmă că motorina ecologică poluează de fapt mai mult decât cea din petrol. Din câte spun analiştii, acest din urmă şoc ar putea să fie fatal pentru tânăra industrie a combustibililor verzi. Desigur, dacă se va confirma că declaraţia are suport real şi n‑a fost inspirată de vreun grup de lobby interesat ca petrolul să rămână o marfă vitală pentru economia europeană.Probabil că în următoarele luni lucrurile se vor lămuri, însă, până atunci, un lucru e cert: cei care şi‑au construit fabrici de motorină ecologică trăiesc cu sentimentul că sunt victimele unei mari păcăleli.http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=22924
Recommended Posts